Har fått framgrävd fiberkabel till huset, elektriker ringde idag och kommer imorgon förmiddag och drar in detta i huset.
Mitt hus är en tvåplansvilla med källare. Tanken är att kabeln ska in i pannrummet i källaren, därifrån har jag inte funderat hur jag ska dra vidare.
Helst hade jag velat sätta en switch i pannrummet för att sedan dra ut alla kablar dit jag vill ha dom för att sedan borra rakt upp i innerväggarna och sen "möta" hålet på första våningen och då sätta ett fast uttag.

Blir de för svårt o göra en sån lösning eller vad tror ni? verktyg, borr etc. är inte ett problem
 
Tricket är väl att inte borra sönder något viktigt som tätskikt, vatten, el och annat på vägen eller att fastna i en längsgående regel samt att pricka precis rätt. Det blir lätt en schweizerost när man ska försöka borra på andra hållet för att hitta exakt vart borret nedifrån hittat upp. Att borra riktigt rakt upp brukar inte fungera eftersom väggar har en tendens att vara vertikala. Ska du hugga ut i källarväggen för borrmaskinen, eller? Jag skulle nog valt en utanpåliggande kabelkanal istället och en förhållandevis enkel borrning genom tak/golv istället för att försöka leta mig fram genom väggar med tveksam precision.

/Fredrik
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sätt fibergrejerna i källaren och försök köra det mesta trådlöst, då blir det inte många hål att fixa. Där man absolut ska ha kabel kan ju ett alternativ vara att gå ut med kabel och sedan in genom yttervägg?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Trådlöst är givetvis ett alternativ, men då jag är inbiten gamer så funkar det inte, kabel måste det vara där dator finnes i varje fall.

Betongväggen i källaren är bredare än ytterväggen ovanför. skulle jag borra rakt upp utmed kanten skulle hålet hamna ca 1,5 cm från väggen på nästa våning.
Tanken var väl att sätta borret i källaren med några grader vinkel för att vinkla rakt upp te ytterväggen, hugga ut i betongväggen skulle jag då givetvis inte göra.
huset är från 1961 med tegelfasad, alla väggar är bara solida med trä

Borra ut o dra utanpå huset går ju med, men blir inte de fult mot rött tegel tänker jag mig?

Är tacksam för alla funderingar folk har!
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Att dra kabel på utsidan kräver ju en bra tätning för att inte få fuktproblem, men visst går det. Måla röret i en matchande färg (välj material som går att måla) så märks det inte. Normalt sett när man borrar utifrån och in ska man vinkla borret så att du borrar uppåt. På så sätt rinner inte vatten på fasaden ner i hålet. Täta måste man så klart också göra men detta blir ju en extra säkerhet. Om du ska borra snett från källaren och upp genom fasaden riskerar du att få in fult som då kommer att rinna ner i källaren och på vägen förstöra väggen.

Jag skulle ha dragit inomhus. Det kanske blir snyggare och enklare om du inte drar närmsta vägen utan tar en omväg via en garderob eller liknande? Att dra i källaren behöver ju oftast inte vara osynligt men i andra våningsplan vill man ju att det ska vara snyggt.
 
Jag tänkte att jag skulle dra alla kablar i taket i källaren, där jag vill ha ett uttag i innervägg så borrar man upp och möter 2 borr, borren ska inte komma utanför vägg eller fasad
se bild så förstår ni kanske vad jag menar

men det kanske är avsevärt lättare att bara köra utvändigt?
 
