Har gjort ett första utkasst till mitt nya kök, vad säger ni?
den mörka skivan är en extra skiva som ligger ett par dm över den vanliga arbetsytan, tanken är att det ska hamna ett par barstolar framför den.

kom gärna med förslag och kritik! som sagt bara ett första utkast, vill och är öppen för förslag & förbättringar!

bild.jpg
 
Tummen ner.. ;)

Det kommer att bli ett herrans springande i det där köket så fort det ska tilllagas nånting.
Runt baren till skafferiet, in i för att hälla i, visst ja lite maizena, ut igen, tillbaks till spisen, ut igen runt baren för att komma till kylskåpet, tillbaka runt in för att hacka upp gurkan.,,,osv osv.
Jag hade blivit galen i ett sånt kök.
 
exempelvis det mellersta överskåpet skulle kunna användas som skafferi med saker som maizena, och konserver och liknande som inte används lika flitigt i det smala skafferiet... det bredare hade jag tänkt ha som städskrubb.

hur skulle du hellre haft köket karl? är öppen för alla förslag, inklusive helt ny placering av interiör.

som köket ser ut idag är diskbänken placerad mot den främre väggen, skafferi där det står på bilden med kyl jämte, och matplats vid fönstret. har inget direkt behov av en matplats där, så den har jag mer eller mindre tagit bort på lösningen på bilden. skulle vara mycket mindre besvär med att dra om vatten/avlopp om man låter diskbänken bo kvar där den är idag, men tycker det känns lite tråkigt med den planlösningen.

men som sagt, öppen för alla förslag!

tack för inlägget Karl!
 
Gör en skiss med måtten på köket, var dörröppningar och fönster är och var vvs-anslutningarna är idag så ska du nog se att många kreativa talanger kör igång.
Jag skulle gärna anta utmaningen, men inte nu; jag packar precis resväskan och åker på semester i morron bitti.
Tips: Ikeas köksplaneringsprogram rockar i sin enkelhet.


http://www.ikea.se/ms/sv_SE/rooms_ideas/kitchen/download.html
 
Några allmäna tips: Att placera spisen mot en vägg (sida) brukar sällan bli bra. Dels blir gärna väggsidan smutsig (särskilt om det är en målad/tapetserad yta) om inte rent av förstörd och dels kan man uppleva att det känns väldigt trångt med en sån placering när man ska laga mat. Att spisen är placerad nära diskbänken är dock bra, men avställningsytan där bör vara större för att ha plats med det du ska bereda, kastruller osv. Placeringen av micron är okej om du inte direkt under tänker ha ev. diskställ (smulor och slabb på ren disk är inte skoj), men det kanske du får plats med före skarven? Skulle nog rekomendera annan placering i a f... Bredvid kyl och frys är det aldrig fel att ha en ordentlig avställningsyta (man tänker sällan på det, men märker tydligt av det när det inte finns! Packa upp alla varor på golvet eller stå med dörrarna öppna länge medan man står på huvet i kassarna...). Sedan skulle jag också tycka du borde ha ugn i närheten av diskbänken också. Det har både en säkerhetsaspekt och en praktisk funktion. Observera att det här är ju inga "lagar" men väl vedertagna aspekter på köksplanering... Förstår att det är "klurigt" att komma på en riktigt vettig lösning men till slut får du nog till det riktigt bra ska du se! :) Lycka till!
 
Jag skulle vilja säga att det är "lag" på att ha urhällningsho bredvid spisen.

Och på att inte ha spisen dikt mot en vägg. Minst 60 cm ut.

Dessutom tycker jag att det är mer motiverat att ha diskmaskinen i arbetshöjd, än att ha spisen högt. Men båda är det optimala förstås.

Och jag kan stötta avställningsbehovet, även om bardisken kanske kan tjänstgöra som stöttning i frågan.
 
Gå till en köksfirma och låt dem titta på det.
Jag tror iofs att de tar betalt, men det får du tillbaka om du köper "deras" kök.
Annars är det en bra investering...

IKEA kan ha gratis rådgivning...
 
