Föräldrarnas kabel-tv i villaområdet stängs av och de måste hitta någon ersättare. De har fiber indraget som används till lite surf emellanåt.

En tanke var nån slags totallösning från Telia eller nåt med tv, surf och telefon men problemet är att tv:n inte får bli för krånglig. Två fjärrkontroller och en massa val är en omöjlighet för gamla pappa... Det ska vara typisk gammel-tv.

De har två platt-tv med kortplatser så frågan är om Boxer vore det bästa och bara skaffa två bordsantenner.

Tacksam för lite input.
 
Vilka kanaler måste dom ha?
Vilka kanaler vill dom ha?

SVT1, 2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4 & Sexan är fria kanaler i marknätet, till dom räcker en tvantenn.
 
Nja, de vill gärna ha lite mer än så. Typ ett grundutbud a la 90-tal

Men ska det börja joxas med dubbla fjärrar osv kommer det bli problem.
 
BirgitS
Tycker väl i och för sig att det Demmpa räknade upp snarare är mer än mindre än vad de flesta hade på 90-talet. Men att ha Boxer och utnyttja tevens kortplats är nog det enklaste i alla fall.
 
  • Gilla
Slippareklam och 1 till
  • Laddar…
Skaffa fjärrkontroll som styr båda och så får du hjälper dem att programmera för båda IPTV-burken och TV. Finns enkla med enbart knappar för några hundralappar till de med touchskärmar för några tusenlappar.
 
Jag vet att en del brukare (personer som har hjälp av hemtjänsten) har problem med dels att det är två fjärrkontroller (går att åtgärda till viss del med multifjärr).
Dels att det är en extern box där det måste vara en specifik ingång på TVn för att det ska bli bild, det hjälper inte alltid att TVn ska gå över till rätt ingång, endel kanske beror på att endel fortfarande använder scart.

Ovanstående har jag hört från några (främst släktingar) som jobbar i hemtjänsten i olika delar av landet.
 
Valet är ditt, men eftersom du har TV-apparater med kortläsare så är Boxer ett smidigt alternativ. Kolla noga på deras hemsida om priser&avtal, det krävs nästan att man skriver ner alla alternativ och bindningstider för att man ska få en överblick.
Särskilt om du ska jämföra priserna mot Telias erbjudande.

Vi har Flex 8 där du enkelt via webben kan välja och byta kanaler.

Bordsantenn kan fungera om du bor rimligt nära till sändare. Helst bör antennen sitta högt och vid ett fönster.
Om kabeltv-nätet ska kopplas bort så kan du, eller om du tar hjälp, koppla på en yttre antenn på befintlig koaxkabel och då få signal till era båda tv-apparater.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Boxerabonnemang med kort i TV'n som BirgitS skriver måste vara den enda vägen framåt. Separat box och multifjärr är inte 100%-igt, det strular från och till.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Mina svärföräldrar som är 70+ och 80+ vande sig snabbt vid att ha två fjärrkontroller när de fick fiber och bytte från Boxerkort i TV:n till Telia via fiber.
TV:ns fjärr används bara till att slå på/av TV:n. Allt annat görs med telias fjärr.

/M
 
observera bara att motorolas boxar som tex telia kör med använder nå mupp så det fungerar oftast inte med universalfjärr.
 
hsd
Telia kör numera med arris-box och har en fjärr som ska klara av att slå på /stänga av TVn, kolla med Telias kundtjänst vilka TV som det funkar med, kanalval och ljud, texttv ,tvmenyer playtjänst är lätt åtkomligt på arrisfjärren
 
Det bästa basutbudet tycker jag att Bredbandsbolaget har, i alla fall i mitt område. Eller, Boxer var på en tajt andraplats, men då de inte kan leverera tv3 via fiber så föll de bort.

Precis som hsd skriver om Telia så kör de med Arris-box vars fjärrkontroll ska kunna slå på/av tvn. Dock har jag inte lyckats med det på min tv hemma, men är det bara att slå på/av med ena fjärren och allt annat med den andra kanske det funkar?
 
Och att BBB har RF på boxen, så den kan gömmas någonstans.
 
N
Boxer är ju enkelt men de är dyra i förhållande till vad man får.
Efter den inledande 12-månadersperioden kostar t.ex. Flex 8 hela 239:- och det är svindyrt för blott åtta extra kanaler.
Sedan är Boxer ett företag jag aldrig mera skulle ta i med tång.
Läs gärna recensioner på t.ex. Trustpilot.
Men som sagt - den enklaste lösningen är givetvis Boxer.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Boxer är ju enkelt men de är dyra i förhållande till vad man får.
Efter den inledande 12-månadersperioden kostar t.ex. Flex 8 hela 239:- och det är svindyrt för blott åtta extra kanaler.
Sedan är Boxer ett företag jag aldrig mera skulle ta i med tång.
Läs gärna recensioner på t.ex. Trustpilot.
Men som sagt - den enklaste lösningen är givetvis Boxer.
Kolla även hur prisbilden ser ut om man önskar två eller tre boxar/kort.
Boxer tar 109 kr för andra kortet och 10 kr för det tredje.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.