Vi har ett burspråk i vår lägenhet där jag vill sätt in ett platsbyggt skrivbord men jag behöver lite hjälp med att komma på hur vi ska fästa skrivbordet i väggarna m.m.

"Kravspecen":
- Bänkskiva från Beijerbygg, 26 alt. 38mm tjock inte bestämt än (https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/bänkskivor/bänkskiva-ek-oljad?artikel=597001)
- Endast infästning i väggen, inga ben till golvet (ska vara enkelt att städa under...)
- Hylla för pärmar som fästs in på undersidan av skrivbordsskivan (platsbesparing / compact living / ...)

Fråga:
- Vad för typ av infästning i väggen krävs för detta?
- Hur långt kan man komma innan något typ av bordsben behövs? (Vore väldigt skönt att slippa...)

Det ska klara av att hålla uppe:
- Skivan + dator / symaskin / klättrande barn... (2-4 år...)
- Hylla på undersidan av bänkskivan för pärmar (ca. 10-15 st)

Väggarna / burspråkets utformning:
- Betongväggar: Oklart vad för material exakt dock, när vi har borrat i väggarna tidigare har det varit allt ifrån lösare tegel till stenhårt. Brf-huset är från 1942.
- Längs långsidan (på baksidan av skrivbordet) sitter det ett element i väggen vilket kan göra det svåra få in fästen då det bara är 10 cm fritt upp till fönsterbrädan som sticker ut över elementet.

Tackar på förhand för hjälpen!
/Andreas
 
  • Platsbyggt skrivbord i ett burspråk med infästa pärmar under skivan, dator och symaskin ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Burspråk med fönster, element och vit bänk som skall ersättas med platsbyggt skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut enklaste sättet att få det tillräckligt starkt skulle jag vilja påstå är att lägga lister/reglar längs med hela burspråket som man sedan lägger bänkskivan på. Alltså typ 25x38 Läkt eller liknande. Fäst dem med tillräckligt långa spikplugg/fasadplugg och det finns inte en chans att det kommer kollapsa. :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
38 mm ek med läkt som @Jarlsgård skriver (jag brukar köra med 45x45 och vansinnigt långa skruvar, mest av gammal vana) kan du förmodligen dansa jenka på utan att det brakar ihop. Men är du orolig så sätt ett par ben längst in, mer eller mindre kloss mot elementet. Håller inte det för tjocka släkten på besök så är jag drottningen av Saba.
 
JAG kan ju tycka att radiatorn finns där av en anledning,.. så att göra det tätt där kommer inte vara det bästa för värmen i rummet,... kan du tänka dig ett par hål i skivan så att luften kan rotera?..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
JAG kan ju tycka att radiatorn finns där av en anledning,.. så att göra det tätt där kommer inte vara det bästa för värmen i rummet,... kan du tänka dig ett par hål i skivan så att luften kan rotera?..
Det kommer allt att rotera ändå så det räcker. (Jag har en liknande lösning i mitt arbetsrum.)
 
okay, men varför inte helt enkelt sätta skivan uppepå fönsterbrädan och klämma fast det i sidorna med någon list.uppifrån.?
 
M MagicFingers skrev:
okay, men varför inte helt enkelt sätta skivan uppepå fönsterbrädan och klämma fast det i sidorna med någon list.uppifrån.?
Beror ju på om det stämmer med önskad arbetshöjd, men annars har du förstås rätt i det.
 
M MagicFingers skrev:
okay, men varför inte helt enkelt sätta skivan uppepå fönsterbrädan och klämma fast det i sidorna med någon list.uppifrån.?
Blir inte snyggt. Om arbetshöjden inte blir helt galen så bör skivan sitta under fönsterbrädorna.

Gör lite snygga hål i bakkant på skivan eller sätt ett ventilationsgaller så blir det bra för värmespridningen. Du behöver väl hål också för kablar.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
BirgitS
Är burspråket tillräckligt djupt för att man både ska få plats med knäna och med pärmar?
Vanliga kvitton och del papper brukar inte må så bra av hög värme, som jag kan tänka mig att det blir framför ett element, särskilt om värmen har svårt att stiga uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.