Tänkte jamföra lite med hur mycket värme ni har fått i era tankar i dag.
Skriv gärna en kort förklaring på hur många liter ni värmer och vad ni värmer med.
1: liter (hur många liter tanken/tankarna är på)
2: solpanel/solfångare (hur många)
3: hur många grader värmd upp.
Så kan man jämnföra lite nu som solen strax börjar värma lite igen.


Jag skriver in som första då.

1: 500 liter / 1 tank
2: 3 st 230 watt solpanel och 3 st 175 watt doppvärmare.
3 (gårsdagens) från 68 till 76 grader. Digitala displayer som visar temperatur- och energimätningar för en solvärmesystemtank.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Dagens. 10 grader ökning. Sol från 9:54 till 14:20.. Digitala LCD-displaymoduler som visar temperatur- och tryckvärden, en med tidstämpel 09:54 och den andra 14:20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För oss som vill ha men ännu inte har solvärme - vad betyder P, R, U, T, V och L i displayen?
 
Detta är et lite Oled display från min arduino. Så det är något jag har gjord själv. Men det är :
P= Panna
R= Retur från element
U= ute
T= Varmvattenberedare (T)
V= volt från solpanel. (Givaren har tagit kvällen tror jag.)
L= Vardagsrum.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gårsdagens soliga dag.. :)
LCD-skärm som visar temperatur- och pumpdata för ett hemautomatiseringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dag så håller jag lite på med arduino styrningen till denna, och nu har jag tydligen fått ett annat "problem". Jag kopplade in ventilerna som styr att cirkulations pumpen skall dra värme från tanken till elementen i stället för att ha på värmepumpen.
Nu ser jag att tanken och pannan (som är ett mellan lager av värme om du vill) ökar i värme båda två.
Så på en dag som i dag, så ser det ut till att jag får gratis värme i huset i från mina solpanel. :)
Inte illa på en såpass liten investering..
Solpanel, fästen till väggen, doppvärmare och kabel = 4300 kr.
Arduino, relä, slang för att koppla mellan tank och panna, motor ventiler cirkulationspup = 1000 kr (ungefär)
Köpt begagnad cirkulations pump på tradera.
Tog en ny snapshot av värme display när jag vred om ventilerna. och på dom 18 minuterna tills nu så har tanken ökat 0,19 grader, och pannan har ökat 0,75 grader.
Det kan vara att det blir lite skillnad när jag får på en större cirkulations pump som jag måste installera, då denna jag har är för liten till hela systemet. Ett element som aldrig blir varmt med denna. :( Men än så länge ser det ut till att gå den vägen jag vill det skall göra..
Happy än så länge..
 
Funkar dina solpaneler bättre än dessa?
 
  • Solpanel täckt av snö på en parkeringsautomat i en snöig stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Hehe.. Ja lite. Dom sitter för övrigt på min vägg. Så det är svårt att samla snö.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.