Illustration innifrån köket.
 
  • halv_ill_innifran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det likna nått :)

Se bara upp så att "gången" i köket blir tillräckligt bred.

Det gamla alt 2 vill jag skicka i sopen direkt. Dels barnet med leriga kläder direkt in i köket och hur gör ni om det kommer mer än två personer samtidigt . Känns fel att stå i köket och ta av sig snöiga/blöta ytterkläder
 
Gången är f n 110 cm, vilket jag tror bör räcka.
 
OT, men vilket program har du använät för ritningarna? Ser bra ut.
 
alacs skrev:
OT, men vilket program har du använät för ritningarna? Ser bra ut.
Ritningarna är gjorda i Excel (gör rader och kolumner till 0,5 resp 5). Bilderna är gjorda i Sketchup.
 
Här kommer en variant med spis i köksön. ritat i KVIKs program med deras lucka Mano.

 
  • mano1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag tycker båda dom två sista lösningarna ser schyssta ut. Dom enda invändningarna jag har är att jag saknar avhängningsytan i hallen. Saker har en tendens att hamna precis innanför ytterdörren vare sig man vill det eller ej. Visserligen har ni ju förrådet att hänga ytterkläder i, men trots det så tror jag att det kommer samlas lösa grejer i själva hallen. En variant vore att behålla hallgarderoben på samma ställe som i första förslaget, placera ugn/micro bredvid kylskåpet. Halvön (med skåp bara åt ena hållet och öppenskiva mot matplatsen) placeras lite närmare matplatsen.

Det andra förslaget med spis på halvön ser jättetrevligt ut. MEN se upp för att inte ha vask vid spisen när det finns småbarn i huset. Vi har så och det är hemskt när man ska hälla av pastavattnet och måste flytta kastrullen över golvet och riskera att snubbla på en liten knatte som har satt sig mitt i vägen. Det finns en hel del barn som har blivit skållade i den typen av kök. Det är därför arkitekter ser det som ett kardinalfel att placera spis och vask med golv emellan. Tyvärr så verkar inte Kvänumarkitekten som ritade köket i vårat hus ha vetat om det, så vi väljer att bygga om köket...
 
Tack för synpunkterna. Avhängningen finns kvar i hallen som inte syns på skissen. Jag har bara använt ytan enligt den näst senaste skissen. Min fru vill inte ha någon spis i ön (och vi har en liten knatte) så den kommer att hamna på långväggen istället, och ön blir nog lite mindre djup. Kanske typ 80-90 cm med ett överhäng på 20-30 cm med plats för mingel på barstol eventuellt.
 
Hemmakatten
En liten bänkskiva som sticker ut (utan överskåpovanför) gör mkt mer för trivseln än man tror.Det blir ofta den naturligasamlingsplatsen när kaffet eller drinken hälls upp. Utmärkt extra avlastningsutrymme också.

Mitt förslag blir att behålla halldelen (alt 1) men att förkorta den. Flytta helt enkelt ner gästtoan längst neri tvättstugan. I entrén blir då toa till vänster, klädupphängning till höger. På så sätt får ni ner halldelen med säkert hälften. Ni kan då lägga parkettgolv över större golvutrymmen vilket kommer att kännas större. På väggdelen in till köket kan ni antingen behålla den planerade öppningen (alt1) eller helt enkelt förkorta ner hallväggen för att få ett öppnare intryck. Hallväggen behöver ju inte vara så lång längre eftersom ni flyttat toan.
På den förkortade väggen är det utmärkt att sätta en liten "bar/bakbänk i vinkel in mot köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.