Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och hur mycket är det värt ?
2,4 mkr enligt första inlägget :)

/Krille
 
Om du kikar på villa Vrigstad från Smålandsvillan, så kan du ju få ett 1,5 planshus med helt ok standard på totalentreprenad inkl husgrund ca 1.75 milj, om du mentalt klarar att inte välja alla tillval. Övervåningen inreder man själv och om vi inte räknar in den, så har då visst utrymme kvar till andra kostnader, såsom schakt. Men det blir tajt
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och hur mycket är det värt ?
Det jag får låna + min insats. Kan ju inte betala med pengar jag inte har.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M
yonna yonna skrev:
En god idee är att börja titta på äldre hus som ligger ute hos mäklarna. När jag flyttade till Malmö tillbringade jag varje helg med att titta på hus. Tog med mig prospekten hem och räknade på huspris, renoveringar etc. Då jämförde jag kostnaderna mot en insatslägenhet på 4 rum. Det var visserligen 1980 men jag lärde mig vansinnigt mycket av att bara räkna efter dagens husesyn. Märkte snart att mäklarnas uppgifter var skönmålade. Det slutade med att jag inte köpte det billigaste huset, efter ett 40-tal husvisningar, utan ett som var varsamt renoverat - och som de närmaste 20 åren inte krävde mer underhåll än jag kunde klara av själv. Ytterligare en fördel med ett äldre hus är att man får en färdig trädgård, något man gärna glömmer vid nybygge och som lätt kostar åtskilliga hundra tusen.

Lite Ot: 380.000 var mycket 1980 ☺ men mina beräkningar stämde - det blev på sikt billigare än bostadsrätten. Idag lär en ensamstående mamma med ganska ordinär lön inte kunna köpa ett hus utan insats och låna rubbet från banken!
Har gått på husvisningar sen förra sommarn, kollat på hus inom 35-40 min bilväg.
De fina är för dyra. De varsamt renoverade är också rätt högprisade här. De med renoveringsbehov leder till hetsiga budgivningar när folk ser potential...

Det är därför jag undersöker nybyggesmöjligheter. Men jag håller alltid koll på Hemnet med...
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
M
T Turbo123 skrev:
Om du kikar på villa Vrigstad från Smålandsvillan, så kan du ju få ett 1,5 planshus med helt ok standard på totalentreprenad inkl husgrund ca 1.75 milj, om du mentalt klarar att inte välja alla tillval. Övervåningen inreder man själv och om vi inte räknar in den, så har då visst utrymme kvar till andra kostnader, såsom schakt. Men det blir tajt
Den är ett av alternativen jag kikat på. Det jag vill ha är fönster upptill för ljusinsläpp och en innertrappa, annars klarar jag mig rätt bra med grundstandard. Men ja, det är tight...
 
Redigerat:
M EmmaRa skrev:
Det jag får låna + min insats. Kan ju inte betala med pengar jag inte har.
Jag tänker mer på månadskostnad ... Är det din dröm, och du kan tänka dig att lägga rätt mycket pengar på det så varför inte?
 
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker mer på månadskostnad ... Är det din dröm, och du kan tänka dig att lägga rätt mycket pengar på det så varför inte?
Absolut - men jag måste ju ändå få till det ekonomiskt så jag kan skaffa huset...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag var ytterst nära att bygga med SMV 2011, men klarade inte mentalt att skippa alla tillvalen

Istället köpte jag ett begagnat hus och renoverade. Men det var i Borås. Uppsala har nog betydligt högre huspriser, så nytt borde löna sig.

Vill du bara ha ett hus finns ju Älvsbyhus som kanske är ytterligare något billigare, men där saknas tex isolering i innerväggar samt att finishen och ytskickt känns lite sämre än SMV.
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack och 1 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Absolut - men jag måste ju ändå få till det ekonomiskt så jag kan skaffa huset...
Om det blir ett skuldkvotstak , hur påverkar det dig?

Dvs hur står sig din lön mot lånet du måste ta i relation till kravet att amortera en extra procent om du lånar över 4,5 gånger årsinkomsten?
 
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det blir ett skuldkvotstak , hur påverkar det dig?

Dvs hur står sig din lön mot lånet du måste ta i relation till kravet att amortera en extra procent om du lånar över 4,5 gånger årsinkomsten?
Som ensam låntagare så får jag inte lån på mer än så, så det är ett ickeproblem har jag insett...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Detta kommer jag att följa då jag själv funderar på liknande!:)

Hus häromkring där jag vill bo ligger på runt 2-2,5 miljoner och då är det en del renovering osv. Inget som jag har något emot utan tvärtom, jag vill göra kök, badrum, takbyte osv.

Men jag har det senaste börjat fundera på att bygga eget ist, lösvirkes som jag själv har ritat. Göra mycket själv men ta hjälp av snickare för stomresning osv. Tex ett 1,5 plans på runt 150kvm där jag kan färdigställa entréplan direkt och sedan ta övervåning i lugn och ro. Bygger gärna med källare för att få garage för vardagsbilar samt övrig förvaring, pannrum, tvättstuga osv.

Är detta något som ni tror är möjligt för runt 2,5-3 miljoner?:)
 
Redigerat:
  • Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
En kompis byggde för ca 5 år sen en JB-villa för ca 2,3miljoner i Falköping (tomt tror jag kostade 80´). Så det går att bygga billigt, dock så kan ju priserna stigit lite sen dess. JB-Villan har 48% marknadsandel i Skaraborg, men bygger uteslutande i Skaraborg samt runt Trollhättan mig vetligen.
 
M EmmaRa skrev:
Det låter ju riktigt trevligt! Vet du hur de gjorde med entreprenaden, om de använde de som blev rekommenderade från leverantören eller om de bokade upp på egen hand?

För det priset fick de alltså hus och trädgård, sen tillkom markarbeten, VA, vatten och så?
Inget tillkom utan allt var inräknat, dock var det framdraget till tomtgräns.
Dom bokade upp entreprenör själv, men detta tog ganska mycket tid och kraft då dom ställde olika entreprenörer mot varandra, dom frågade runt och tog in flera offerter, innan dom fick det pris dom ville ha. Men det måste ha blivit bra för det var samma entreprenör som byggde utbyggnaden nu i höstas.
 
Vårt hus som just blivit klart på 182+65m2 kostade ca 4miljoner att bygga i "lösvirke". (gjorde all el och vent själv.) Dvs ca 16200kr/m2. Tillkommer planering av trädgård och plattsättning, ca 150-200k. Tomt är inte inräknad.
 
M
K KarolinaA skrev:
Inget tillkom utan allt var inräknat, dock var det framdraget till tomtgräns.
Dom bokade upp entreprenör själv, men detta tog ganska mycket tid och kraft då dom ställde olika entreprenörer mot varandra, dom frågade runt och tog in flera offerter, innan dom fick det pris dom ville ha. Men det måste ha blivit bra för det var samma entreprenör som byggde utbyggnaden nu i höstas.
Intressant. Gäller ju att man vet vad man frågar om och ser till att entreprenören har koll då med så det inte drar iväg i pris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.