Jag håller på och bygger hus med en av de större hustillverkarna på marknaden. I paketpriset ingår ett klassiskt elsystem som jag fått detaljerade ritningar på (se bild längst ner).

Nu kommer jag dock inte att välja en klassisk lösning utan ett system som bygger på KNX, en väsentligt annorlunda lösning alltså.

Då jag frågade elektrikern som ansvarar för jobbet vilket verktyg han jobbade i (min tanke var att se om jag kunde använda samma för att markera ut ändringarna och därmed vinna tid) så svarade han att han inte jobbade i något.

För mig verkar det som om han i normalfallet inte behöver något verktyg då han kan ta det som hustillverkaren tagit fram och göra ett par mindre ändringar. Nu i.o.m att jag gör väsentliga ändringar så börjar jag undra vad jag kommer få. Enligt egen utsago jobbar han ju inte i ett verktyg vilket gör mig lite orolig. Finns det några krav på det här när det gäller nybygge och vad är vettigt förvänta sig (jag kommer naturligtvis fråga honom men ville höra med er samlade kunskap om vad som är praxis).

Lösningen jag får med (den jag inte vill ha alltså) är dokumenterat i stil med bilden nedan.

Detaljerad ritning av ett klassiskt elsystem för ett hus inkluderande eluttag och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är din fråga?
Vilka ritningar du kommer få när det är klart?

Vanligtvis jobbar hantverkarna utifrån tillhandahållna ritningar, finns inga ritningar följer man svensk standard och vad den föreskriver.

Nu är det du som kund som vill ha en helt annan rördragning pga KNX.
Då är det väl ditt jobb att ta fram ritningen?

De flesta firmor som sysslar med att bygga villor är ju små företag som oftast inte ha någon ritningskompetens anställd. Det är min erfarenhet i allafall.
 
E EyEr0n skrev:
Vad är din fråga?
Vilka ritningar du kommer få när det är klart?

Vanligtvis jobbar hantverkarna utifrån tillhandahållna ritningar, finns inga ritningar följer man svensk standard och vad den föreskriver.

Nu är det du som kund som vill ha en helt annan rördragning pga KNX.
Då är det väl ditt jobb att ta fram ritningen?

De flesta firmor som sysslar med att bygga villor är ju små företag som oftast inte ha någon ritningskompetens anställd. Det är min erfarenhet i allafall.
Ja min fråga är, vad kommer jag få när det är klart. Den ritning som finns kommer inte stämma alls.

Min enda erfarenhet av en lite liknande situation är med en elektriker som är enskild företagare som gjorde dragningen i stugan från grunden. Där fick jag en ritning som motsvarar ovanstående. Han såg det som sitt sätt att dokumentera vad som gjorts. Utifrån ditt svar tolkar jag det som att det inte är något jag kan vänta mig.

Att jag tar fram den själv är inte realistiskt i mitt fall. Jag kan kan placera ut uttag, lampor, brytare, etc men jag har ingen aning om hur detta bör lösas då man börjar dra tråd fysiskt, där väntar jag att elektrikern bidrar med sin kunskap och tänkte att det väl var naturligt han dokumenterade det också.
 
Du får nog klargöra för elektrikern att du vill ha ritningar på allt, du kommer även då få betala för att någon ska göra dessa ritningar. Ganska onödig utgift som privatperson kan jag tycka.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A-hus ?
 
I Intresserad22 skrev:
Du får nog klargöra för elektrikern att du vill ha ritningar på allt, du kommer även då få betala för att någon ska göra dessa ritningar. Ganska onödig utgift som privatperson kan jag tycka.
Ok.

Mest förvånad över att man kör igång utan någon egentlig strukturerad plan. Man gör en då man skapar huset nytt men bryr sig inte om uppdatera den vid väsentliga förändringar. Det blir säkert bra men jag hade nog en förväntan om att i.o.m att man gör om så mkt så startar man från en ny plan, inte att man bara kör igång.

Nu kommer jag nog själv göra planen, mest för att säkerställa saker blir som jag vill. Den behöver inte innehålla allt men vara ett underlag för att säkerställa placering av saker blir rätt.
 
R RoBo skrev:
A-hus ?
Nope, Eksjöhus. Och det är ju inte de som bett elektrikern göra så här, är nog elektrikerns eget beslut (och kanske praxis vad jag förstår).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.