Hej!

Vi äger en smått fallfärdig stuga, är den inte fallfärdig, så är den i alla fall både fuktskadad och mögelskadad (svartmögel).

Jag tror att det skulle gå att byta ut virket som är skadat och det går att sanera bort mögel (nån med rätt kompetens kan nog i alla fall). Det skulle nog vara billigare och bästa alternativet.

Men, om det inte går. Hur mycket skulle ni räkna, per m3, att det skulle kosta att bygga om. Då tänker jag att markarbete inte tillkommer, det finns en platta redan. Dock är den inte ny så man måste bygga med det i åtanke. El är bortkopplad så den får man räkna med att den ska kopplas in igen. Det finns vatten framdraget (egen brunn) men avloppsanläggningen är ej godkänd av kommunen (varken infiltration eller brunn). Tänker att vi passar på att sätta in kamin så skorsten behövs. I övrigt ska det vara vinterisolerat (ligger i Norrland). Ingen ide att ha vattenburen värme? Det är fritidshus så elvärme är nog bäst? Dörrar och fönster kan vi kanske återanvända från vårt permanenta hus som också Behöver renoveras. Tänker att det blir tre rum - två sovrum (vi är fem), ett lite badrum och ett större kök/tvrum. Lösvirke?
Hur mycket bör man lägga till om man ändå håller på och lägger till 1/2 våning?

Finns säkert massa appar och sidor där man kan beräkna detta.... Men det finns säkert också nån av er som är superbra på detta :)

Jo, just det. Behöver säker betala kommunen både för att få riva och bygga. Därav skulle jag tro att det blir billigare att bara byta ut det som är förstört. Säkert 10 000 vi kan spara där. Nu ligger det utanför planerat område, men kommunen ska nog ändå ha sitt...

Jättetack kära ni.
 
Vad är 570 x 1025?
 
Yttermåtten.:)
 
Är ju extremt svårt att svara på. Av texten att döma så vill du totalrenovera det och bygga om det så mycket att det är på vippen till nybygge.

Om det är så mycket som behövs göras och så många ändringar ni vill utföra så skulle jag nästan föreslå att ni river det och bygger upp det på nytt.

Arbetet för att renovera/byta ut mer eller mindre allt skulle ta längre tid än att riva det befintliga och smacka upp ett nytt. Med stor sannolikhet blir det dyrare också om ni inte tänkt utföra allt arbete själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.