Ska bygga ett Fiskarheden Lommen med integrerat dubbelgarage.Vill ha synpunkter på om för och nackdelar med att installera två vikskjutportar resp. en stor port a 5m.Anser själv att en port verkar mera praktiskt och snyggare men den släpper definitivt in mer kyla under vinterhalvåret.
 
Alla gånger en port! min är 4,5 m bred och visst drar det lite kallt när man öppnar den men då jag har golvvärme så är värmen lagrad i plattan så det tar inte lång tid innan värmen är tillbaks efter att man kört in bilen. dessutom så är det ju inte så stor skillnad på om 2,5 meter eller 5 meter är öppet en stund.
Nu om jag ska mecka med en bil så kan jag ställa den i mitten och ha plats runt om.
Även om båten ska in så finns plats att släpa in den.
Sen även ballfaktorn, har nog sett hur grannarna sneglar när breda porten öppnas automatiskt...
 
Port ja finns ju en hel djungel av märken.Min känsla är ändock att det är värt några tusenlappar för en "märkesport" kontra en öststatsport.Man vill ju ha lätt att få tag i service om nägot skulle grångla så jag tror att det är rätt att installera en Crawford eller Hörmannport på lång sikt...eller
 
visst men jag köpte en amerikansk port från en av världens största tillverkare.
Sök på "Clopay"
Mycket nöjd med min.
 
Jag bestämde mig till slut för två portar som är vardera 2,75 breda. Eftersom det är en halvmeters mellanrum mellan portarna kan vi öppna dörrarna på en av bilarna utan risk att slå i den andra. Med en 5-meters port är det inte bredare än på parkeringsplatserna till stormarknaderna. (Om ni har 2 bilar, vill säga)

Jag ville ha en 5-meters port eftersom det ser betydligt mer nice ut men det blev inte så pga skälet ovan.

Grattis till ett trevligt hus. Det var den modellen som vi sorterade bort sist innan vi till slut bestämde oss för ett år sedan. Lycka till.
 
Hej!
Helt klart en dörr i fullbredd.
Jag monterade en takskjutport från http://www.condoor.se/
Bredd 5000 mm, det är ett år sedan, o är mycket nöjd, bra pris, bra support.

Lycka till!
 
Jag är väl anti då som vill ha två portar med en persondör i mitten.
 
CuLa, kommer du ihåg vad du betalade för porten ?
 
Hej M@ZE!

(Köpte den genom en byggmästar kompis,) men gå in på deras hemsida o gör offertförfrågan på exakt vad du vill ha. Jag tror Du får ett mycket konkuranskraftigt pris.

Lycka till!
 
om det är ballfaktorn som gäller vid valet av port, så bör det nog även finnas 2 Ferrari i garaget, en till frugan och en själv. Får vi andra se hur ballt det är ;) Ibland kan även propotionerna blir konstiga, 5-metersport i förhållande till villans storlek. Här lite bilder på breda portar http://www.designconnection.com/2cargarageplans.asp förmodar att anledningen till att man valt en bred port, är att garaget är smalt, m a o 2 portar hade inte fått plats. Bilderna visar hur snålt med plats det blir med 2 bilar i garaget och en port, det blir till att åla sig ut, eller välja minibilar.
 
Jag har en 4,5 metersport och i garaget en Jeep Grand cherokee och en Volvo V70. inte så små bilar...
Volvon turas om med en Renault Clio och då finns det gott om plats.
Inga problem att komma in i garaget.
När jag ska byta däck på nån bil så rullas den andra ut och sen ställer man en bil i mitten. försök det med två portar.
I mitt fall så var garagestorleken begränsad till 40kvm av stat och myndighet så det är lite trångt i garaget tyvärr.
 
saturnus2 skrev:
om det är ballfaktorn som gäller vid valet av port, så bör det nog även finnas 2 Ferrari i garaget, en till frugan och en själv. Får vi andra se hur ballt det är ;) Ibland kan även propotionerna blir konstiga, 5-metersport i förhållande till villans storlek. Här lite bilder på breda portar [länk] förmodar att anledningen till att man valt en bred port, är att garaget är smalt, m a o 2 portar hade inte fått plats. Bilderna visar hur snålt med plats det blir med 2 bilar i garaget och en port, det blir till att åla sig ut, eller välja minibilar.

Njae. Nu bygger jag ju inget garage än men i min planering är det en 5meters port. För 1 bil. Så man kan ha bilen åt ena sidan och bra med utrymme för att passera med cycklar och gräsklippare mm utan att behöva oroa sig för att repa bilen. + att det är snyggt =)
 
Jag är helt inne på samma linje ..
 
ingen som vill visa bild på sin breda portinstallation?
Om det skall vara ett intergrerat 2-bils garage, kan lösningen vara en bred port.
På vårt nuvarande valde vi en 3 meters port + gångdörr
scoopetlackat2.jpg
 
saturnus2 skrev:
ingen som vill visa
Jodå, här är mitt. En synnerligen dålig bild, men den enda jag hittade med bilarna inne i garaget. Bredden är sex meter på garaget och 4,95 på porten. Som synes får en Renault Megané kombi och en Ford Modeo sedan plats utan problem och med lika gott utrymme som på en vanlig parkeringsplats för att öppna dörrarna.

Hade jag sett och "kännt på" slutresultatet idag, hade jag byggt 6,50 eller 7 meter brett istället, och några meter till på längden. Men, "good is never enough",  ;)
 
  • gg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.