Hej.

Jag tänkte sätta en magnetventil på inkommande vatten som sedan styrs av z-wave puckar ifall jag får problem.
Det finns en uppsjö och skulle gärna ha lite tips och om det är något jag ska tänka på i modellväg.
Jag vill att den ska gå på 12v eller 24v så att jag kan koppla det själv.
Där finns olika tätningar som jag inte blir klok på (epdm nbr fkm)?
Jag tänker mig en NO, det ska ju till 99% vara öppet flöde..?
Jag har kikat på den här: https://www.aliexpress.com/item/GOG...c769-45f0-8cac-bd2a6bf48ba9&priceBeautifyAB=0
Tittade också på danfoss men fanns inga 24v som är NO...
Tacksam för vägledning:)
 
Jag har också varit på gång med detta. vet dock inte om man vågar lite på prylar från aliexpress. Jobbigt om den grejen som gör att man inte ska få vattenskador gör att man får det...

Har du hittat något liknade (som inte kostar sin vikt i guld) på svenska marknaden
 
S xCxJx skrev:
Jag har också varit på gång med detta. vet dock inte om man vågar lite på prylar från aliexpress. Jobbigt om den grejen som gör att man inte ska få vattenskador gör att man får det...

Har du hittat något liknade (som inte kostar sin vikt i guld) på svenska marknaden
Danfoss har ju men det är säkert från Kina dem med:)
Problemet med danfoss är att dem inte har NO i 24v utan bara 230v och jag tycker det känns obehagligt att ha starkström mot vattenledningarna. 24v går ju lätta att sätta på plugin-brytare så då kan jag koppla allt själv.
 
Sedan undrar jag över kv/flöde, stryper dem eller hur är det konstruerat?
 
Med tanke på hur mycket skada vatten kan orsaka hade jag för egen del aldrig köpt något på aliexpress eller ebay utan välkänt märke som finns här hemma.

Första träffen på google: https://www.esska.se/esska_se_s/Mag...es-oeppen-G1/4-till-2-207219201000-13410.html
Den ser dock misstänkt likt ut den du hittade på ali.... :)

Alternativt Danfoss:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ventiler/magnetventiler/index.html

Sidan verkar lite konstig, men det ska gå att få dessa i 24V utförande och NO.
De har i allafall 24V spolen löst, https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/spole-t-magnetventil-24v_50hz.html.

Oftast verkar färdiga applikationer bygga på NC, Gissningsvis för att få felsäker drift. Går strömmen stoppas vattnet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med tanke på hur mycket skada vatten kan orsaka hade jag för egen del aldrig köpt något på aliexpress eller ebay utan välkänt märke som finns här hemma.

Första träffen på google: [länk]
Den ser dock misstänkt likt ut den du hittade på ali.... :)

Alternativt Danfoss:
[länk]

Sidan verkar lite konstig, men det ska gå att få dessa i 24V utförande och NO.
De har i allafall 24V spolen löst, [länk].

Oftast verkar färdiga applikationer bygga på NC, Gissningsvis för att få felsäker drift. Går strömmen stoppas vattnet.
Jo kanske inget att spara på.
men det jag funderar mest på nu är om den stryper flödet? Jag har 22mm rör, då ska jag ha 3/4"/r20
om jag minns rätt?
 
B Bolian skrev:
Hej.

Jag tänkte sätta en magnetventil på inkommande vatten som sedan styrs av z-wave puckar ifall jag får problem.
Det finns en uppsjö och skulle gärna ha lite tips och om det är något jag ska tänka på i modellväg.
Jag vill att den ska gå på 12v eller 24v så att jag kan koppla det själv.
Där finns olika tätningar som jag inte blir klok på (epdm nbr fkm)?
Jag tänker mig en NO, det ska ju till 99% vara öppet flöde..?
Jag har kikat på den här: [länk]
Tittade också på danfoss men fanns inga 24v som är NO...
Tacksam för vägledning:)

Om magnetventilen ska användas för att stänga av vattnet vid läckage skulle jag nog välja en magnetventil som är NC, vilket den är i dom flesta (alla?) färdiga paket. Skulle ju vara tråkigt om ett utläckage som stoppats av magnetventilen strax efter löser ut jordfelsbrytaren och gör magnetventilen spänningslös varpå den öppnar igen och släpper på vattnet....
 
D Dub361 skrev:
Om magnetventilen ska användas för att stänga av vattnet vid läckage skulle jag nog välja en magnetventil som är NC, vilket den är i dom flesta (alla?) färdiga paket. Skulle ju vara tråkigt om ett utläckage som stoppats av magnetventilen strax efter löser ut jordfelsbrytaren och gör magnetventilen spänningslös varpå den öppnar igen och släpper på vattnet....
Jo det är sant men löser den känns det för sent ändå. Känns så fel att ha den konstant spänningsatt bara.
 
B Bolian skrev:
Jo det är sant men löser den känns det för sent ändå. Känns så fel att ha den konstant spänningsatt bara.
Behöver ju inte vara jordfelsbrytaren, kan ju vara vanligt strömavbrott i kombination med läckage, osannolikt kanske men murphy lurar överallt...
 
Då får man tänka att man heller inget vatten har vi strömavbrott. Kan göra en bypass kanske...
 
C
Jag får för mig att detta lämpligast görs med en motordriven kulventil. Då drar den ingen ström vare sig i stängt eller öppet läge och man eliminerar risken för tryckstötar. Har sett både varianten med en arm som driver en vanlig kran, och där motorn styr kulventilen direkt. Finns med olika gränssnitt, typ 12V styrsignal, Zwave eller KNX. Kina eller märkesfabrikat. Även fjäderstyrd NC/NO om man vill ha det.
 
C cpalm skrev:
Jag får för mig att detta lämpligast görs med en motordriven kulventil. Då drar den ingen ström vare sig i stängt eller öppet läge och man eliminerar risken för tryckstötar. Har sett både varianten med en arm som fästs i en vanlig kran, och där motorn styr kulventilen direkt. Finns med olika gränssnitt, typ 12V styrsignal, Zwave eller KNX. Kina eller märkesfabrikat.
2 st sådana har jag gjort åt. Går sönder snabbt.
 
C
B Bolian skrev:
Går sönder snabbt.
Beror väl på vilken kvalisort det är? Eller menar du att alla sådana är skit?
 
Jag har också tänkt på detta, men inte blivit färdig. Någon gång kanske det blir av...
Jag skulle kört med magnetventil och NC, just för att den ska göra nytta oavsett strömmen. Som nödlösning en manuell bypass vid strömavbrott.
Dessutom skulle jag koppla den till larmet och stänga vattnet när jag larmar på, eventuellt låta det vara på någon timme efter pålarmning ifall tvätt eller disk just håller på att avsluta.
Bättre att vattnet alltid är avstängt än att förlita sig på läckagevarnare vid bortavaro.
 
C cpalm skrev:
Beror väl på vilken kvalisort det är? Eller menar du att alla sådana är skit?
Nä förlåt. Känner bara till en och den funkar riktigt illa. Fick en ny igår som gick sönder direkt. Hoppas det går få tillbaka pengarna...
https://www.automatiserar.se/test-av-popp-flow-stop-gaswater-shut-off-controller/
Därav min hast att hitta något hållbarare. Använder Fibaro´s vatten-puckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.