Hej,

Vi fick en luft\luft pump av modell Mitsubishi Hyper Inverter SRK35ZMX installerad i somras. Vi ser att energi förbrukningen gått upp, särskilt under de kallare månaderna och vi undrar såklart om det är rimlig uppgång?

Huset är byggt 1970 i Skåne\Kristianstad och är på 115 m2 plus beboelig källare(totalt 230 m2). Uppvärmningen består huvudsakligen av en pelletspanna(Värmebaronen) som är placerad i källaren. Numera finns det även en luft\luft pump på övre våningen monterad i hallen som håller 22 grader.

Vi kan se att pellets användningen har gått ner något och vi har fått ett mer stabilt klimat på enréplan.

Såhär ser energiförbrukningen ut den senaste månaderna.

Maj
2016 : 617 kWh
2017 : 586 kWh

Jun
2016 : 580 kWh
2017 : 699 kWh

Jul
2016 : 529 kWh
2017 : 651 kWh

Aug
2016 : 528 kWh
2017 : 651 kWh

Sep
2016 : 497 kWh
2017 : 615 kWh

Okt
2016 : 592 kWh
2017 : 784 kWh

Nov
2016 : 783 kWh
2017 : 629 kWh

Dec
2016 : 895 kWh
2017 : 695 kWh

Är ökningen i energi rimlig?
 
En ny maskin som drar ström=ökad energiförbrukning. Svårt att undvika.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker inte siffrorna visar något som man kan dra några växlar på.

Vi kör också kombinationen pellets och LLVP. Som situationen ser ut nu i år, så har ju både elpriset och framför allt nätavgifterna ökat, samtidigt som pelletspriset snarare är lägre än i fjol. Detta ger naturligtvis fördel pellets.
 
Ni har ju minskad förbrukning de kalla månaderna, förutom oktober. Du säger också att ni har minskad pelletsförbrukning, vilket du också får se som minskad energiförbrukning.

Dessutom är det vanskligt att bara jämföra förbrukningssiffror utan att veta andra omständigheter som exempelvis hur utomhustemperaturen varit, om ni har annan inomhustemperatur eller andra ändrade vanor.
 
Jo, självklart förväntade vi oss en dyrare elräkning. Allt jag vill kontrollera är om det är en rimlig ökning, verken i underkant eller överkant. Man kan ju säga att pumpen ökat med 100-200 kWh per månad. Sen är det också självklart att det påverkas av andra saker så som temperatur ute och lite annat.

Detta handlar mer om en generell uppskattning.

Men vad jag förstår på er så är det en "normal" ökning, varken mer eller mindre.
 
För att få minimal ökning, så att värmepumpen endast används som tillskottsvärme måste den ju ha lägre temperatur inställd än pannan, men det har du väl koll på? I övrigt är det inte så mycket att reagera på.
 
Jag förstår dock inte hur du kan dra slutsatsen att pumpen orsakar denna ökning. Juni, juli, augusti och september har du nästan exakt 120 kWh högre 2017 än 2016 men dessa månader har du väl knappast kört pumpen för att värma. November och december har du ju lägre förbrukning och då har du garanterat värmt med pumpen.

Och... räknar du på de siffror du angett för maj-dec är det totalt ca 300 kWh mer 2017, vilket ger ett snitt på 50 kWh/månad.
 
Vi kör pumpen alltid och istället har vi satt pannan lägre. Det kommer resultera i högre energi kostnad och troligen mindre pellets. Självklart innebär det en högre kostnad men det innebär också mindre pellets jobb vilket vi var ute efter till en viss gräns.
 
Kör du också pumpen under sommarmånaderna för kylning?
Vår pump är avstängd under senvår fram till hösten.
 
E etompau skrev:
Kör du också pumpen under sommarmånaderna för kylning?
Vår pump är avstängd under senvår fram till hösten.
Ja, detta var faktiskt huvudanledningen till att vi köpte den. Först funderade vi på markiser men det finns ett par fördelar med pumpen, ex kan man få ner tempen ytterligare och så farligt dyrt var det tydligen inte enligt elräkningen.
 
Värmepumpens elpris vs pelletspris är ju det man får jämföra. En modern luft-luft bör ha lägre driftskostnad än pellets?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En modern luft-luft bör ha lägre driftskostnad än pellets?
Hos oss är det ganska dött lopp för tillfället, med break vid nollgradigt ungefär.
Pelletspriset har sjunkit i år, samtidigt som elpris och framför allt nätavgifter ökat.
 
Så här mycket drog min luftvärmepump under 2017:

Januari 493 kWh
Februari 452 kWh
Mars 351 kWh
April 247 kWh
Maj 77 kWh
Juni 3 kWh
Juli 0 kWh
Augusti 0 kWh
September 82 kWh
Oktober 254 kWh
November 398 kWh
December 524 kWh

Den klarar den mesta värmen i mitt 64 m² hus. Det enda som sticker ut i din information är att jag undrar om bu blandat siffrorna. Du skriver att förbrukningen gått upp framför allt under de kalla månaderna. Det är ingenting att förvånas över, men det sägs emot av dina siffror. Både november och december har du angivit lägre förbrukning för 2017.
 
A Avemo skrev:
Så här mycket drog min luftvärmepump under 2017:

Januari 493 kWh
Februari 452 kWh
Mars 351 kWh
April 247 kWh
Maj 77 kWh
Juni 3 kWh
Juli 0 kWh
Augusti 0 kWh
September 82 kWh
Oktober 254 kWh
November 398 kWh
December 524 kWh

Den klarar den mesta värmen i mitt 64 m² hus. Det enda som sticker ut i din information är att jag undrar om bu blandat siffrorna. Du skriver att förbrukningen gått upp framför allt under de kalla månaderna. Det är ingenting att förvånas över, men det sägs emot av dina siffror. Både november och december har du angivit lägre förbrukning för 2017.
Du har helt rätt!! Kan tyvärr inte ändra min första post, de rätta värdena är :

Nov
2016 : 629
2017 : 783

Dec
2016 : 695
2017 : 895
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värmepumpens elpris vs pelletspris är ju det man får jämföra. En modern luft-luft bör ha lägre driftskostnad än pellets?
Har inte räknat specifikt på luft\luft men däremot jordvärme och där var skillnad för liten för att det skulle vara värt investeringen på 150 000 kr. Så jag känner mig ganska säker på att pellets är ganska mycket billigare än luft\luft.

Jag kan tillägga att vi var ett par st som gick igenom jämförelsen och kom till samma slutsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.