3L i bräddfull 3L kastrull 7 minuter. IKEA induktionshäll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot går det åt lite mindre energi när man använder vattenkokaren eftersom det är mindre plast och metall som värms upp i vattenkokaren än all metallen i en kastrull, så vattenkokare är lite bättre för miljön (och plånboken om man redan har en vattenkokare).
Kör du pastan även i vatten kokaren ? När vi hade gammal spis värmde vi alltid i vatten kokare först men sen hällde jag över vattnet till kastrullen när pastan skulle i nu har vi ställt undan vatten kokaren för den behövs inte.
 
BirgitS
S smurfen72 skrev:
Kör du pastan även i vatten kokaren ? När vi hade gammal spis värmde vi alltid i vatten kokare först men sen hällde jag över vattnet till kastrullen när pastan skulle i nu har vi ställt undan vatten kokaren för den behövs inte.
När något ska stå och koka ett antal minuter blir ju energin att värma upp kastrullen mer försumbar än när det bara gäller ett uppkok. Dessutom i vattenkokaren kan man ju bara ha maxläge och det kan ju bli alldeles för mycket energitillförsel för att hålla något kokande och då förlorar man energi i stället.

Att värma en del av pastavattnet i vattenkokaren har vi gjort en del gånger, både med gjutjärnsplattor, glaskeramikhäll och nu med induktion, men det har ju aldrig varit vanligt för oftast så har allt annat tagit så pass lång tid att fixa så pastavattnet har kunnat koka upp på spisen ändå och värma upp två kokkärl är ju lite onödigt om man inte måste.
 
R ribbones skrev:
… max för 2-fas vattenkokare är ju 2.4kw.
Finns det sådana?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot går det åt lite mindre energi när man använder vattenkokaren eftersom det är mindre plast och metall som värms upp i vattenkokaren än all metallen i en kastrull, så vattenkokare är lite bättre för miljön (och plånboken om man redan har en vattenkokare).
Gissar du eller har du mätt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det anledning att koka vatten utan lock på?
Om du menar ”koka UPP” så kan jag bara tänka mig svaret att man a) saknar lock b) vill att det skall ta längre tid/vara mindre effektivt ..
 
elpaco elpaco skrev:
Om du menar ”koka UPP” så kan jag bara tänka mig svaret att man a) saknar lock b) vill att det skall ta längre tid/vara mindre effektivt ..
Eller c) vill se när det börjar koka så det inte kokar över.
 
  • Gilla
mcj
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller c) vill se när det börjar koka så det inte kokar över.
Tips: när ånga börjar bildas, och lyfter locket med lätta puffar, så kokar det. Har du ett litet hål blir det en plym att titta på. Har du ett tätt plåtlock skallrar det!
 
  • Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
elpaco elpaco skrev:
Gissar du eller har du mätt?
Jag läste en rapport på en som hade undersökt hur mycket energi det gick åt att koka upp vatten i vattenkokare, kastrull och mikro för ett antal år sen när induktionshällar var rätt nya.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
elpaco elpaco skrev:
Tips: när ånga börjar bildas, och lyfter locket med lätta puffar, så kokar det. Har du ett litet hål blir det en plym att titta på. Har du ett tätt plåtlock skallrar det!
Eller har glaslock till kastrullerna.
 
Man kan ju också räkna ut hur lång tid det borde ta...

För att värma en liter vatten en grad går det åt 4,2 kJ. Om vi antar att vattnet håller 5° så här års så blir det 95 × 3 × 4200 = 1,2 MJ. Definitionen av Joule är Watt × sekund, så har man en vattenkokare med effekten 2.3 kW tar det, 1,2 MJ ÷ 2,3kW = 522 s, knappt nio minuter.

F.ö. så kokar jag alltid upp pastavattnet i vattenkokaren, då kan man sätta på spisplattan lite i förväg så när vattnet kokar så ställer man kastrullen på spisen och häller över. Då har man färdig pasta på tolv minuter...
 
vcx vcx skrev:
Man kan ju också räkna ut hur lång tid det borde ta...

För att värma en liter vatten en grad går det åt 4,2 kJ. Om vi antar att vattnet håller 5° så här års så blir det 95 × 3 × 4200 = 1,2 MJ. Definitionen av Joule är Watt × sekund, så har man en vattenkokare med effekten 2.3 kW tar det, 1,2 MJ ÷ 2,3kW = 522 s, knappt nio minuter.

F.ö. så kokar jag alltid upp pastavattnet i vattenkokaren, då kan man sätta på spisplattan lite i förväg så när vattnet kokar så ställer man kastrullen på spisen och häller över. Då har man färdig pasta på tolv minuter...
Det motsvarar min modell. Och då behöver man ingen induktion.
På dessa tolv minuter hinner jag duka fram tallrik och tidning, samt öppna burken med pastasås och en flaska rött.
 
  • Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
P
Tog tid nu när jag ska koka pasta. Strax under 6 min. Iskallt vatten , 3 liter i 5 liters pasta kastrull. Locket på och boost läge. Siemens häll.
 
5 minuter och 56 sekunder. Kastrull från Anders Petter och en standardhäll från Siemens
 
3:20, 25cm kastrull med lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.