Jag ska köpa vp-slang med fördragen 2 st cat6 kabel
Det finns både som 16mm och 20mm rör.
Min fråga är: finns det någon anledning (förutom att det är svårare att byta kabel om behov skulle uppstå) att inte välja 16 mm slang?
 
Jag skulle nog istället fråga mig om det finns anledning att inte ta 20mm slang. Det är klart struligt att försöka få i 2 cat6 kablar i en 16mm slang, kan tom. vara svårt i en 20mm slang. Om du ändå inte bryr dig om utbytesmöjligheten så kan man ju lika gärna skippa slangen och dra kablarna löst.
 
Anledningen till att jag vill ha 16mm är att jag ska dra rätt många slangar genom ett begränsat utrymme så jag vill minimera mängden plats de upptar
 
Oterminerad nätverkskabel kan väl inte vara svår att få i ett 16 mm rör?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Oterminerad nätverkskabel kan väl inte vara svår att få i ett 16 mm rör?
Det har du rätt i, om det är en kabel.. dock är det lite svårare med två kablar :)
 
N noone70 skrev:
Det har du rätt i, om det är en kabel.. dock är det lite svårare med två kablar :)
Frågan är om man nånsin behöver byta? Över gigabit är ju i dagsläget inte rimligt i pris...
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Över gigabit är ju i dagsläget inte rimligt i pris...
Dessutom går det bra att köra 10Gb över Cat6 med de kabellängder som normalt förekommer i en villa.
 
Jag har inga planer på att byta och ska ha två uttag per plats så om man skulle råka skruva i kabeln eller nått så finns ett reserv

Frågan kvarstår; finns det några andra anledningar till att inte köra 16mm?
 
N noone70 skrev:
Jag har inga planer på att byta och ska ha två uttag per plats så om man skulle råka skruva i kabeln eller nått så finns ett reserv

Frågan kvarstår; finns det några andra anledningar till att inte köra 16mm?
Nä, ska du aldrig dra ur eller i ny kabel så kan jag inte se vad det skulle vara ...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Men varför slang alls i så fall? Dra kabeln lös så blir det mindre plats. Om kablarna ligger stumt att de är svåra att byta så skyddar det inte heller mot skruvar (kablarna kan inte flytta på sig ).

Jag har 20mm överallt och det är tight nog...
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
P petersv skrev:
Men varför slang alls i så fall? Dra kabeln lös så blir det mindre plats. Om kablarna ligger stumt att de är svåra att byta så skyddar det inte heller mot skruvar (kablarna kan inte flytta på sig ).

Jag har 20mm överallt och det är tight nog...
För att jag tycker det är amatörmässigt att göra så och slangen är ett extra skydd för kabeln
 
Jag köpte 20mm flexslang av bra kvalitet, hade planer på att dra 2st SFTP CAT6 i. Fick dock ge upp de försöken då kabeln jag köpt var alldeles för tjock, det hela slutade med att jag fick dra en kabel i varje rör :(

Om du någon gång behöver byta ut kabeln, räkna inte med att kunna byta den om du väljer 16mm. Kan man inte byta kabel hade i alla fall jag frågat mig själv om det är värt kostnaden att dra rör istället för lös kabel.

Edit: läste övriga svar lite mer noggrant och mitt svar kanske inte förde diskussionen vidare :(
 
Rör är bra givetvis, och jag hade inte dragit kabel utan rör. Men om kabeln är fast i röret är det inte mycket mera skydd om det ändå är inne i en vägg.

Dra tillräckligt med rör så kablarna kan bytas.
 
P petersv skrev:
Rör är bra givetvis, och jag hade inte dragit kabel utan rör. Men om kabeln är fast i röret är det inte mycket mera skydd om det ändå är inne i en vägg.

Dra tillräckligt med rör så kablarna kan bytas.
Jag har haft Cat6 kabel (långt över 1000m) draget i mina bostäder sedan 2006 och jag har aldrig varit med om att jag har haft behov av att byta kabel, Plus att det är ju två kablar i varje rör så viss redundans finns.

Sen ska jag dra extra tomrör av andra anledningar som säkert kan vara användbara om olyckan skulle vara framme. :)
 

Bästa svaret

Jag jobbar med detta dagligen och mitt råd är att dra 20mm slang om det går och fäst den ordentligt på vägen. Helst vp20 men fördragen slang är smidigt. När man byggde telenät för 50 år sedan trodde man heller inte att den skulle dras om. Dra kabel i löst liggande slangar är helt värdelöst. Det bara fjädrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.