Hej,
Vi har insett vårt hus begränsningar i planlösningen nu när tillökning väntas och behöver tips, idéer och råd.

Förutsättningar:
140kvm suterängshus med putsad fasad från 1931.

Bottenvåning (ingång):
hall,, två smårum, ett tv-rum samt stort badrum och tvättstuga.

Övervåning:
ett sovrum, toalett samt öppet mellan kök och vardagsrum.

Hur mycket vi än tänker på att ändra planlösningen får vi inte ihop det på ett bra sätt. Därför har vi nu börjat fundera på utbyggnad av huset. Det som är mest ultimat i våra ögon är att förlänga huset i sidled så att säga.
Tankarna går nu åt att förlänga huset cirka 2-3 meter åt ena sidan på båda plan vilket skulle ge oss cirka 14-21kvm extra per våning.

Det skulle ge oss möjlighet till två mindre rum på övervåning samt större tv-rum, på bottenvåning.

Jag har sökt och sökt men inte funnit så mycket inspiration eller tankar kring just utbyggnad av suteränghus.

Finns det någon här som gjort liknande utbyggnad för suteränghus? Finns det någon smartare/billigare lösning än att bygga ut hela huset, det är som sagt just övervåningen som skulle må bra av ett par extra rum för barnkammare. Kostnadsmässigt, är det bra mycket dyrare än en "vanlig" utbyggnad? Det blir i förhållande en väldigt liten utbyggnad, men huset skulle bli helt perfekt med det.

Vi klarar av att göra jobbet invändigt men grund, ytterväggar, tak etc. skulle vi inte klara av.

Vi är som sagt i funderingsstadiet, men mottar alla tips, idéer och råd vi kan få!
 
Vi förlängde vårat souteränghus med 5m i 3 plan.
För att tjäna lite pengar och slippa spränga lämnade vi bakre delen outgrävd så souterängplanet blev bara 5x4m istället för 5x7m som mellan- och övervåningen.
Passade på att lägga om taket på hela huset samtidigt så det blev nya pannor över hela.
 
P para skrev:
Vi förlängde vårat souteränghus med 5m i 3 plan.
För att tjäna lite pengar och slippa spränga lämnade vi bakre delen outgrävd så souterängplanet blev bara 5x4m istället för 5x7m som mellan- och övervåningen.
Passade på att lägga om taket på hela huset samtidigt så det blev nya pannor över hela.
Okej, att spränga tror jag inte kommer vara aktuellt det ska enligt förra ägare vara sand runt om överallt upptäckte de när poolen anlades på baksidan. Vi har samma situation med att byta tak, det har också kickat igång idéen med att bygga ut direkt istället för att vänta.

La ni ut allt på entrepenad? Inkluderade er utbyggnad de mer komplicerade rummen som kök och badrum? Vad ungefär landade ni på i kostnad?
 
Om ni vill ha användbara och konkreta förslag underlättar det om ni lägger ut dels planritningar dels något foto som visar hur terrängen ser ut runt omkring. Eftersom huset är relativt gammalt behöver man även veta lite om byggnadssättet. I bästa fall framgår det av ritningarna. Det låter som om det egentligen är övre planet som ni vill bygga ut. Med lite tur kanske det går att lösa till en lägre kostnad. Men, utan ritningar blir det bara snack.
 
J justusandersson skrev:
Om ni vill ha användbara och konkreta förslag underlättar det om ni lägger ut dels planritningar dels något foto som visar hur terrängen ser ut runt omkring. Eftersom huset är relativt gammalt behöver man även veta lite om byggnadssättet. I bästa fall framgår det av ritningarna. Det låter som om det egentligen är övre planet som ni vill bygga ut. Med lite tur kanske det går att lösa till en lägre kostnad. Men, utan ritningar blir det bara snack.
De ritningar som finns är orginalritningarna från Myresjöhus. Ska enligt sägen vara ett av deras första hus de byggde (?) Om det stämmer låter jag vara osagt. Ritningar invändigt stämmer inte på orginalritningen, hittar inte nuvarande planlösning för bottenvåningen. Ska se om jag hittar den.

Det är vänstra sidan sett framifrån som vi har utrymme att bygga ut på om de skulle vara aktuellt. Vi är också måna om att huset ska bevaras i sin helhet till den grad det är möjligt, det finns mycket historia kring huset.

Det är framförallt det övre planet vi vill bygga ut, men det måste på något sätt gå i samma stil.
 
