C
Vi veckopendlar och har kört med underhållsvärme i veckorna när vi är borta. Vi byter nu från ett hus med direktverkande el till ett med vattenburen (berg-)värme. Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av den aspekten av vattenburen värme tänkte jag bolla lite här om lite tips och vad man skall tänka på.

Initialt tänker jag att man måste ha betydligt större marginaler för att inte riskera frysning om det blir strömavbrott eller något annat trassel med värmesystemet en kall vinterdag. I det gamla huset kör vi 5°. Utan någon vetenskaplig grund tänker jag spontant att 10-15° borde ge en hyfsad marginal. Huset ligger i mälardalen så det blir oftast inte så kallt på vintern.

Vi kommer att ha fjärrstyrning av värmen och sms-larm med batteribackup för driftstörning, strömavbrott och temperatur, så risken att värmen slutar fungera utan att vi märker det kommer att vara minimal.

Tankar kring detta?

Sen till själva styrningen. Idag sitter det slottsventiler på de flesta radiatorerna så vi har inget annat val än att sänka centralt på värmepumpen. Det är en IVT och vi kommer att använda Husdatas gränssnitt. Vi har inte flyttat in ännu och har inte kunnat pillra med detta i praktiken, men det verkar som att styrmöjligheterna med Husdata-gränssnittet är begränsade jämfört med vad som går att göra i menyn på pumpen. T.ex. det semesterläge som finns i pumpen verkar inte gå att styra genom Husdata. Så om någon har erfarenhet av detta mottages tips tacksamt! Men fråga 1 är väl med vilken/vilka parametrar vi lämpligast styr underhållsläget. Här tänker jag även att man kanske måste ta hänsyn till hur pumpen får arbeta så att man inte "sliter" på kompressorn i onödan.

På lite sikt funderar jag på möjligheten med individuell styrning av radiatorerna via trådlösa termostater. Termostatventiler måste ju ändå installeras för både ekonomin, komforten och handhavandets skull. Kanske ett bättre alternativ även för att sätta hela huset på underhållsvärme? Tankar kring det?
 
Srmesterläget är det bästa och enklaste det går att kalenderstyra så att det slår av och på vid bestämda tider. Jag vet inte exakt vilket styrsystem ni har, men det brukar finnas en ingång på styrdatorn man kan ställa in vad den ska aktivera. T ex srmesterläget. Då kan man styra det t ex via ett GSM-relä. Dom brukar även kunna rapportera temperaturen och skicka larm vid strömavbrott.

Vad gäller termostater så är jag lite skeptisk... Normalt sett är värmepumpen direktkopplad mot värmesystemet och den går inte så bra om den gasar på samtidigt som radiatorerna bromsar. Är värmesystemet korrekt injusterat så ska man i princip inte behöva några termostater. Möjligen i något enstaka rum man vill kallställa i perioder eller något rum med stora fönster och mycket solinstrålning.
Värmepumpen får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med, så grundinställningen av husets temperatur ska alltid göras i värmepumpen.
 
C
OK låter bra - styrsystemet är REGO 1000. Skall kolla upp detta med styringången.

Vi kommer att kallställa rum och vissa rum får bra draghjälp av solen, dessutom finns ett flertal eldstäder som vi kommer att utnyttja. Så jag tror termostater kommer att göra nytta även om grundregleringen görs i pumpen. Pumpen har en extern VVB. Vet inte om det innebär att den interna används för att buffra radiatorslingan eller om båda används för varmvattnet.
 
Ska man ha aktiva termostater på en stor del av radiatorerna så behöver man en arbetstank som dels säkerställer flödet över VP'n och dels ger tillräcklig vattenvolym att jobba med så den inte startar och stoppar hela tiden.
Kolla hur prylarna är kopplade och vilka saker som finns där idag.
 
C
useless useless skrev:
Kolla hur prylarna är kopplade och vilka saker som finns där idag.
Japp, får kolla hur det är kopplat när vi flyttar in.
 
C
Så, nu har vi så smått börjat flytta in och jag har börjat fundera vidare lite på detta.
Så här ser installationen ut:
Bergvärmepump PremiumLine EQ E och anslutna rör i ett pannrum, utan termostatventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår det rätt så är pumpen en PremiumLine EQ E och saknar arbetstank. Har inte skruvat loss framstycket ännu men om jag tolkar dokumentationen rätt består pumpen alltså lite otippat av typ 50% tomrum.
Nu är det förvisso ett väldigt stort hus, så det kanske ändå inte är ett stort problem med ett antal termostatventiler(?)

Glömde att skriva att huset dessutom har ett antal eldstäder. Hur lirar detta ihop med bergvärmen när det inte finns några termostatventiler?

Ytterligare en insikt vi fått är att vi förmodligen vill installera VVC. Som det är nu tar det evigheter att få varmt vatten i andra änden av huset :( Funderingar på detta?
 
Med innegivare till VP'n känner den av att ni eldar och drar ner på värmen. Kombinerat med termostater i de rum som påverkas direkt borde det funka. Problemet är att hitta en optimal placering av givaren så att den påverkas lagom mycket.

Vvc kräver extra rördragning. Ett alternativ är att sätta en liten elberedare nära tappstället som matas av VP'n. Då finns det varmvatten direkt och när den är tömd kommer varmvattnet direkt från VP'n.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Problemet är att hitta en optimal placering av givaren så att den påverkas lagom mycket
Ja precis. Finns ingen innegivare nu och det beror nog på att det inte finns en placering som är representativ för hela huset i alla lägen. Är som sagt ett stort hus.

Vvc kräver extra rördragning. Ett alternativ är att sätta en liten elberedare nära tappstället som matas av VP'n.
Ja givetvis. Läste om detta med en liten genomströmningsberedare som alternativ, kanske blir effektivare även om man använder en "smart" VVC-pump(?) Grejen är att både "master bathroom", kök och gästtoa ligger i andra änden av huset från pannan, så det är mer än ett tappställe som berörs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.