tommib
C Carl Fritid skrev:
Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten bedömer att elöverkänslighet, eller som sjukdomen också kallas Mikrovågssjukan, är verkligt sjuka och att en del personer är mycket svårt sjuka. Sjukdomen som uppkommer genom en neurologisk strålskada av mikrovågor och elektromagnetisk strålning ( hade tidigare diagnosen W90 Exponering för annan icke joniserande strålning) är en erkänd funktionsnedsättning.
Det bär mig emot att än en gång ge mig in i denna debatt men din missuppfattning gällande diagnosen elöverkänslighet kan inte stå oemotsagd.

Till att börja med så är W-serien i ICD10 koder för att klassificera yttre orsaker till ohälsa. Således är det inte diagnoser på det sättet du tror utan endast ett sätt att ge en orsak till en annan diagnos.

Din argumentation i övrigt är extremt svag och avsiktligt vilseledande. FHM bedömer mycket riktigt att folk med sk elöverkänslighet är sjuka. Däremot anger de med ovanlig tydlighet att det inte finns någon koppling överhuvudtaget till elektromagnetiska fält. Du själv presenterar orsakssambandet helt utan stöd och tvärs emot det som FHM anger.

Läs gärna själv på deras hemsida.
För att specifikt citera folkhälsomyndigheten: "Elöverkänslighet är därmed inte en medicinsk diagnos"

Angående ditt påstående om att katodstrålerörsskärmar (gamla tjockskärmar) skulle avge röntgenstrålning så är det så befängt att det är skrattretande. Om de skulle avge röntgenstrålning eller någon annan joniserande strålning i någon signifikant mängd, skulle vi se riktiga sjukdomar, som t.ex. cancer och glaukom, på ett helt annat sätt hos exponerade.
 
  • Gilla
reez och 11 till
  • Laddar…
Katodstrålerör genererar röntgenstrålning. Framför allt färgskärmar. Drt är därför de väger bly, de har nämligen ett tjockt blyglas i fronten för att stoppa röntgenstrålningen. De släpper inte ut skadligamängder röntgenstrålning.

När det gäller medicinska undersökningar räknas normaltsett allt över 10år som föråldrat. Att hänvisa till en undersökning som är närmare 30år gammal är inte något som man gör. Jag lyckas inte hitta närmare information om den. Men det är inte ovanligt att man hittar missar i genomförandet om man granskar dem närmare.
 
tommib
Jo, därav kommentaren signifikant mängd. Men jag kunde varit tydligare med det.

Angående medicinsk vetenskap så är det inte riktigt så enkelt som att säga att allt över 10 år är föråldrat. Det beror helt på vad det handlar om. Exempelvis så är anatomin väsentligen oförändrad sedan slutet av 1800-talet. Nya metoder kommer löpande och man kan förfina en del gamla teorier. Andra förkastas helt. Men det finns också resultat som står sig. Elöverkänslighet är dock inte ett av dem. Där finns bra studier som visar att det inte finns någon korrelation. Däremot finns en tydlig korrelation mellan tron att fältet är på och symptom.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L lat skrev:
Problemen med tjock-tv & gamla skärmar var inte i första hand strålning, utan statisk elektricitet som gjorde att man blev torr i ansiktet. Gick man till en skärm där en sminkad kvinna suttit så kunde man torka bort mängder av smink i från skärmen...
Korrekt! Var datalärare en gång på tidigt 90-tal, den skärm som de två sminkade damerna satt vid var blåaktig upptill och rödaktig nedtill. Detta var kraftigt högstrålande skärmar, och nåt jäkelskap var det, men jag tror INTE på elallergi som sådan, däremot ä'r vissa persner känlsiga för de fält som ger den statiska elektriciteten bland annat. En av de två tjejerna blev rejält rödflammig, då testade hon att låta bli sminket och ta en bra hudlotion, det blev lite bättre, så jag blev lite "full i fan" och bad henne testa en med solskydd i. så hon satt där mitt i vintern framför datorn med hudkräm med solskyddsfaktor 5. Och det funkade. Och det var samma kräm, HTH, så det var verkligen hudkrämen som funkade. Bidragande faktor var givetvis den torra luften, den dåliga ventilationen i den lilla lokalen och heltäckningsmattan.

