Hej på er!

Jag skriver av ren okunskap.
Jag fick berättat för mig att i vissa kommuner tillåter man inte stenhus?

Kan någon utveckla detta?

Tanken är att bygga ett Amerikanskt hus. Som brukar vara i sten. Om jag sedan inte vill ha en trä fasad, är risken stor att detta inte blir godkännt?
 
Denne någon får nog utveckla sig lite.
 
Jag vet inte om jag kan utveckla detta på ett bättre sätt..

Igår talade vi om att vi skulle bygga ett amerikanskt hus. Ett stenhus helt enkelt i amerikansk stil.

Då fick jag kommentaren.

- ja stenhus kan vara svårt. Vissa kommuner vill inte ha stenhus?

Detta är eventuellt inget att prata om. Det kan vara så att denna kommentar bara är tagen från ren okunskap. (Om ingen har hört något om detta innan)

:)
 
Det låter totalt obegripligt. Nog för att stadsarkitekter ibland kan förefalla spritt språngande galna, men det måste väl finnas gränser även för dem.
Ring din kommun och fråga.
 
I ett kulturminnesskyddat område med röda Hälsingegårdar får man säkert inte bygga stenhus. Men uppfyller man alla byggtekniska krav så kan inte kommunen bestämma vad man har för byggmaterial? Möjligen kulören på fasaden och taket.
 
Okej :)

Ja det hela lät lite suddigt..

Ja jag får kolla upp detta. Men det var inte några säkra källor som sa detta.

Tack för att ni tog er tid.

Mvh
 
I ett normalt område är det inga problem. Stenhus är inte så ovanligt men man måste ha tillräcklig isolering så man klarar energikraven
 
Från det jag har sett så tycker jag att jänkarna ofta bygger trähus.
 
I de sydligare delstaterna är det mest stenhus. Men det är väl för att det är varmt där och inte så mycket stora skogar. Ungefär som i södra Europa. I delstaterna längre norrut, där klimat och natur påminner om Svenska förhållanden, är det nog vanligast med trähus.
Det hänger kanske samman med vart de stora migrantströmmarna under 1800-talet gick? De flesta Svenska bosatte sig väl runt de stora sjöarna där klimatet och naturen påminner om hemma i Sverige?
 
  • Gilla
Stuxxa och 1 till
  • Laddar…
Ja men hus blir det iaf :)

Amerikanskt med minst två badrum och kantigt.

Någon här som kan rekommendera någon app där du kan rita hus i 3D jag vet att det ska finnas en för en liten slant. Men glömt namnet
 
Trimble Sketchup. Det är dessutom gratis...
 
  • Gilla
Stuxxa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trimble Sketchup. Det är dessutom gratis...
Var hittar jag gratis versionen?

Jag hittar en Viewer för 109kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.