L
Grundproblemet gällande frågeställningen ang. fiber intag till hus TS, har beror enligt mig att pannrummet låter som en icke genomtänkt intag för fiber. Om man som husägare från början tar kommandot så är denna fråga redan löst. Då görs fiberintag i källaren där det är lätt att på ett enkelt och snyggt att gå vidare till andra delar i huset dvs en "strategisk plats" den ligger ofta centralt men inte nödvändigtvis. Tipset i nuläget är som flera menar att terminera optiskkabel så fort som möjligt. Även om du lyckas med borrningen på bild kommer du antagligen vilja ha ner ganska många nätverkskablar efter årens lopp det lönar sig alltså att göra en genomtänkt kanalisation ifrån pannrummet invändigt så klart.
 
Inga konstigheter. Medieomvandlaren kan du placera där fibern kommer in. Det du gör är att dra nätverkskabel till platsen för t.ex. router/switch. Men visst tycker man att det är bättre så kan man dra inomhusdukt eller villapatch. Har inte stor betydelse vilket man väljer, men nätverkskabel är enklare att dra och förändra.
 
Om du ändå ska ge dig på ett försök att borra nerifrån och upp, så skulle jag mäta VÄLDIGT noggrant, och därefter tillverka en större triangel i papp eller plywood, med exakt rätt vinkel som du räknat ut med hjälp av gymnasietrigonometrin. Triangeln är sen betydligt enklare att följa med borret än att försöka höfta. Har du sen en hyfsad tjock spalt med isolering och har mätt rätt så finns väl en hygglig chans att träffa rätt. Sen tar du upp ett hål med hålsåg och fiskar fram röret och sätter rotdosa. Tyvärr finns ju också en hyfsad risk att träffa fel...
Jag har lyckats borra genom bjälklag ner i innervägg på några olika ställen med varierande resultat. Precisionen diffar tyvärr lätt 5-10cm...
En annan gång mätte jag fel och höll på att hamna i en fönsterbåge....
 
L
Jag håller med fredrik.johansson gällande borrandet, att det är viktigt att mäta. Men det låter ändå svårt att ha en triangel dinglandes när man borrar. Om det är viktigt att veta vinkeln vilket det borde vara, gör man en riktningsanvisare i tjockt virke typ 1 eller 2 reglar 45x95. Detta hål borras och mäts noggrant i mallen (samma diameter som tänkt hål), gör om tills det är exakt rätt vinkel. Sen trycker man upp anhållet/mallen där det tänkta hålet ska vara och ser till att mallen inte kan röra sig under borrningen. Om vinkeln och djupet är rätt beräknat i förväg borde det bli bra precision.

Jag gjorde så när jag borrade för fiberdukten genomkällarväggen. När borrningen i 44grader var klar var det bara att konstatera exakt på rätt ställe. Att det var just 44grader berodde på att mallen var så och det dög där och då, tillgängligt borr hade svårt att räcka annars, var också en orsak.
 
M Mharcus skrev:
Jag tänkte att jag skulle dra alla kablar i taket i källaren, där jag vill ha ett uttag i innervägg så borrar man upp och möter 2 borr, borren ska inte komma utanför vägg eller fasad
se bild så förstår ni kanske vad jag menar

men det kanske är avsevärt lättare att bara köra utvändigt?
Det går att pricka om man har tur. Jag ville ha ett telefonuttag på en badrumsvägg ovanför kaklet. Väggen är rätt smal ytongliknande block, direkt åtkomlig ovanifrån på vinden. Ded finns hål i mitten av blocken. Ett lång borr svetsades till en stång så att längden blev ca 80 cm. Jag borrade ned till önskat djup. Sedan kopplade jag fasen av 240 volt till stången med vederbörlig försiktighet och en glödlampa i serie om jag skulle stöta på något jordat (jordfelsbrytare fanns). I badrummet kunde jag sedan använda en bra kabelsökare stil phasenpenna med ljud för att hitta max utslag. Kopplade bort strömmen, drog ut det långa borret och borrade från sidan. Det horisontella hålet genom väggen träffade den vertikala kanalen mitt i. Nu var det horisontella borrningen bara 6-7 cm. Som sagt - mest tur men det bör gå att förfina metoden ytterligare. Det handlar om vilken upplösning i sidled man kan få när man söker max i spänningsfältet. Att vara radioamatör och van vid el hjälper. En annan variant är att använda värmekameratillsatsen Flir för iphone. Den har mycket hög upplösning i temperaturgradient. Jag kunde ha värmt stången i kokande vatten och sedan sett om den syntes genom väggen med värmekameran.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fritte84
  • Laddar…
Har du oklistrad PVC-matta på golvet? I så fall är ju ett alternativ att ta bort golvlisterna, vika upp mattan och såga ur en kvadratdecimeter golv. Då kan du borra uppifrån rakt ner. Sedan får du fixa väggen separat men det är ju enklare eftersom det bara är trä på vägen - går till och med att borra inifrån hålet för dosan. Återställ genom att skruva och limma fast en ram i hålet och sedan skruva tillbaka golvet du sågade ut. Vet inte exakt hur ditt bjälklag/regelverk/övergolv ser ut - skulle det funka?
 
Redigerat:
Sent svar, men kan ändå flika in att jag har börjat dra in sladdarna nu, och det gick bra trots omständigheterna.

Jag borrade med en lätt lutning nerifrån med ett 40 cm långt betongborr.
Uppe i det rum jag ville ha uttaget så blev det totalt 2 hål jag borrade i väggen, enda problemet jag hade var att fiska upp sladden på 1:a våning då jag inte kunde se med lampa om jag faktiskt var på rätt ställe, men efter att jag vevade upp och ner med sladden så dök den faktiskt bara upp.

Drog ut sladden och kopplade ihop den med ett utanpåliggande nätverksuttag jag köpte på kjell&company

Drog ett extra uttag i en garderob med där jag placerade en trådlös router, där körde jag bara rakt ner i golvet i garderoben, dock ska det dras en kabel till till 2:a våning där jag ska ha en accesspunkt för att förbättra signalkvaliten i hela huset.

Tack för svaren i alla fall!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.