Oerhört vanligt är också att reagera på flimret från lysrör som går på 50Hz. Huvudvärk, migrän och liknande är vanligast, men även flammig hud. Att byta till HF-armatur hjälper.

Dvs det är i allmänhet inte fälten i sig folk blir sjuka av, utan den torra luften och ljusflimret från dåliga elmaskiner, samt även ljudstörningar som kan ge tinnitus och andra stressreaktioner.
 
  • Gilla
Gnor och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Katodstrålerör genererar röntgenstrålning. Framför allt färgskärmar. Drt är därför de väger bly, de har nämligen ett tjockt blyglas i fronten för att stoppa röntgenstrålningen.
Jag har googlat på detta. Det verkar bara gälla stora katodstrålerör som används till biografdukar. Inte de som används till TV och bildskärmar:
"Katodstrålerör arbetar med högspänning, i en vanlig svartvit TV kan spänningen vara mellan 10 och 20 kV och i en färg-TV cirka 20 till 30 kV. Det finns (eller snarare fanns) projektionsrör som krävde ända upp till 75 kV anodspänning, detta för att få en ljusstark bild som projicerades på en biografduk via ett linssystem. Dessa rör krävde extra kylning och erfordrade skärmning för den röntgenstrålning som röret genererade vid höga spänningar. Ju större skärmen är, desto högre spänning behöver den."
 
Lite OT, men måste ändå göra ett inlägg:
När det gäller Oral Galvanism så trodde jag också detta var båg ända tills min mor råkade ut för det. Eller rättare sagt - det var ett slasknamn för "problem med amalgamplomber".

Som ingenjör vill man ju ha bevis. När det gäller det galvaniska så fanns både vetenskap och annat som faktiskt inte var så ologiskt alls. Men det krävde en annan metall i munnen också. Det hade min mor, nämligen guld. Tillsammans med kvicksilvret och saliven blev det helt enkelt ett batteri med om jag minns rätt strax under 1V i spänningsskillnad mellan plomberna.
Att vissa drycker gjorde det värre kunde väl delvis förklaras med att vätskan (elektrolyten) i vissa fall gjorde batteriet bättre.

Men den egentliga orsaken till hennes alltmer skumma besvär, allt från fysiska som svullnader till psykosomatiska bottnade istället i kvicksilverförgiftning. Och beroende på vad hon drack lakades det troligen ur olika mycket. Men detta var på den tiden då man fortfarande stoppade kvicksilver i barnens munnar och skrattade åt dem som trodde det var farligt.
Jag skjutsade själv min mor till en klinik långt hemifrån, som var den enda inom räckhåll som kunde tänka sig att göra en blodanalys och utredning av kvicksilverhalter. Inte för att jag trodde ett dugg på det, men hon var faktiskt inte dum i huvudet (som någon antydde att de med Oral Galvanism var generellt).

Sedan kom saneringsperioden av amalgamet. Och alla besvär mångdubblades, då hon utvecklat någon form av allergi/överkänslighet och det blev ju inte bättre av att röra i det. Detta bekräftades också av blodtester. Men två år senare mådde hon bättre än någonsin, och besvären återkom aldrig.

Så Oral Galvanism finns visst. Men det är inte alls säkert att Galvanismen är orsaken till besvären. Galvanismen skulle i min mors fall försvunnit om man tagit bort guldplomben och låtit all amalgam vara kvar t ex.

-----------------

Samma sak tror jag det är med elöverkänslighet. Det finns en stor psykosomatisk del i det hela, och jag vet precis hur desperat man kan vara att hålla fast vid sin "diagnos" när man väl tror sig ha fått nys om vad det kan bero på. Tyvärr - som många nämnt - kan det istället hindra en från att vara öppen för den egentliga orsaken till problemet.

För visst lider en elöverkänslig människa ! Det är ingen inbillning. Men orsaken kan ofta vara otroligt mer komplex och är sannolikt att finna i något helt annat som (ibland) triggas av något som går på el. Och kanske bara har gjort det någon gång, för sedan har hjärnan lärt sig och reaktionen - även fysiska besvär - blir som en betingad reflex.

