Har själv beställt Viasat Bas+ via min fiberleverantör. 165 kr/månad, 23 kanaler samt Viaplay (serierna) i boxen eller padda etc.

Föräldrarna kanske inte har nytta av viaplay, men du kanske har det själv :)
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Och att BBB har RF på boxen, så den kan gömmas någonstans.
Ja, det är riktigt smutt. Behöver aldrig tänka på hur man riktar fjärrkontrollen, eller om boxen är förtäckt.

Och vad som dina förändrar kanske inte använder men som du kan göra är BBB Stream, där kan du streama nästan alla kanalerna i paketet i valfri mobil/surfplatta/dator. Jag kör det i sovrummet och visar på sovrums-tvn via airplay, och behöver då inte betala för någon extra box och kort för ett extra rum.

Det är möjligt att de har ändrat nu, men jag har haft både Boxer och ComHem innan, och deras appar blockerade möjligheten till airplay.
 
Vi kör via fiber/Chomecast och play-funktioner. TV:n startas med fjärrkontrollen. Ljud, start/stop/paus manövreras här. Vi har sedan en platta där vi väljer kanaler.
Det grafiska gränssnittet är lätt att hitta i. Man kan ha vad som helst, men vi har C-more basutbud. Vi har sett en nackdel att köra över fiber/Chromecast: Nedkopplingar. De har minskat efter hand, så vi har inte brytt oss om att efterforska. Kan nämna att fibernätet byggspå hela tiden efter sydkusten, så det har varit en del störningar pga det.
 
Hej

För linjära kanaler ser jag inga fördelar med att gå via fiber, bara risk för mer strul. Sen får man fundera på vilka linjära kanaler man känner att man behöver. Själv tycker jag inte reklamkanalerna är värt besväret längre, dvs 3, 5 osv. Betal mycket men ändå få massa reklam. Men om man verkligen vill ha dem så gå via Boxer.

Själv rekommenderar jag att köra gratiskanalerna linjärt (1,2,4,6, barnkanalen, svt24), inget kort behövs.
Samt börja lära sig streaming, börja med SVT play. Antingen via TVns appar (AndroidTV funkar smidigt!) eller via Chromecast.
Har hjälp mina föräldrar/svärföräldrar och de har relativt snabbt lärt sig strömma både SVT play till TV'n samt Spotify till HiFi'n via Chromecast.
 
Förstår problematiken. Har en svärmor på +90 som förra veckan insåg att hon inte kommer att kunna se vinter OS.
Vi har många år föreslagit att hon ska skaffa någon box för att kunna se mer än svt, tv4 & 6:an.
Kabel indraget i radhuset, men inget abonnemang.

Både hon och vi vet att hon har jättesvårt för teknik. Endast det enklaste lösningar funkar, om ens då...

Nu skaffade vi box (TiVo) åt henne (ComHem som var leverantör åt föreningen).
Efter lite inställningar från min sida, så använder hon boxens fjärrkontroll både till TVn och boxen. Samt en lååååång genomgång på vilka 5 knappar hon ska trycka på.

Idag är hon överlycklig, dels för att hon klarar att hantera både box och TV men framför allt så ser hon fram emot OS.

Det går att lära gamla "hundar" att sitta. Men det måste vara enkelt. Och det hjälper med att vara motiverad/positiv till förändringen.
(vi tränade henne på vår egen box innan hon vågade beställa)
 
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Boxer är ju enkelt men de är dyra i förhållande till vad man får.
Efter den inledande 12-månadersperioden kostar t.ex. Flex 8 hela 239:- och det är svindyrt för blott åtta extra kanaler.
Sedan är Boxer ett företag jag aldrig mera skulle ta i med tång.
Läs gärna recensioner på t.ex. Trustpilot.
Men som sagt - den enklaste lösningen är givetvis Boxer.
Fast för oss var Boxer det billigaste alternativet när jag gick igenom vad våra möjliga leverantörer ville ha för två år sen eftersom vi bara är intresserade av ungefär så många kanaler.

Är det inte mycket negativ kritik för samtliga leverantörer på Trustpilot?
Brukar vara det på andra sidor där man kan ge betyg i alla fall.
 
Mycket hänger som sagt på vilket utbud man vill ha, men jag slår nog också ett slag för marksänt/Boxer. Bordsantenn kan funka bra om man bor nära en mast, men här finns ju redan kabel indragen så jag stämmer in i rekommendationen om en riktig utomhusantenn som kopplas till befintliga uttag. Mindre strulbenäget och det borde inte bli speciellt dyrt även om man anlitar antennfirma för installation.
Täcker Boxer önskemålen på utbud avseende linjär-TV så har jag svårt att se något smidigare vad gäller installation och handhavande i det fall TS beskriver. Kompletteras gärna med en Chromecast om man vill introducera lite playtjänster.
 
En relaterad fråga, om man tar in TV-kanaler via bredbandet måste man ha TV-licens då?
Undrar för vi har ingen TV i dag men kan tänka oss att ha om man inte behöver betala till SVTs vänstermaffia.
 
M maxmsm skrev:
En relaterad fråga, om man tar in TV-kanaler via bredbandet måste man ha TV-licens då?
Undrar för vi har ingen TV i dag men kan tänka oss att ha om man inte behöver betala till SVTs vänstermaffia.
Om du visar utsändningen på en dator eller projektor utgår ingen TV-avgift.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
En relaterad fråga, om man tar in TV-kanaler via bredbandet måste man ha TV-licens då?
Undrar för vi har ingen TV i dag men kan tänka oss att ha om man inte behöver betala till SVTs vänstermaffia.
Snart hamnar det på skattsedeln så då kommer du betala ändå......;)
 
E etompau skrev:
Om du visar utsändningen på en dator eller projektor utgår ingen TV-avgift.
Ok, så om jag köper en stor skärm till datorn så funkar det.
 
M maxmsm skrev:
Ok, så om jag köper en stor skärm till datorn så funkar det.
Ja då utgår ingen avgift enligt dom i högsta förvaltningsdomstolen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
städade tre inlägg som inte var relevanta för grundfrågan
/Mats
Moderator
 
M maxmsm skrev:
En relaterad fråga, om man tar in TV-kanaler via bredbandet måste man ha TV-licens då?
Om vi talar om IPTV enligt den metod som Telia, Bredbandsbolaget m fl erbjuder är svaret ja. Det här med visning på datorskärm eller projektor är ointressant, de har aldrig varit licenspliktiga oavsett vad de används till. Det som räknas är om man har utrustning gjord för TV-mottagning, och med IPTV har man utrustning (boxen) vars enda egentliga syfte och funktion är att ta emot TV och därmed är de licenspliktiga.
Det rättsfallet gällde för några år sedan var om man skulle betala licens för att man hade dator, när SVT börjat lägga ut liveprogram via SVT Play tyckte Radiotjänst att de som bara hade dator eller surfplatta och internetkoppling också skulle betala licens. Domen slog fast att datorn inte var att betrakta som TV-mottagare samt att den typ av sändningar det handlade om här inte omfattades av avgiftslagen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.