Och Karl XII:
Semester???

Jag minns inte att du ansökt hos oss forumiter om semester!

Vem skall vara vår ros i princesstårtan när du är borta??
 
Tja!
om någon kreativ själ skulle vilja hjälpa till med förslag på hur mitt kök ska utformas, så är här en planlösning på rummet:
http://linuxgods.com/~svanis/bild1.jpg

och här är en mall till IKEAS köksplanerings-program:
http://linuxgods.com/~svanis/empty.fpf

känn er absolut fria att ställa till med vad som helst :)
min budget ligger på max 30 000 exklusive vitvaror/tak/golv. vitvaror som jag vill ha plats med är micro, ugn, spis, kombinerad standard kyl/frys-skåp. diskmaskin står jag över.

hoppas på många intressanta förslag :)
 
Storleken på ditt kök är väldigt likt vårt kök. Ditt är lite mindre dock.

Det ser ut som ett "klassiskt" korridorkök skulle passa bäst. Huset/lägenheten är säkert byggd på 30-70-talet.

Diskbänk, spis och skåp på avloppssidan och sedan kyl, frys på motsatta sidan. Man kan ju lyfta över ugn och micro på kyl/fryssidan.

Kolla våra ritningar,
Långsidan/Avloppssidan:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_januari/01-06/web/IMG_2349.jpg

Motsatta sidan (ja, långsidan utan avlopp där kyl, frys och ugn ska sitta):
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_januari/01-06/web/IMG_2350.jpg
I verkligheten:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_februari/02-29/web/IMG_3038.jpg


Obs, Spisen har vi på kortsidan brevid din dörr - men där passar den nog inte in för dej. Ditt rum är lite för litet.

Här finns en planskiss:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/images/malskisser/bottenvaning_030605.gif
 
Måste hålla med föregående talare om att det finns nog lite förbättringsförslag.

Spontant så tycker jag att det känns väldigt trångt med bardisken. Känns lite som om den finns där mest för att det är coolt med en bardisk och inte för att den är så praktisk... (har haft den diskussionen med min sambo när vi själva köpt kök nyligen ;-) ).

Ett bra tips är att springa på massa köksutställningar och "provgå" för att få känsla för vilka saker man vill ha nära och när något blir för trångt. Som någon tidigare nämnde skulle jag också gå till ett par köksleverantörer. Alla vi var hos ritade upp det gratis.

Sista tipset är väl också att läsa alla kökstidningar du kommer över och låta det ta lite tid. För oss tog det ett halvår att komma fram till rätt layout och det blev inte alls som vår första skiss.
 
Att springa på köksutställningar inkl. IKEA som tidigare inlägg nämt är nästan ett måste innan man planerar sitt kök. Det är väldigt lätt att göra fel annars. Skall bygga mitt tredje kök nu och tror/hoppas att det äntligen skall bli rätt... Det är helt rätt, tycker jag, att lägga in sina ideér här på forumet för feedback. Här kommer några synpunkter som kanske inte nämnts tidigare:

Vet inte hur bra/dåligt IKEA's ritprogram är när det gäller passbitar men jag tycker att det fattas sådana lite här och var. Tänk på att skåpsdörrar skall kunna öppnas minst än 90 grader.

En annan sak att tänka på är att inte ha för långt avstånd mellan spis och ugn. Beror givetvis på HUR man lagar mat men annars är det vanligt att man steker ex. kött, kyckling för att senare låta de eftergå i ugnen. Dessutom brukar spadet från ugnsanrättningen användas till sås som tillreds på spisen.

Trots ett insug från fläkten som får tupén att flyga av så är det nog oundvikligt att inte få os/fett på fönstret om det placeras nära spisen. Generellt skall man nog undvika ex. vitrinskåp, fönster och annat glas vid spisen, det blir snabbt kladdigt och tråkigt. Nu ser man inte riktigt avståndet mellan fönster och spiskåpa men det verkar "oroväckande" nära...
 