Jag tror mig veta vad jag talar om då jag sedan 10 år lider av en liknande åkomma - fysiska och mycket påtagliga besvär som man inte hittar någon orsak till (än). Men jag vet att hjärnan, tankar och inställning är inblandad. Har även lyckats "komma på" hjärnan när den omedvetet dragit igång på en tanke eller ett minne av en viss situation.

Att komma tillrätta med det kan dock vara en lång väg....
 
  • Gilla
Tjoa och 3 till
  • Laddar…
Ja, numera vet man att man inte kan sätta in både guld och amalgam i samma mun. Har man amalgam måste dessa bytas mot komposit eller porslin innan man kan sätta in guld.

Frågade nämligen om det en gång, då jag har tillgång till tandguld, det enda som inte ingår i min försäkring, men de ville inte peta på den amalgamlagning jag har kvar i onödan. Så det fick bli en porslinskrona.
 
C Carl Fritid skrev:
Nu var det så, att bildskärmarna avgav alla typer av fält även röntgenstrålning, eftersom de reducerat avskärmningen på dessa bildskärma, för att de skulle bli billigare. En del blev så illa skadade i bland annat i ögonen att de tålde inget ljus alls, de tvingades leva i mörker under många år. Man läkte, men ytterst långsamt. 2006 kunde jag börja använda elsanerad dator. Det tog 14 år, men på grund av den artificiella mikrovågsstrålning i den nya trådlösa tekniken har jag stora hälsoproblem med att visats ute i samhället och har varit tvungen att skärma av mitt hus mot yttre strålning från sändare. aldrig skulle jag slösat pengar på denna åtgärd om jag inte varit tvungen för att kunna leva ett så normalt liv det nu bara går. Om man ser på ohälsotalet så har det ökat dramatiskt de senaste 15 åren. Unga människor och barn har så allvarliga hjärnskador av strålningen att de inte längre kan fungera normalt utan psykofarmaka. Prestationen i skolorna har gått ner katastrofalt, intelligensnivån har minskat dramatiskt. Men läs detta. [länk]
Med mycket fantasi kan man bevisa det mesta. JAg skulle kunna använda samma siffror om sjukskrivning och använda något annat än mobiltelefoni och kunna få samma resultat.
Tänk vad enkelt det vore om all sjukskrivning berodde på mobiltelefonin. Troligtvis så pratar ingen om det problemet eftersom de är köpta av mobilbranschen
*ironi kan finnas*
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
C Carl Fritid skrev:
Nu var det så, att bildskärmarna avgav alla typer av fält även röntgenstrålning, eftersom de reducerat avskärmningen på dessa bildskärma, för att de skulle bli billigare. En del blev så illa skadade i bland annat i ögonen att de tålde inget ljus alls, de tvingades leva i mörker under många år. Man läkte, men ytterst långsamt. 2006 kunde jag börja använda elsanerad dator. Det tog 14 år, men på grund av den artificiella mikrovågsstrålning i den nya trådlösa tekniken har jag stora hälsoproblem med att visats ute i samhället och har varit tvungen att skärma av mitt hus mot yttre strålning från sändare. aldrig skulle jag slösat pengar på denna åtgärd om jag inte varit tvungen för att kunna leva ett så normalt liv det nu bara går. Om man ser på ohälsotalet så har det ökat dramatiskt de senaste 15 åren. Unga människor och barn har så allvarliga hjärnskador av strålningen att de inte längre kan fungera normalt utan psykofarmaka. Prestationen i skolorna har gått ner katastrofalt, intelligensnivån har minskat dramatiskt. Men läs detta. [länk]
Intressant läsning på din länk. Som tyvärr bara bekräftar det många av oss redan skrivit - man är så säker på att åkommorna beror på "strålning" att man blockerar sig för allt annat. Vilket är tragiskt, för ni lider - ingen tvekan om det. Men grundorsaken kommer inte att hittas och ingen läkare kan hjälpa er så länge som ni redan bestämt vad det beror på.

För mig som "radiomänniska" är det först nästan skrattretande att läsa vissa saker. Men man sansar sig snabbt och slutar skratta när man inser att folk verkligen tror på även de mest fantastiska förklaringar. Jag säger inte att radiostrålning och annan elektronisk "smog" är ofarligt, men så länge man friskt blandar tro och friserar vetenskap för att den skall uppfylla den egna agendan kommer inget att tas på allvar.
När man dessutom tror att precis allt kan förklaras med strålning (som på din länk ovan) så handlar det definitivt inte om vetenskap längre utan kan snarare liknas vid en nästan religiös övertygelse.

