Det är stor risk att det krävs bygglov om du gör garaget till arbetsrum. hur mycket eller lite tid du tillbringar där är oväsentligt. Detta eftersom du ändrar om användningsområdet.

Sen kan man se det som så, om du inte ändrar fasaden, så blir det svårt att upptäcka något egentligen. Är garageporten kvar så är de bara å börja köra in bilen om nån skulle upptäcka!
För visst är din bil värd att stå på ett fint golv :) Dock har det tagit väldigt lång tid att fixa i ordning garaget för bilen. Arbetsbordet står där för du ska ha ritningen någon stans när du jobbar, sen måste du plats med dator och kaffekopp när du tar rast.:)
Dock så ska man inte uppmana till olagligheter.
 
A
Det är ingen tvekan om att det är bygglovspliktigt, att hävda att arbete med bilen eller arbete vid skrivbord är samma sak funkar inte. Att ha en arbetsbänk i garaget kan ses som förenlig verksamhet, liksom att förvara cyklar och gräsklippare. Att inreda ett kontor har inte något med skälen till att byggnaden uppfördes att göra, alltså behöver man lov, sen väljer du själv vilken väg du går.
 
F
Jag skulle bara fråga kommunen om att sätta dit extradörr och fönster och inte säga något om tilläggsisoleringen och arbetsplatsen. Skulle visst hävda att skruva med gräsklipparen och knappa på laptopen några timmar är högst förenligt och ingen annans business än dina egna.
 
Mikael_L
Vad som är bygglovspliktigt är redan bra utrett i tråden.
Och då kan man ju utan att bli helt fånig påstå att tilltaget är bygglovspliktigt. Både fasad och användningsområde ändras.

Men å andra sidan går det ju utan att bli helt fånig åt andra hållet att påstå att det är en smärre icke lovpliktig fasadändring samt att man har tänkt sig garagearbete utav finmekanisk art, därför skrivbort, stol och skrivbordsbelysning.


Alltså egentligen, byt ut soprumsdörren mot en vanlig ytterdörr med glasruta, så kan du med gott samvete påstå att du tolkat lagen som att byggnadens yttre utseende inte "påverkats avsevärt". Du har bara bytt till en snyggare och mer ändamålsenlig dörr. Folk brukar faktiskt inte söka bygglov för att byta dörr eller fönster, även om den nya är lite annorlunda än den gamla.

Sen har du inte inrett bostad eller lokal för hantverk eller industri, så ifall du har ett skrivbord där för att du ibland löder ihop saker eller meckar med förgasare, eller brukar renovera hastighetsmätaren, så kan kommunen knappast ha någon möjlighet att invända.



MEN, är du osams med någon granne som kommer ta varenda chans att klämma åt dig, ska du kanske överväga att kolla krav på bygglov (och se till att ha dokumenterat svaret) och/eller söka bygglov.
 
A
Jag håller på att kolla på liknande bygglov. Eftersom jag ska fixa garaget, som jag ändå inte kan köra in en bil i.

En sak är ju bara att hålla tyst, men en annan är ju att ringa kommunen och prata med dom.

Fixar du bygglovet och har exempelvis ett aktiebolag som egen firma, då kan du ju hyra ut "kontoret" privat till din egna firma.

En sak att tänka på, vilket står i någon pbl, är att takhöjd måste vara minst 2,20 i ett arbetsrum. Många garage ligger nog bara på 2 meter. Mitt är 2,05, och jag funderar om man ska justera det innan man skickar in en ansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.