Hej Johanp!
Arbetsytan mellan spis och diskhö bör vara 80-140cm. Spisen bör ha minimum 40 cm avställningsyta på den andra sidan. Det har dom kloka räknat ut och du får dom bästa arbetsförhållanden med dom avstånden. Du har många skåp planerade i ditt kök och det är aldrig fel men jag skulle gärna reducera antal skåp (sätta några hyllor?) och få en diskmaskin för pengarna ;).

Har just nu 0 cm mellan spis och hö :-/ och river ut köket i påsken ;D för att få det bättre. Diskplats vid fönster är trevligt att ha men jag får vattenstank på fönsterrutor rätt ofta ??? så diskhon ska jag också flytta till sidan om fönster. Vår kök planerades av någon som hade ingen forum att fråga om råd :(.... och nu ska köket rivas. Du har en bättre chans, lycka till!
gaia
 
Det finns också en funktionell arbetstriangel i rörelsemönstret att ta till. Dess "spetsar" ska i ett kök, där en person lagar mat, vara ganska nära varandra men inte "på rad" utan någon form av triangel. I ett kök där man är 2 eller fler måste avstånden göra så stort att skåp på alla motstående sidor kan vara öppna och 2 personer rymmas att "rota"... (orkar inte uttrycka mig bättre)

Triangelhörnor
• Kyl/frys (alltid avställningsyta brevid eller mittemot)
• Spis och ugn
• Diskho

Det är här emellan man rör sig (osynliga stigar som ska vara "raka", absolut inte runt en köksö...)

Däremellan arbetsytor.
Underbart med skafferilådor under bänkarna!

Vardagsporslinet runt diskmaskinen (överskåp).

Tänk på placering av diskmaskinen så den inte är ivägen när den är utfälld. Sätt den om det går på motsatt sida om spisen (om de är nära varandra).

Bästa avstånd mellan diskho och spis är 120 cm (bra avlastnings- och tillredningsyta). Man har uppsikt över blodpuddingen när man skalar morötter.

Ha inte för långt mellan diskho och spis, definitivt inte mittemot varandra. Olyckor pga detta är vanliga och helt onödiga. Bara pga att någon inte tänkt tillräckligt långt. (tänk på era barn och barnbarn)

Det är smart att utnyttja "ocentrala" plaster för förvaringskåp (för sånt man sällan använder; termosar, vaser, julporslinet, smörgåsgrill, glassmaskin, bålskål och taco-setet... ni vet)

Men sen står man i ett hyrt hus i Spanien där allt är precis tvärtom - och det är sååå mysigt och funkar ändå... Eller hur? Beror det på Riojan måntro??
 
Hej johan p!

Det där var ju en riktigt kul "uppgift" tyvärr var länken till IKEA Home Planner istf. Kitchen Planner så jag lyckades då inte få till nåt kök på den.
Men jag ritade i Kitchen Planner (utanför din länk) och tyckte det blev riktigt bra (läs som jag skulle ha velat ha det ;)) Tyvärr så lyckas jag nu inte hur jag än försöker, att lägga in ritningen här ::) men du får rita samtidigt som du läser, om du nu orkar till punkt ::).

Du nämner inte hur stort hushåll det är som ska använda köket, lite skillnad är det kanske om man är ensamstående kontra barnfamilj så mitt förslag grundar sig på min verklighet. Iof så tycker jag inte det är fel, tvärtom, att planera för lite större familj även om man inte har det just nu, "hipsvips" så finns dom där alt. om man ska sälja så har man underlag för en bredare kundkrets.
Jag skulle definitivt använda den långsmala formen till ett "korridorkök" och det behöver inte alls bli tråkigt, däremot kan det lätt bli mindre lyckat om man använder sig av former/stilar med köks/halvö (hur fint det än är) om köket är för litet, ett supersnyggt kök som inte funkar praktiskt är blir ändå snabbt ett "renoveringsobjekt" ;)

Jag skulle använda långsidan med bef avlopp(från dörren räknat) till: diskmaskin(bra plats i hörnet tycker jag, nära till bef avlopp samt luckan är minimalt i vägen även i utfällt läge), 80´s diskbänksskåp, 90´s lådhurts(för grytor och kastruller +ev specerivaror i övre låda),inb.ugn+häll(obs ugn under häll)40´s lådhurts och sist in mot hörnet vid fönstret ett vanligt 60´s bänkskåp som avslutas med passbit.