Ett exempel: "fraktal RF-antenner (små antenner på DNA som både sänder och är mottagare)". Någon verkar ha kommit på att strukturen på en fraktalantenn påminner om utseendet på DNA (även om jag skulle likna fraktalprincipen vid spår efter en full myra...).
För den som är lite insatt i fysikens storheter och vet hur liten en DNA-kedja är, så kommer man redan med överslagsräkning fram till att den fysiska storleken på DNA kontra radiovåglängden även hos de allra mest högfrekventa radiosändarna vi har felar på många tiopotenser. Det är alltså inte fysiskt teoretiskt möjligt att en DNA-kedja skulle kunna vara en vettigt fungerande fraktalantenn.
Och så sänder DNA till råga på allt också. Till vem då ? Kompisen i cellen bredvid ?

Ett annat exempel: "Klimatförändringarna började med att det digitala GSM-systemet byggs ut". Ok, klimatförändringarna beror alltså på mobiltelefonbasstationer. Som bevis framförs en tidsskala som visar sambandet. Personligen tror jag den beror på att vi fick allmän rösträtt, det hände också på 1900-talet....:).

Frankrike har förbjudit mobiltelefoner i skolan. Anledningen anges på t ex länken ovan med förklaringen: "Man har sett att barns kognitiva förmåga och inlärningsförmåga försämras med trådlös teknik". Visst är mobiltelefoner trådlös teknik, så det är ju inte osant. Men det är faktiskt inte av "strålningsskäl" man förbjudit dem.
I verkligheten bygger förbudet på att det stör koncentration och undervisning samt att eleverna inte tar rast och aktiverar sig med annat på rasten längre: "These days the children don't play at break time anymore, they are just all in front of their smartphones and from an educational point of view that's a problem," said Jean-Michel Blanquer, the French education minister."

Så här håller det på. Ungefär som de mest fanatiska inom miljörörelsen. Det är så lätt att bara tolka efter sin egen övertygelse.

I verkligheten gör man både sig själv och sin omgivning en björntjänst och hindrar istället forskningen (och läkarna) att komma fram till de verkliga sambanden och orsakerna....:cry:
 
  • Gilla
IngK och 14 till
  • Laddar…
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
jac jac skrev:
Här är lite mer information om fraktalantenner och radiovågors effekt i kroppen som verkar vara skrivet av någon som är hyfsat väl insatt i ämne. Se inläggen av "E Kafeman" i denna tråd på elektronikforumet:
[länk]
Jag vet inte riktigt om jag håller med om allt personen skriver. Men redan de fakta som jag ställer upp på räcker för att många gånger om såga teorin Carl Fritid refererar till. Och i några av inläggen så berörs exakt det som nämnts här - att effekter av strålning, bildskärmssjuka m.m. faktiskt bevisligen har haft andra orsaker.

Det påstås dock att "Fraktalt invecklade mönster fungerar inte bättre än valfritt trådnystan och de är usla antenner". Nja... Jag har utvecklat många radiomoduler med just fraktalantenner, och även om antennen inte är det bästa så är de definitivt inte usla. Och för sin storlek mycket bra t.o.m. De sitter i många prylar man köper. Men DNA är fortfarande många tiopotenser för liten för att i sig kunna vara en antenn överhuvudtaget. Oavsett om den är vriden, fraktalmönstrad eller ser ut som ett nystan.

Sedan blir jag fundersam när en så "insatt" person inte ens skiljer på resistans ("likströmsmotstånd") och impedans ("växelströmsmotstånd") - även om båda har enheten Ohm: "Impedansen variera pga omständigheter men grovt i storleksordningen någon kOhm upp till 100kOhm. Prova med multimetern och motståndsmät mellan olika kroppsdelar".
En multimeter mäter ingen impedans, den mäter resistans. Men det vet han nog, och kanske skrev så för att folk skall kunna testa "något" själva...

