H husisen skrev:
Någon mer som har någon teori om vårt problem?
Jag har nu ställt ut ättika i olika rum i ren desperation..
Kan tillägga att det vid besiktningen även upptäcktes vattenläcka under diskbänk från en trasig ballofix. Detta var dock omkring okt/nov och röret lagdes tydligen genast. Luktar suspekt under diskhon fortf. Men lukten verkar komma och gå av nån anledning. Men tycker den lukten skiljer sig från lukten i hall/sovrum nedre våning + övervåning.

Vårt sovrum på övervåningen luktar inte ”sommar stuga”. Där var elementet på, på bra temp då vi kom till huset. Men när man kliver ut i vardagsrummet på morgonen efter en natts sömn slås man av den obehagliga doften.. så irriterande! Kanske måste riva ut alla ytskickt.. ska testa med ättika i en skål i en period. Kanske tar död på viss lukt..

Med tanke på att du skrev att det var impregnerade syllar, så skulle jag nog ta dit en expert på ämnet för att kontrollera dessa ordentligt.
Felaktiga syllar kan ge dålig lukt och är även farliga då det innehåller gift och impregnerade syllar som ligger direkt mot betonggrunden är ett större problem än vad man tror.
Kontrollera även hur ventilationen fungerar i huset och kanske lite mer och noggrannare fuktmätningar, läckande rör kan ge förödande konsekvenser.
Hoppas att det löser sig för er, för det är inte trevligt (eller nyttigt) att bo under sådana förhållanden.
 
Köpte också en sommarstuga från 70talet för över 10år sedan med samma problem.Lukten satte sig på ALLTING Jag hade dock en krypgrund och allt golvbjälklag var tryckimpregnerat.Nu har jag totalrenoverat och det blev färdigt för ca 6 år sedan.Det tryckta virket har jag dock kvar.
När jag rev ner allt så reagerade jag på att vissa material luktade mer b.l.a Golvspånskivorna och plastmattan som låg ovanpå.Trossbotten luktade och i viss mån även det tryckta virket.Väggarna bestog av någon slags fiberskiva,kommer inte ihåg om den luktade.Jag gjorde tester genom att lägga en bit av materialet i plastpåsar,för man vänjer sig till slut av lukten så att man inte känner den.Nu har jag en woods avfuktare i krypgrunden.,lagt dit fiberduk +makadam +plast+bra ventilation.
 
Min gissning blir nog också syllarna tyvärr.
När vi köpte vårt nuvarande hus, en tegelkåk från 1977 med platta på mark, visste vi att det var mögel i golvet p.g.a lukten.
Vi köpte ändå och bestämde innan att vi installerar Nivell golv.
När vi rev upp gamla golvet fanns det bara mögelpåväxt på ca. en halv kvadratmeter. Den lilla fläcken gjorde att 220 kvm hus stank.
 
När jag flyttade in i vårt hus som är byggt 1977 så satt det en luftvärmepump från IVT som var 14år gammal. När jag skulle serva och rengöra den så såg set ut som de aldrig har rengjort den. Slog jag på pumpen drog den igenom en väldigt dålig unken lukt i närliggande rum. Då ett lager (vanligt med IVT luftvärmepumpar från den tiden) hade pajat och hade en surrande ljud så man kunde vakna och störa sig på det valde vi att installera en ny panasonic värsting pump. Nu är den lukten borta och pumpen tyst och jobbar effektivt. Bara en tanke är att om pumpen dammat igen och täppt igen dräneringslangen och massa annat så kommer ni ha en dålig lukt från den hela tiden. Bara en tanke om ni inte tänkt på det.
 
  • Gilla
husisen
  • Laddar…
H
A Asse_softberg skrev:
När jag flyttade in i vårt hus som är byggt 1977 så satt det en luftvärmepump från IVT som var 14år gammal. När jag skulle serva och rengöra den så såg set ut som de aldrig har rengjort den. Slog jag på pumpen drog den igenom en väldigt dålig unken lukt i närliggande rum. Då ett lager (vanligt med IVT luftvärmepumpar från den tiden) hade pajat och hade en surrande ljud så man kunde vakna och störa sig på det valde vi att installera en ny panasonic värsting pump. Nu är den lukten borta och pumpen tyst och jobbar effektivt. Bara en tanke är att om pumpen dammat igen och täppt igen dräneringslangen och massa annat så kommer ni ha en dålig lukt från den hela tiden. Bara en tanke om ni inte tänkt på det.
Vi inväntar ny pump! Vår är minst 10 år tror vi. Surrar. Var helt igendammat filter . Oklart om den nånsin är rengjord!!
 