  • Illustration som visar hur nätverkskabel dras i taket och genom källarvägg utan att synas utvändigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att borra rakt när det gäller så långa hål är som att försöka köra upp smält smör i arslet på en psykotisk vildkatt med en strumpsticka. Att precisionsborra enligt ritningen är betydligt svårare än så.
Kolla först om inte du kan dra kablarna via något trapphus. Om inte, så borra för allt i världen ovanifrån och ner i källaren, så slipper du att gå och tvätta munnen med Klorin sen (efter alla fula ord).
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
C
Fast att borra upp så att man träffar i mellanrummet mellan ytter- och innervägg torde vara görbart. Sen leda in kabeln i en rot-dosa i innerväggen. Fast risken att gå på ett armeringsjärn är väl i det närmaste 100%. Finns det inget telerör någonstans som du kan använda?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jag fick precis också fiber och tänkte först ungefär som du, att jag ville gå från källaren, upp genom golvet till vardagsrummet.
Efter mycket krångel visade detta sig vara en rätt kass idé (i mitt fall) och det slutade med att jag drog kabel i utanpåliggande kabelränna genom rummet i källaren, genom en betongvägg och upp för källartrappen (kabelränna i vägg/tak). Sedan rot-dosa -> flexslang -> rotdosor för att montera uttagen i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med hallen där källartrappan kommer upp. Självklart skulle det varit snyggare att fått in kabeln innanför väggarna, men det är svårt utan att plocka bort minst en gipsskiva...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har du någon garderob på ovanvåningen som du kan borra rakt genom golvet på och ner i källaren? Det är troligen det lättaste sättet att få upp en kabel till markplan där det inte krävs så mycket precision. Från garderoben kan du kanske ta dig vidare upp på en eventuell vind om du vill dra kabel till fler rum.
 
J
ricebridge ricebridge skrev:
Att borra rakt när det gäller så långa hål är som att försöka köra upp smält smör i arslet på en psykotisk vildkatt med en strumpsticka. Att precisionsborra enligt ritningen är betydligt svårare än så.
Kolla först om inte du kan dra kablarna via något trapphus. Om inte, så borra för allt i världen ovanifrån och ner i källaren, så slipper du att gå och tvätta munnen med Klorin sen (efter alla fula ord).
Haha, mycket psykotiska vildkatter där runt risbrodammen?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Haha, mycket psykotiska vildkatter där runt risbrodammen?
Javisst! Särskilt när man försöker dränka dem i sagda damm. (ledsen TS för OT)
 
Jag förberedde med ett vanligt VP-rör hela vägen från utsidan fram till platsen där jag ville ha fiber-dosan i pannrummet precis som du tänkt. Det var bara för installatören att trycka in slangen.

Därifrån har jag dragit en nätverkskabel upp genom taket/golvet in till en garderob i hallen där jag installerat nätverksswitchen.
Därifrån går jag via vinden ner till alla rum där jag vill ha ett uttag.
Lätt att bygga ut :)
Huset är från -51 och så otätt så några extra hål gör varken till eller från.
 
Jag skulle säga att du har två olika projekt;
1: Ansluta dig mot fibernätet.
2: Dra nätverkskabel till lämpliga rum.
:)

1: Jag tycker att det är bättre att dra så lite fiber som möjligt inne i huset, eftersom den är omöjlig att laga själv .. Kortast möjliga väg till fiberkonvertern. De behöver ju ström, så ha det med i planeringen...

2: Här är det ju bara kreativitet och huset själv som sätter gränserna .. Från konvertern har du ju en vanlig nätverkskabel som behöver gå till en router av något slag och den kan du ju välja vart du sätter ... Garderob "mitti" huset, vinden, det spelar inte så stor roll .. Huvudsaken är att det går att nå resetknappen ... :geek: Har du ritningar över huset är det lättare att ge ett förslag ...

(Att borra som du visade i ritningen ovan är omöjligt (jag har försökt i precis samma ärende) men det tror jag du förstått vid det här laget..:rofl:)
 
  • Gilla
Lenza och 2 till
  • Laddar…
Borde gå att banana ner borret i källaren. Ta ett doshål där du vill ha uttaget, ta ett långt borr och flexa det så här ( så kan det gå. Risky, javisst och kanske inget jag hade gett mig på hos kund (även om man har lyckats med ett par idiotborrningar mha den tekniken)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.