  • Tvåvåningshus i klassisk stil med trädgård, potentiell utbyggnad på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av bottenvåningen i ett hus med kök, WC och två rum, icke skalenlig och med möjliga avvikelser specifierade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett mycket stiligt hus, men svårt att bygga till utan att fördärva helheten. Med det valmade taket är det nästintill omöjligt att bygga till i det övre planet utan att det ser tokigt ut. Däremot tycker jag det borde gå bra att bygga till i källarplanet och då förse tillbyggnaden med ett tak som är valmat på en sida. Väggarna i källarplanet är nog armerad betong, men man kan såga ur vid ett av fönstren. Det är en svår uppgift att rita en tillbyggnad så det blir snyggt.
 
En variant som jag drömde om i natt är att göra en enplans minikopia av det gamla huset som placeras på gräsmattan och förbinda det med en glasad gång/entré. Och stuva om era funktioner så att ni får ett optimalt utnyttjande. Det skulle åtminstone bli ganska snyggt.
 
Jo det är ju just det, vi vill inte första helheten på något sätt. Så för att en utbyggnad skulle bli bra är den enda möjligheten vi ser att förlänga hela huskroppen så att säga...

En annan idé som slog mig var att på den högra sidan bygga en vinkel med ett litet utskjut på sidan.
J justusandersson skrev:
En variant som jag drömde om i natt är att göra en enplans minikopia av det gamla huset som placeras på gräsmattan och förbinda det med en glasad gång/entré. Och stuva om era funktioner så att ni får ett optimalt utnyttjande. Det skulle åtminstone bli ganska snyggt.
Haha, ganska go idé ändå! :) min tanke idag har gått till att bygga ut ett plan på högra sidan på huset, på baksidan i hörnet så att säga. Då skulle din idé Kunna appliceras på det.... Tack för den inspirationen! Har en byggare som kommer på torsdag, ska se vad han har för idéer.
 
Det är klart att en förlängning av hela huset, med bibehållen taklösning, är tänkbar. Invändningarna är 1) Man förstör husets symmetri om man inte bygger ut med "två fönsters längd", 2) Den typen av förlängningar brukar erfarenhetsmässigt förstöra användbarheten av många utrymmen så nyttan blir inte så stor, 3) Det blir ganska dyrt.

Vinkelutbyggnader är oftast lättare att förena med bibehållen funktion för det gamla. Min idé med en liten separat låda kan varieras på många sätt. Jag gjorde en liten skiss med er bild som bakgrund. Jag tycker ni skall behålla funkisstuket som ni redan har i en försvenskad variant.
Vit funkisvilla med markerad röd linje som visar föreslagen förlängning av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast jag tror det blir bäst med en liten distans mellan huskropparna, därför den lilla glasade delen som jag skrev om tidigare.
 
J justusandersson skrev:
Det är klart att en förlängning av hela huset, med bibehållen taklösning, är tänkbar. Invändningarna är 1) Man förstör husets symmetri om man inte bygger ut med "två fönsters längd", 2) Den typen av förlängningar brukar erfarenhetsmässigt förstöra användbarheten av många utrymmen så nyttan blir inte så stor, 3) Det blir ganska dyrt.

Vinkelutbyggnader är oftast lättare att förena med bibehållen funktion för det gamla. Min idé med en liten separat låda kan varieras på många sätt. Jag gjorde en liten skiss med er bild som bakgrund. Jag tycker ni skall behålla funkisstuket som ni redan har i en försvenskad variant.
[bild]
Fast jag tror det blir bäst med en liten distans mellan huskropparna, därför den lilla glasade delen som jag skrev om tidigare.
Hur tänker du kring invändning nr 2? I övrigt håller jag med dig! Gillar skarpt idén med att eventuellt placera en miniatyr och binda ihop med någon form av gång... Det får bli att leta fram en arkitekt som kan hjälpa oss få tankarna på papper. Ska också bli spännande vad byggaren tycker och anser samt vad den uppskattade kostnaden kan tänkas bli....
 
När man förlänger ett hus rakt ut från en gavel blir de gamla rummen på gaveln ofta mörka och genomgångsrum. Gör man en sidoförskjutning samtidigt brukar det vara lättare att få till en bra och effektiv planlösning.
 
  • Gilla
J.Holmdahl
  • Laddar…
Man skulle också kunna nyttja den andra sidan vid en friliggande tillbyggnad. Jag gjorde en snabb skiss på hur det eventuellt skulle se ut med en firliggande tillbyggnad som förbinds med någon sorts hall.
 
  • 3D-skiss av hus med tillbyggnad och pool, anslutna via en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är rätt tänkt, fast förbindelsen bör ha en annan karaktär så man tydlgt ser att det är separata byggnader (gärna glasad för att den skall se så lätt ut som möjligt). Den bör ha en rektangulär planform. Trekantiga former tror jag man skall undvika. När du funderar på var en utbyggnad passar bäst bör du tänka på dels väderstrecken, dels det befintliga husets planlösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.