Om eldrift ska bli allmänt gångbart så måste det finnas ett komplement till superchargers och laddning i hemmet så då är det såklart vettigt om man kan ha en debiteringsfunktion så man blir mer benägen att upplåta laddaren åt andra. Det är inte en självklarhet att man alltid ska bjuda gäster på en full tank, om man säger så. Sen kan man såklart ha synpunkter på om det är väl spenderade skattepengar eller ej.
 
VW bjuder alla på en laddbox +installation om man köper någon av deras laddbara bilar :)
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Använd cee-donet som det är: [länk] .
Sedan har jag aldrig förstått varför cee-donet inte sitter på bilen?
Enda haken då är ju att det är enkelt att koppla förbi mätaren
 
Vilken mätare?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vilken mätare?
Den som är inbyggd i boxen och som ska möjliggöra debitering i framtiden
 
Vad ska man med mätaren till? Jag får betala all ström ändå, oavsett om den hamnar i en ev elbil eller i ett element som står ute på gården.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vad ska man med mätaren till? Jag får betala all ström ändå, oavsett om den hamnar i en ev elbil eller i ett element som står ute på gården.
Ja nu är det så men det är ju fint om man kan vara förberedd för framtida roamingtjänster etc.
 
Varför kan man inte vänta med att installera mätaren tills den behövs isf? Framtidssäkring av denna typ riskerar att istället bli pengar i sjön.
 
Klart man kan och det är ju så det kommer bli men ska man lägga skattepengar på något kan det gärna få framtidssäkras
 
Vad menar du? Blir det mindre slösigt att "framtidssäkra" (vilket jag hävdar med stor sannolikhet blir pengar upp i rök) om det betalas med skattepengar?
 
jonmo jonmo skrev:
Vad menar du? Blir det mindre slösigt att "framtidssäkra" (vilket jag hävdar med stor sannolikhet blir pengar upp i rök) om det betalas med skattepengar?
Vad är din poäng? Är det bättre att det inte finns stöd för debitering av externa användare?
 
Jag tror att tillverkarna kommer att skriva förberedd för debitering i produktbeskrivningen. I praktiken inget annat än att det finns ett litet utrymme kvar på en europa-skenan för att sätta dit en mätare mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.