Med tanke på hur stort rummet faktiskt är (typ gigantisk garderob ju.. avis deluxe! ) så hade jag övervägt att minska längan på högersidan lite. Detta för att ge dörr/ingång lite mer utrymme. Är rädd att det kan upplevas som lite väl påträngande att ha det så tätt inpå dörren.

Sen säger du 400x400cm cirkus, det innebär att när man satt upp stommarna (djup 58cm) så kommer golvytan som är kvar vara 294cm, ni har inte funderat över att ha en sittmöbel mitt i rummet?
 
@SSSS det har du helt rätt i!
J Jarlsgård skrev:
Med tanke på hur stort rummet faktiskt är (typ gigantisk garderob ju.. avis deluxe! ) så hade jag övervägt att minska längan på högersidan lite. Detta för att ge dörr/ingång lite mer utrymme. Är rädd att det kan upplevas som lite väl påträngande att ha det så tätt inpå dörren.

Sen säger du 400x400cm cirkus, det innebär att när man satt upp stommarna (djup 58cm) så kommer golvytan som är kvar vara 294cm, ni har inte funderat över att ha en sittmöbel mitt i rummet?
Jag är också rädd för att det ska kännas påträngande med stommen precis framför dörren, men samtidigt är höger sida tänkt att bli "min sida" och känner att jag också behöver så mycket stomme som möjligt. Jag överväger att flytta dörren men då kanske inte spegelväggen blir lika bra. Hmm.

Jag går även i tankarna om att bygga någon form av köks-Ö i mitten av rummet med en sittyta mot spegelväggen. Eller så kan man kanske hitta någon snygg fristående sittmöbel att ha där.

Jag mätte precis rummet och det är 3,35m x 3,40m (3,40m är de väggar med fönster/dörr )

Man kan tycka att det är onödigt med så pass stor yta för att förvara kläder men samtidigt bygger vi för oss själva och känner att vi är i behov av mycket klädförvaring, det finns fler rum att göra gäst/barnrum av vid senare tillfällen :)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Hmm.. Sätta en skjutdörr precis till vänster om dörren idag? Då får DU ännu mer klädförvaring då du kan låta garderoberna gå hela vägen mot dörrväggen. Ska ju vara rättvist? :crysmile: spegeln torde bli tillräckligt stor ändå om man kör på en 70 dörr, antar att det inte finns behov av en större än så? :)

Btw så hade jag kört på vita stommar, rummet kommer bli sjukt mörkt annars. Så kan man bryta av med mörkt golv eller likande om man vill ha det lite murrigt ;)
 
J Jarlsgård skrev:
Hmm.. Sätta en skjutdörr precis till vänster om dörren idag? Då får DU ännu mer klädförvaring då du kan låta garderoberna gå hela vägen mot dörrväggen. Ska ju vara rättvist? :crysmile: spegeln torde bli tillräckligt stor ändå om man kör på en 70 dörr, antar att det inte finns behov av en större än så? :)

Btw så hade jag kört på vita stommar, rummet kommer bli sjukt mörkt annars. Så kan man bryta av med mörkt golv eller likande om man vill ha det lite murrigt ;)
Ja det kan absolut va en lösning.
Skulle jag flytta dörren 60cm åt höger så hade det blivit ungefär såhär
Inredning med markerad potentiell ny dörrplacering och spegelvägg i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då hade det funnits vägg kvar för 130cm spegelvägg.

Skjutdörr va ett intressant alternativ, första tanken va att montera en annan dörr vi har i huset men som inte används.
Vit innerdörr med frostat glas i design, omgiven av ljus tapet och trägolv, med spegelbit och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror den hade kunnat passa bra till ett dressingroom, den är dock 80cm men det hade nog funkat bra det också, men då är det nog bättre att ändra så att dörren öppnas utåt istället för inåt.
 
Den va lite småfet må jag säga! 60cm förskjutning och den dörren :ok::ok:
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
richardtenggren
Försökte skissa lite, du kan inte sätta dörren centrerat(skjutdörr?) och göra så ni får lika mycket förvaring. I vinkeln kan du använda Ikeas hörnstommar? Under fönstret kan du kanske bygga en bänk, med förvaring under. Antingen som sittmöbel eller mer som en byrå?
Så en schäslong i mitten av rummet? Handritad skiss av ett rum med markerade förslag till förvaringsplatser, en dörr, och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle köra på vita stommar eller kanske ekfaner(finns det kvar?), svarta ser lätt lite ungkarlsaktigt ut ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Försökte skissa lite, du kan inte sätta dörren centrerat(skjutdörr?) och göra så ni får lika mycket förvaring. I vinkeln kan du använda Ikeas hörnstommar? Under fönstret kan du kanske bygga en bänk, med förvaring under. Antingen som sittmöbel eller mer som en byrå?
Så en schäslong i mitten av rummet?[bild]

Jag skulle köra på vita stommar eller kanske ekfaner(finns det kvar?), svarta ser lätt lite ungkarlsaktigt ut ;)
Jo man kan absolut ha dörren centrerad, men då blir det ju inte mycket yta för spegel, och det tycker jag man absolut måste ha i ett dressingroom.
 
