Blir klinkers på golv och gips med våtrumsfärg på väggarna. Hittat knappt nån information om detta på nätet. Jag kan ju inte va den första som ska flyta in EPS eller liknande på befintligt betong golv
 
Jo men är din frågeställning om du bör ha någon form av rörelsefog i golvvinkeln?
 
Ja exakt, ska jag ha en rörelsefog eller lägger jag den spårade EPSen direkt mot vägggipset. ? Ursäkta otydlig fråga
 
Jaha du tänkte så. Skivan borde ju inte röra på sig nånting så om du frågar mig så nej lägg den så nära väggen du kommer. Det blir dött material mot dött material. Annat om det varit trä mot betong exempelvis då dessa två material inte alls rör på sig lika mycket gentemot varann.
 
Det är sant :)

Har bilat upp en ränna för att sätta in en avloppsbrunn samt byta ut en gammal golvbrunn. Rännan för avloppsröret är ca 3200×100, nu är rör och brunnar på plats, då kommer nästa fråga.. Vad ska jag använda för att gjuta fast/in detta ?
Fungerar :

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grovbetong-torrbruksprodukter-20kg

? Eller har ni nåt bättre tips ?
Nån tanke om hur man räknar ut hur många säckar man behöver köpa ?
Ränna är som 3.2 m lång 10cm bred och kanske 12cm djup. I ränna ligger 75mm rör
 
Grovbetong eller finbetong är väl detsamma. Kör du grovbetong så blanda lite lösare så att du verkligen får in bruket under avloppsröret. Kom ihåg att detta bruk brukar ha torktid på 30 dagar.

Matten får du klara själv eller någon annan hjälpa dig med :crysmile:
 
Diskuterade det här med en bekant idag, den omvända fuktvandringen som ska kunna uppstå borde väl egentligen inte vara nån fara då inget organiskt material kommer i kontakt med plattan? Han tyckte att jag skulle sätta golvvärme direkt på plattan och flytspackla in den. Ska ju sen på klinkers utan tätskickt dvs att då kan ju den eventuella fukt som kan uppstå i plattan "andas" och då reglar till väggar som står mot plattan har tjärpapp mellan sig och betongen ska ju inte den eventuela fukten spridas i väggen ?
 
Alltså de spårade eps skivorna är ju till för att du inte ska få värmeförluster, inte för att skydda mot fukt. Du kommer att få ett kallt golv om du inte har någon isolering under värmerören.
 
  • Gilla
Ediz
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:
Alltså de spårade eps skivorna är ju till för att du inte ska få värmeförluster, inte för att skydda mot fukt. Du kommer att få ett kallt golv om du inte har någon isolering under värmerören.
Kallt tror jag inte det blir, men stora energiförluster ner i marken. Lite isolering gör enorm skillnad jämfört med ingen alls.
 
Du har ju redan 50 isolering i plattan. !?!?
Det räcker gott o väl.
Lägg 12 mm slang och flyt direkt på. Sedan klinkers.
Kommer bli kanon.
Ser ingen risk med fukt. Plattan ligger ju på en singelbädd. Den badar väl inte i vatten ?
 
Jag tänker att det är bergvärme så förlusten vad gäller energi är ju frågan om man nånsin sparar in vad gäller kostnad och merarbete för att lägga in spårad eps?
 
Du kommer nog inte spara in kostnaden i värmeförlust genom golvet. Bättre att isolera mer i tak, vägg isåfall.
 
Det får bli slang direkt på betongplatta sen flyta in den, vad tror ni om att lägga in en elslinga (elgolvvärme) som man kan ha påslaget under sommaren för att undvika denna omvända fuktvandring ?
 
S
Varför en EL-slinga , koppla så du kan värma med VP under sommaren , blir lite mer rör bara
och kanske en pump extra , men du får hem pengarna
EL-värme i golvet på sommaren kostar massor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.