Hej,

Vi bor i ett hus från 1979. Tvättstugan är på nedre plan, så också badrum med inkommande vatten och kök. Alla blandare (utöver den i en duschkabin i badrummet) är bytta det senaste åren (de är nyare än 3-4år). På övre plan finns ett badrum som totalrenoverades för 3 år sedan.

Vi har sedan vi flyttade in (2011) haft slagljud i VVS rören i tvättstugan när tvättmaskinen slår av / på.

Både diskmaskin, tvättmaskin och varmvattenberedare är relativt nya (2013 framåt). Slagljuden fanns innan vi bytte utrustningen.

Vi pratade med en VVS firma idag då vi vill att de monterar en sk "slagdämpare". De påstod att "slagljuden" i rören mot tvättmaskinen troligtvis berodde på en dålig backventil.

Vi kan inte rimlighetsbedömning detta. Är detta troligt? Är det då mest trolig fel i backventilen i termostatblandaren som är i Duschkabinen (den enda blandaren som har några år på nacken)? Duschkabinen är från tidigare ägare, dock inte från 79, utan troligtvis tidigt 2000-tal.

Slagljuden har varit innan alla byten av blandare och renoveringar. Har varken försämrats eller förvärrats.
 
Kan också bero på eller förvärras av snabb magnetventil i t.e.x.tvättmaskin. Kan också förvärras av långa för klena ledningar. Inte helt ovanligt i gamla hus.
Tryckstötdämpare har fungerat bra i vårt hus. Hade liknande bekymmer med tvättmaskin, (längst bort på klen ledning). Tryckstötdämparen kostar drygt 400:- och är lättmonterad. Byta rör kräver större arbetsinsats.
http://www.fmmattsson.se/produktkat...0&IsScrollPaging=false&IsArchiveSearch=false&
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det är rimligt. Ventilen i er tvättmaskin är troligen inte mjukstängande vilket gör att då vattenströmmen in i maskinen stoppas upp hastigt så fortplantas detta till slagljud i rören. Om det bara är vid påfyllningscykelns slut i tvättmaskinen så har det inget med blandarna att göra. En slagdämpare kommer att hjälpa.
(Edit: tvåa på bollen)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
De påstod att "slagljuden" i rören mot tvättmaskinen troligtvis berodde på en dålig backventil.
Det tycker jag låter sannolikt.
Vi hade sådan ljud när backventilen i VVB-kopplet hade pajat, en returfjäder hade korroderat sönder. Vid byte av ventilkopplet upphörde ljuden.

Hur var det, bytte ni ventilkopplet med säkerhetsventil, backventil och termostatblandare när ni bytte VVB?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…

Bästa svaret

hscn hscn skrev:
Kan också bero på eller förvärras av snabb magnetventil i t.e.x.tvättmaskin. Kan också förvärras av långa för klena ledningar. Inte helt ovanligt i gamla hus.
Tryckstötdämpare har fungerat bra i vårt hus. Hade liknande bekymmer med tvättmaskin, (längst bort på klen ledning). Tryckstötdämparen kostar drygt 400:- och är lättmonterad. Byta rör kräver större arbetsinsats.
[länk]
Vi hade samma problem, en LG tvättmaskin med snabbstängande magnetventil.
Dämpade problemet ett tag med dämpare från FMM, efter några år blev dock slagljudet starkare igen.
Bytte då till en lite större dämpare, den tog bort slagljudet helt.
http://www.robota.se/e-handel/Karl/..._Matt_De_88mm_H_121mm_|_H_Max_10bar?id=933100
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Vi har också tänkt att det beror på rören (som är i plattan) och snabbstängande ventil i maskinen.

Det verkade dock som att VVS firman inte förordade det, utan att byta ventilen....men man köper ju ny tvättmaskin ibland. Måste man byta jämt då? Är den lätt att byta? Jag tror den är integrerad...
 
Fulkemisten
Ja. Ventilen är integrerad i maskinen. Hade precis som Peter2400 slagljud från just en LG-maskin i ett tidigare boende. Att montera en före inloppet till tvättmaskinen löser mycket troligt problemet om det som du säger bara slår när den fyller. Montaget består av en t-koppling och dämparen så att vattenströmmen svänger 90 grader i t-kopplingen och in i maskinen. När ventilen stänger slår strömmen rakt fram och in i dämparen istället så att inga slagljud uppstår eller i alla fall minskar ordentligt. En röris ska inte behöva en timme ens på sig att montera denna då anslutningen till maskinen är en gängad slang. Många här på forumet inklusive mig själv hade monterat den i egen regi lika snabbt men är man osäker så är det såklart ok att anlita fackman även för småsaker.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Inte vackert men fungerar bra för matningen till tvättmasinen.
Vattenkran med slang ansluten, installerad för att förse en tvättmaskin med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrKornelius och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte vackert men...
Ja, T-röret borde ju varit kromat :)

Men du kan väl hänga en handduk över. Kranen är ju en utmärkt hängare.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Så här vackert ser det ut hos oss, det löser du snabbt själv Byggis:)
Vattenledningar och röranslutningar under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrKornelius och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte vackert men fungerar bra för matningen till tvättmasinen.
[bild]
Tapeten är inte så mycket bättre... Förlåt!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tapeten är inte så mycket bättre... Förlåt!
Snart antik ! Orginal från 1978. Alldeles för mycket jobb att åtgärda, speciellt i ett trångt (5-6 m2) pannrum/ tvättstuga.
 
Hej,

Ok, vi kall nog göra det själv. vi hade ett beök av en firma. För det första var vi (över)tydliga med vilken typ av dämpare vi ivlle ha, hade till och med skrivit ut en bild. Så offererar de ändå en liten (så tröttasamt), De ville ha 11000kr efter ROT.

Men då sade de även, vilkat jag håller på att ta reda på att vi hade fel kopplat mot diskmaskinen. De påstod att man inte får ha avstängning till disk under bänken längre. de har således också offererat med en ny kran med avstängning (?). Den vi har monterades för 1 år sedan, ny. Stämmer detta? jag tycker det känns ologiskt. Avstämning över eller under bänken, varför är det avgörande? De sade att det var nya försäkringsregler.....
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur var det, bytte ni ventilkopplet med säkerhetsventil, backventil och termostatblandare när ni bytte VVB?
Vi bytte hela VVB. Jag antar ventilerna är i. Det finns inget utanför.

jag tror det är ventilen i själva tvättmaskinen jag. Att den stänger snabbt. Det är där det slår.....
 
Klart du kan göra det själv, 400:- har jag för mig dämparen kostade, satt och kollade lite på gamla bilder idag, hittade då videoklipp på före och efter byte av dämpare.

 
  • Gilla
mrKornelius och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.