Om uppvärmning av kroppens vävnader och att det är skadligt är helt rätt. Kanske lite väl grovt dock att ange och skriva "Bestående skador uppstår när temperaturen når över 68 grader, då äggviteämnen i kroppen koagulerar". Då är man redan död.
Man får nämligen bestående skador redan vid lååååångt lägre uppvärmning, och vissa kroppsdelar är mer känsliga än andra (testiklarna t ex). Vilket en troende - helt riktigt - snabbt skulle påpeka och därmed tyvärr hävda att allt han skriver är nonsens.
Däremot är det helt rätt att det krävs rejäl effekttäthet för att få någon mätbar uppvärmning överhuvudtaget. Och detta är helt orimliga nivåer att uppnå i normal "trådlös" miljö i hem och samhälle. Sedan kan man tro på vad man vill.

Många av dem som har Elöverkänslighet är enligt mig inte på något sätt inbillningssjuka, utan lider verkligen. Men de gör det alldeles för enkelt med sin maniskt utpekade syndabock. Ibland funderar jag på om en del av dem verkligen ens vill bli friska, eller om vendettan mot radioprylar blivit en del att fylla något tomrum i livet med. Något som blivit det enda meningsfulla de har.

Lite som en (nu hädangången) granne jag hade, som jag på allvar tror faktiskt inte ville bli sams...
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Helt klart kan det vara som så att värme leder till att mer kemikalier avges till luften, men att detta är en "trög" process så det klaffar inte med det som många elöverkänsliga "känner", detta då de reagerar direkt när en apparat slås på och av.

Jag tror att elöverkänslighet är psykologiskt, men att utlösande orsak kan vara både psykisk och fysisk där man sedan (felaktigt) kopplat detta till el. Stress tror jag har en stor del med detta att göra.
Överkänslighet eller mikrovågssyndromet beskrevs redan på 1960-talet, i samband med att man börjat nyttja mikrovågor i sändarsystem. Man upptäckte då att folk blev konstigt sjuka av strålningen. Det har inget med kemikalier att gör, även om det absolut sker en synergistisk effekt. Mikrovågssjukan, mikrovågssyndromet eller elöverkänslighet är samma typ strålskada och symtom, vilket tusentals äldre vetenskapliga och medicinska studier visar.
 
Det betvivlar jag, men jag kanske ändrar mig om jag läser studierna, du kanske vill länka?

Jag kan nämligen tänka mig att det är faktor många magnituder större på dessa äldre microvågsstrålare.
 
tommib
Ugh.... Försöker du nu igen med dessa dumheter?

Jag fick läsa tillbaka lite men det hjälper inte eftersom du inte kommit med några belägg för det du påstår.

Du hänvisar till studier, en med 100% signifikant resultat (vilket inte är ett sätt som resultat rapporteras på i riktiga studier), men inga länkar förutom till en foliehattsblogg. Om det nu är så att faktiskt finns en studie från 1991 så finns den garanterat online. Länka till den eller ge åtminstone namnet på studien.

Det du säger om provokationsstudier på en heterogen grupp är skitsnack. Självklart går det att göra provokationsstudier. Om det inte finns något samband mellan exponering och rapporterade besvär (notera, egenrapporterade besvär) så finns det inte.

Frekvenserna som skulle ge problem används av TV sedan många år tillbaka. Hur förklarar du att det inte var problem med de tidiga TV-sändningarna?

Dina spräckta amalgamplomber är totalt nonsens. Hur tänker du dig att kvicksilvret skulle förångats utan att du skulle få fruktansvärda brännskador i hela munnen (bara av kvicksilverångan, för att inte tala om vad den tillförda energin skulle gjort med övriga vävnader). Kvicksilver kokar vid ca 350 grader.

För just de spräckta plomberna finns en mycket enklare förklaring, bruxism (dvs tandgnisslande). Detta är känt för att ge problem med tänderna och huvudvärk och kan öka vid depression och stress. Någon lanserade den teorin för sk bildskärmsskadade (hempularen tog upp det). Där har du en betydligt enklare och bättre förklaring än RF-strålning.

För övrigt, har du ens reflekterat över hur många människor som skulle behöva hålla tyst om detta med RF-strålning faktiskt var farligt och det faktumet mörkades av mobiltelefonindustrin? Alla forskare, alla tekniker. Är det rimligt att tro att alla dessa människor skulle vara tysta?
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.