  • Gilla
Asse_softberg
  • Laddar…
P
Är du säker på att det inte ligger döda möss i trossbotten. De luktar unket tills de torkar, då försvinner lukten.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är ju omöjligt att svara på den frågan utan att riva upp samtliga golv ;)
 
H husisen skrev:
Vi inväntar ny pump! Vår är minst 10 år tror vi. Surrar. Var helt igendammat filter . Oklart om den nånsin är rengjord!!
Här tror jag att du själv är doften på spåret. Gammalt damm som sitter i tilluftsventiler/kanaler, filter i luftpumpar, i lamellerna i radiatorerna etc. Dessutom har säljaren flyttat ut vilket i sig skapar mycket damm. När du sen drar igång allt igen så känner du lukten av det gamla dammet som under kallperioden dragit åt sig fukt och nu skapar lukt. Detta kommer inom sin tid försvinna då det torkar ur och mögelsporerna i dammet inte längre avger doft.

Det som händer i gamla sommarstugor är att denna doft sätter sig i gamla papp och tygtapeter, gardiner, sängkläder, madrasser etc som sen gör att det luktar gammalt väldigt länge.

En storstädning av alla skrymslen och vrår är kanske på sin plats =)

Lycka till..
 
  • Gilla
Mamusen och 1 till
  • Laddar…
H
Semiproffset Thiger skrev:
Här tror jag att du själv är doften på spåret. Gammalt damm som sitter i tilluftsventiler/kanaler, filter i luftpumpar, i lamellerna i radiatorerna etc. Dessutom har säljaren flyttat ut vilket i sig skapar mycket damm. När du sen drar igång allt igen så känner du lukten av det gamla dammet som under kallperioden dragit åt sig fukt och nu skapar lukt. Detta kommer inom sin tid försvinna då det torkar ur och mögelsporerna i dammet inte längre avger doft.

Det som händer i gamla sommarstugor är att denna doft sätter sig i gamla papp och tygtapeter, gardiner, sängkläder, madrasser etc som sen gör att det luktar gammalt väldigt länge.

En storstädning av alla skrymslen och vrår är kanske på sin plats =)

Lycka till..

Känns lite för bra för att vara sant om så är fallet. Känns för ”enkelt”. Lukten är så påtaglig ”sommarstuga”.
 
H husisen skrev:
Känns lite för bra för att vara sant om så är fallet. Känns för ”enkelt”. Lukten är så påtaglig ”sommarstuga”.
Ibland behöver det inte vara något allvarligt. Som du själv skriver så känner inte din man doften lika mycket som du. Jag vill inte säga att det "sitter i huvudet", men du letar nog efter doften på ett annat sätt än din man eller era gäster gör.

I vårt hus hade vi en gammal filtmatta som var limmad på spånskivorna under hallgolvet. Denna doftade pensionärshem när vi slet ut golvet. Jag tog bort så mycket jag kunde av den, men emellanåt kan det fortfarande komma en lättare doftpust från små rester av den gamla filtmattan, men endast jag som känner den. Inte min fru, eller våra gäster.. Men jag vet ju som sagt vad jag skall leta efter för doft.
 
Har ni öppnat upp för vent? Och vädra ut, ”liklukten” kan vara svår, vet bara att farmors gamla hus luktar..unket! Men så mycket luftväxling behöver man inte i ett hus, om inte ovanligt mycket blask med vatten/duschar, men luftvärmepumpen kan mycket väl vara en liten bov, vet bara AC i bilen kan som möglar..
 
H
Detta slutade i ett typ av mardrömsscenario. Uppdatering kommer. Kan kort säga att det är fukt i syllar som orsakat lukten. Allt måste bytas. Lukten satt inte i huvudet...
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
H husisen skrev:
Detta slutade i ett typ av mardrömsscenario. Uppdatering kommer. Kan kort säga att det är fukt i syllar som orsakat lukten. Allt måste bytas. Lukten satt inte i huvudet...
Tyvärr hade jag det på känn.. Jag har nyss gått igenom samma grej. Hör av dig om du vill ha tips och råd. Jag har även mycket erfarenhet av hur du ska gå tillväga gentemot gamla ägarna.
 
Följer!
Vi har samma problem i vårt hus, har ni kollat något med ert försäkringsbolag?
Lukten kan inte åtgärdas om man får bort fukten från syllen?
 
H
Lexington Lexington skrev:
Följer!
Vi har samma problem i vårt hus, har ni kollat något med ert försäkringsbolag?
Lukten kan inte åtgärdas om man får bort fukten från syllen?
Jo det verkar lösa sig där vad vi fått preliminära besked om. Så det vore fantastiskt. För den som står utan försäkring är det en riktig mardröm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.