Motsatta långsidan, från dörren räknat: 50´s högskåp(skafferi),60´s kyl, 60´s frys bägge i full höjd, städskåp skulle jag placera utanför köket(går inte det så ev delad Kyl/frys), sen två 80´s lådhurtsar efter varandra med motsvarande överskåp ev. med vitrindörrar, längst in mot fönsterhörnet ett 60´s bänkskåp som avslutas med likadan passbit som på andra långsidan, över det skulle jag placera ett väggskåp som går ända ner mot bänkskivan med micron inbyggd längst ner mot bänkskivan alt. dold bakom jalusilucka/"vicka-uppdörr", ovan micro skulle jag ha vitrindörr för tekoppar o. dyl.
Hörnet på andra sidan fönstret passar bra till te/kaffebryggare, vattenkokare,brödrost o.dyl som då är nära frukostplats och inte behöver belamra arb.ytorna.
Sen mellan långsidornas skåprader, dvs. under fönstret skulle jag sätta en nerfällbar barskiva i samma material som som bänkskivorna i övrigt, som när man har den uppfälld  ger en "fortsättning" på bänkskivorna och bildar (nästan) ett U-kök, de två 60´s bänkskåpen i hörnen som med barskivan i uppfällt läge hamnar "lite under" skulle jag använda till "sällansaker" som termosar, tårtfat, vaser mm. Skulle sen montera skivan som ett gammaldags slagbord dvs. med smal fast bit, ca 10-15 cm som när barskivan är i nerfällt läge kan fungera som smal fönsterbänk(dessutom blir nerfällda delen inte så bred så den täcker elementet) obs man måste spara passbit på motsvarande tjocklek i hörnet så att inte de två 60´s bänkskåpen kommer längst in mot väggen för då går inte dörren att öppna om skivan är nerfälld.

Nog är det trevligt att diska vid ett fönster men inte om följden blir att sitta och äta och stirra in i en vägg ;)
Skulle definitivt försöka använda fönstret till barplats dessutom kan du spara elementet på befintlig plats, om du inte har tänkt lägga in golvvärme.
Över spisen skulle jag sätta en spiskåpa och på den långvägggen endast ett 80´s väggskåp alt. öppna hyllplan(skåp samlar mycket mindre damm ;)) som placeras i hörnet ovanför diskmaskin(för varje dag porslin som bara åker in och ur diskmaskinen) i övrigt spara den väggen så fri som möjligt och kakla den eller annat kul för att få lite rymd i köket, ev låta samma kakel följa med runt fönster också.

Med den här planlösningen tycker jag att man uppfyllt de flesta praktiska krav som spis/disk på samma sida, plats för diskställ ovan diskmaskin vilken dessutom är placerad så att man kan ha luckan utfälld utan att den blockerar "gångstigarna", 90 cm arb. yta mellan spis och disk(lite "nubbert" kanske, men ändå acceptabelt med tanke på kökets storlek), bra avställning på andra sidan spis, lagom avstånd mellan skåpraderna (ca. 130 cm) dvs. nära att hämta från kyl/frys/skafferi samt bra plats för två att jobba på var sida om köket och det bildas mao. en bra arbetstriangel,
ytterligare en bra arb.yta mittemot spisen på ca. 160 cm som också funkar för avställning vid inplock i kyl/frys/skafferi, förhållandevis bra med förvaringsutrymmen men ändå bibehållen rymd samt en ljus och trevlig frukostplats där man kan se ut och allt det på bara 10 m2:D
Tjaa, det var mitt förslag fast det kanske inte alls är vad du har tänkt dig ;), men det finns säkert massor av fler utmärkta idéer, lycka till.
MVH/Christina.

PS: En bild säger sannerligen mer än tusen ord  ::)/DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.