Min elpanna bör gå mot sitt sista år, har därför planer på att byta ut den mot en ny elpanna med VP-luft/vatten. Tex el-panna CTC EcoEl, Nibe VVM240, IVT 290A/W eller liknade mot resp dockade VP. Har inte helt grepp på pris men det kan nog vara runt 90.000 installerat.

Har ung 12000kwh för varmvatten/hushållsel, samt ytterligare 14000kwh för uppvärming i okt-april.

Har nu börjat funderat på om det inte är bättrte med en vattenmantlad pelletskamin som dockas till el-pannan. Tror kostnaden för denna kan nog vara lägre än luft/vatten enheten, och jag kan också placera kaminen betydligt närmare el-pannan (ung 3m) jämfört med luft/vatten enheten som skulle stå en 12m bort. Kaminen verkar också ge andra plusfaktorer mysfaktor ej så elberoende etc, även om man måste ladda den varje dag med en säck.

När ni har behandlat vattenmantlade kaminer så nämner ni acc-tankar på 500l eller mer, en sådan kan jag inte få in i mitt utrymme, jag vill nog ligga på de 170 liter som de föreslagna elpannerna ligger.

Ser ni något problem att docka en vattenmantlad kamin till dessa elplannor som är förbredda för VP, eller ska man välja någon annan lösning? Någon som har ett förslag på ett lämpligt paket elpanna/pelletskamnin? Jag kommer att använda kamin i oktober till april och ha enbart elpanna den resterande delen av året.

Något problem att elda i kamninen vid strömavbrott?
 
que skrev:
Min elpanna bör gå mot sitt sista år, har därför planer på att byta ut den  mot en ny elpanna med VP-luft/vatten. Tex el-panna CTC EcoEl, Nibe VVM240, IVT 290A/W eller liknade mot resp dockade VP. Har inte helt grepp på pris men det kan nog vara runt 90.000 installerat.

Har ung 12000kwh för varmvatten/hushållsel, samt ytterligare 14000kwh för uppvärming i okt-april.

Har nu börjat funderat på om det inte är bättrte med en vattenmantlad pelletskamin som dockas till el-pannan. Tror kostnaden för denna kan nog vara lägre än luft/vatten enheten, och jag kan också placera kaminen betydligt närmare el-pannan (ung 3m) jämfört med luft/vatten enheten som skulle stå en 12m bort. Kaminen verkar också ge andra plusfaktorer mysfaktor ej så elberoende etc, även om man måste ladda den varje dag med en säck.

När ni har behandlat vattenmantlade kaminer så nämner ni acc-tankar på 500l eller mer, en sådan kan jag inte få in i mitt utrymme, jag vill nog ligga på de 170 liter som de föreslagna elpannerna ligger.

Ser ni något problem att docka en vattenmantlad kamin till dessa elplannor som är förbredda för VP, eller ska man välja någon annan lösning? Någon som har ett förslag på ett lämpligt paket elpanna/pelletskamnin? Jag kommer att använda kamin i oktober till april och ha enbart elpanna den resterande delen av året.

Något problem att elda i kamninen vid strömavbrott?

Jag har i dagsläget en "vanlig" pellets kamin och har köpt en 12V-240V omvandlare på biltema för några hundringar. (300W) den orkar driva kaminen i ca 6 timmar på ett vanligt slitet bilbatteri som är många år gammalt. Dom vattenmantlade makinerna drar ev lite mera i form av cirkulationspump och diverse elektronik dock tror jag ingen kamin drar över 300W.Men det går väl att se i kaminernas specifikationer. Min ser jag drar 90W samt 180W vid tändningen.

Att jag tänkt mig en tank beror på att jag i framtiden vill ansluta en kökspanna för ved samt även en framtida solslinga. Allt för att bli så "allsidig" som möjligt.
bygger just nu ihop mitt radiatorsystem som till en början får matas av en Elpanna jag fick tag på för 50:- via en auktion. Den vattenmantlade pelletskaminen sätts in i Maj nästa år tillsammans med tank och beredare och även förberedd för att anslutas till en framtida kökspanna.

Dock så går dom flesta pelletskaminer med vattenmantel utmärkt att köra utan vattenmagasin eller med ett mindre magasin. matar man in redan varmt vatten i el-pannan så går den säkert att ställa för att inte värma vid en viss temp på inkommande retur. eller så låter man elpannan stå för dom sista gradernas höjning av vattentemperaturen. CTC pannan jag fick tag på har flera olika möjligheter till styrning så att docka den mot pelletskaminen tror jag blir tämligen enkelt.

Hur man låter elpannan jobba mot pelletskaminen bäst får man förmodligen prova fram
det beror en hel del på hur man eldar och ex om man är borta från huset längre perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.