Hej!

Jag är ny husägare och vet i stort sett ingenting om hur saker och ting funkar med det.

Vi har bergvärme i vårt gamla torp och det fungerar ganska bra tycker jag(har inget att jämföra med) men när det blir alldeles för kallt så eldar vi i spispannan.

Vi upplever att det känns lite dragigt i huset emellanåt och idag satte jag tätningslister vid ytterdörren där det drog in ordentligt.

Har ju dock hört att det inte får bli FÖR tätt så att huset får fuktskador.

Så jag undrar om man på något sätt på egen hand kan få ett hum om ifall man har det lagom tätt i sitt hus?

Ska spjäll till spispanna vara stängd när man inte eldar så att det inte drar in den vägen eller bör det vara öppet?

Tack för tips,

HN
 
Har du bara en fungerande ventilation så lär du inte få fuktskador. Tvivlar på att det är någon risk i ett gammalt torp, men det beror å andra sidan på vad tidigare ägare ägnat sig åt (ifall de byggt åt skogen fel när de renoverat t ex).
Spjället är bra att stänga mellan eldningstillfällena ja. Fast jag brukar ha det öppet jämt.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Har du bara en fungerande ventilation så lär du inte få fuktskador. Tvivlar på att det är någon risk i ett gammalt torp, men det beror å andra sidan på vad tidigare ägare ägnat sig åt (ifall de byggt åt skogen fel när de renoverat t ex).
Spjället är bra att stänga mellan eldningstillfällena ja. Fast jag brukar ha det öppet jämt.
Tack för svaret.

Är det dumt att täta ordentligt vid fönster osv? Vi har tvåglasfönster.
 
H HusNyburgare skrev:
Tack för svaret.

Är det dumt att täta ordentligt vid fönster osv? Vi har tvåglasfönster.
Runt fönstren ska du givetvis täta. Däremot inte mellan rutorna i samma fönster (mellan de två glasens fönsterbågar alltså).
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.