SSSS SSSS skrev:
Tänk på att allt damm kommer att synas på svarta stommar.
Har haft svart bänkskiva, svart kylskåp och svart golv - visst syns vissa saker mer (tänk er golvet när man har 2 rödhåriga katter...) men det är inte så värsta farligt.
 
Trevligt projekt. Jag är lite avis på platsen :)
Jag hade skippat hörnen och bara haft raka stommar längs med väggarna. Flyttat på dörren lite grand och behållit spegeln enligt din egen senaste skiss. Sen eventuellt någon form av byrå alternativt sittplats vid fönstret. Min erfarenhet av hörn-förvaring är att de inte tillför särskilt mycket.
Jag hade max haft en sittpuff eller något som sittplats. Det är härligt med rymd även där man klär på sig. En sittmöbel i mitten av rummet kommer att stå i vägen för spegeln. Färgen på stommarna vågar jag mig inte på att uttala mig om. Jag brukar få det bestämt åt mig :).
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Hemmakatten
Glöm inte lådor för tröjor, underkläder, smycken mm.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Sätt in en 10x20/21 dörr, centrerad på väggen och limma en acrylspegel på insidan mot garderoberna. Stor dörr=luftigt + stor spegel win win!

MrS
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Har haft svart bänkskiva, svart kylskåp och svart golv - visst syns vissa saker mer (tänk er golvet när man har 2 rödhåriga katter...) men det är inte så värsta farligt.
Håller med faktiskt, vi har också mycket inredning som går i svart och håller ju även på att lägga om till mörka golv, med en vit långhårig katt som fäller endel så syns det sannerligen mer, inte allt för farligt dock. Jag tycker bara det är bra, för då ser ju frugan när det är dags att städa :crysmile: skämt o åsido det lutar faktiskt mer åt att vi väljer vita stommar förtillfället!
 
Biggie Biggie skrev:
Här är en bild på när jag testade mina armaturer jag hade beställt hem, köpte fyra stycken med planen att använda tre i kökstaket, men de va så jävla starka så får nog nöja mig med två haha
2k lumen, 7000k

[bild]

Eftersom jag inte kan så mycket om ljud så tog jag kontakt med BRL som hjälpte med sätta ihop ett system. Det blev två takhögtalare och en trådlös förstärkare! Sjukt skönt att kunna lyssna från mobilen utan några sladdar.... går via Wi-fi


[bild]
Hej där,
skoj projekt. Såg du hasde köpt Dayton Audio. Är det varianten med förstärkare direkt i eller bara multi room-lösningen? HAr du testat koppla samman flera? Har själv två infällda högtalare i mitt nybyggda kök samt nya infällda i mitt nya badrum. Har för tillfället var sin egen lösning till dessa, men skulle vilja kunna multi-rooma dem och sprang då på Daytons lösning. Skulle vara skoj att veta vad du tycker.
 
M martyj85 skrev:
Hej där,
skoj projekt. Såg du hasde köpt Dayton Audio. Är det varianten med förstärkare direkt i eller bara multi room-lösningen? HAr du testat koppla samman flera? Har själv två infällda högtalare i mitt nybyggda kök samt nya infällda i mitt nya badrum. Har för tillfället var sin egen lösning till dessa, men skulle vilja kunna multi-rooma dem och sprang då på Daytons lösning. Skulle vara skoj att veta vad du tycker.
Hej och tack så mycket.
Tyvärr har jag inte kommit så långt ännu, jag har förtillfället bara en förstärkare och två högtalare i köket, men tanken är ju att utöka senare.
Nu va det ett tag sedan jag pratade med BRL men vill minnas att det inte ska vara några som helst problem att koppla ihop flera zoner, jag är osäker på om man behövde köpa nån typ av pryl som sköter uppdelningen eller om det bara va att komplitera med ytterligare en förstärkare.

Jag är iallafall sugen på att utöka med minst 2 zoner till. Men det dröjer nog som sagt ett tag till då renoveringen inte nått så långt ännu.
 
Nu har jag äntligen börjat färdigställa alla småsaker i köket.
Kök med ofärdig inramning och dreva runt fönster, smal foder och stänkpanel vid bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med det sista fönstret,skulle drevas lite, sättas smyg och lister
Köksfönster med smalare fodral, persienner och en delvis installerad stänkpanel vid bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksfönster med nyligen monterade vita smyg och lister mot en grå vägg och marmorkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev det,valde en lite smalare foder på detta fönstret.

Sen började jag såga i den sista stänkpanelen, ett jäkla mätande. Men det blev faktiskt riktigt bra.
Kök under renovering med osatta lister och omonterad fönsterbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med vit inredning, svart bänkskiva och ej färdigställda skåp och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite ursågning kvar för fönsterbänken
Detaljbild av ett köksfönster under renovering med en smal foderlist och en delvis installerad stänkpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av köksfönster med nyinstallerade smala foder och marmormönstrad stänkpanel intill fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar vi imorgon innan jag limmar och fogar.
 
  • Gilla
RTbygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.