Ibland på jobbet får man tid att sitta och fundera lite... En sak jag har tänkt på är varför det är så kallt på toaletterna? Arbetsplatsen är ett ordinärt kontorslandskap med liknande våningar både över och under. Toaletterna ligger inte vid ytterväggarna, har betongbjälklag i både golv och tak (inget nerpendlat tak), hyfsat kraftig frånluftventilation och tilluft från utrymmet utanför via spalt under dörrarna.
Varför är det alltid kallare på toaletten är i landskapet utanför?
 
Är det bara känslan, eller är temperaturskillnaden faktiskt uppmätt?
 
Det är iofs bara känslan, men det är ganska tydligt tycker jag. Jag ska prova att sitta med brallorna nere i landskapet en stund och se om det känns nån skillnad...
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Är det sedan kakel och klinker på toaletten, så ger ju det också ett kyligare intryck..
 
Ja, fast det borde inte påverka lufttemperaturen i rummet. All luft kommer ju från utrymmet utanför och rummet är omgivet av kontor, så efter ett tag borde det ju bli exakt samma temperatur som i landskapet.
Jag får ta med en termometer och mäta lite.

Mitt test med brallorna blev väldigt kort. Jag riskerade att åka ut, och då hade det blivit ännu kallare...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Är det inte medvetet, för att man inte ska sitta där för länge...?
 
Kanske. Eller för att man inte ska bli svettig när man 'jobbar'.
 
useless useless skrev:
- - -Mitt test med brallorna blev väldigt kort. Jag riskerade att åka ut, och då hade det blivit ännu kallare...
Men först fick du det väl hett om öronen och dina fiskar varma? ;-)
 
Varje gång du spolar du fylls cisternen på toaletten med X liter iskallt vatten som sedan kyler luften på toaletten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.