Jag vill bygga ett inglasat uterum under 15 kvm på min altan på baksidan av mitt radhus, men jag har grannar närmare än 4.5 meter så jag måste skicka in ritningar (fasadritning, planritning, nybyggnadskarta). Fastighetskontoret har meddelat mig att jag måste komplettera min ansökan med dessa ritningar.

Jag har redan köpt en digital nybyggnadskarta (områdeskarta) i Autocadformat. Jag behöver någon som ritar ut det inglasade uterummet i AutoCad och lägger till måtten till tomtgränserna. Detta borde vara lätt gjort.

Jag har gammal planritning och fasadritning original i skala 1:100 från 1979.
Jag behöver hjälp med att rita till uterummet till dessa ritningar, förmodligen måste hela arbetet importeras in i AutoCad på något sätt, eftersom mina originalritningar är i pappersformat (och även avfotograferade JPG bilder).

Jag har bara några veckor i deadline för att komplettera mitt ärende innan fastighetskontoret avslår min ansökan och uterummet kan då inte blir klart i år.

Är det någon som kan hjälpa till med detta och ge mig en offert?
Eller någon som vet vart man kan vända sig?
 
Ett tips kan vara att söka på ex. Blocket. Just idag fick jag 22 träffar på "Bygglovsritningar"..
 
  • Gilla
miks62gbg
  • Laddar…
Gör det på papper. Finns inget som säger att det måste göras i dator.

När jag sökte bygglov för garaget så gjorde jag det på papper. Lite rita, lite klipp och lite klistra. :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Precis som skrives ovan, inget krav på att det skall in på AutoCad. Även om man ritar sina bygglovshandlingar i AutoCad så är det papperskopior som lämnas in till kommunen. Så det har ingen betydelse om man skriver ut på papper från AutoCad eller ritar direkt på papper. De enda man behöver tänka på är att om man ritar på papper så kan det vara lämpligt att ta en kopia på det man ritat och lämna in. Annars blir det lite svårare/jobbigare att göra en eventuell ändring ifall det kommer att krävas. Så behåll alltid "originalet" oavsett vad det är ritat på, papperform eller digitalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.