A andersmc skrev:
Jag vet en person som inte tålde att sitta framför en bildskärm. Det var på tjockskärmarnas tid. Hon fick stora röda utslag i ansiktet så fort hon satt vid datorn. Tveklöst att hon hade rent fysiska besvär. Men jag fick aldrig reda på exakt vad det berodde på.

En annan kvinna fick huvudvärk av bildskärmen. Men det visade sig efter ett tag att hon behövde glasögon.

En del fick hudskador och andra fick neologiska skador, vilket kan bero på sammansättningen av den elektriska emissionen från bildskärmen. En del bildskärmar hade även röntgenstrålning. De bildskärmar som strålade värst kom bland annat från Ericsson. De minskade avskärmningen för att de skulle bli billigare att tillverka. Trots att alla ansvariga visste att en del bildskärmarna var hälsovådliga, fick de som råkat ut för dessa ingen arbetsskadeersättning eftersom de var så många som skadades. Det var de som använde bildskärmarna som blev skadade, som forskare och de som jobbade administrativt med datorer.
 
M MagHam skrev:
Synligt ljus är en elektromagnetisk vågrörelse 380-740 nm ;)
Helt rätt. Detta spektrum omfattar kanske 5% av lampans avgivna effekt. Resten är värme med mycket längre våglängder.
Om TS lider av en glödlampa då skulle solbelysningen vara helt outhärdlig för TS för den består av samma spektrumandelar som glödlampan fast inte i samma fördelning. Men i solljuset finns synligt ljus och IR-ljus (även UV). Tål man solen så måste man tåla glödljus.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C Carl Fritid skrev:
En del bildskärmar hade även röntgenstrålning
Detta händer ju inte med LED-skärmar. Och gamla CRT-skärmar hade inte tillräckligt med bums för att generera Röntgenstrålar. Vänligen fram med källor.
 
M MagHam skrev:
Synligt ljus är en elektromagnetisk vågrörelse 380-740 nm ;)

Nu var det så, att bildskärmarna avgav alla typer av fält även röntgenstrålning, eftersom de reducerat avskärmningen på dessa bildskärma, för att de skulle bli billigare. En del blev så illa skadade i bland annat i ögonen att de tålde inget ljus alls, de tvingades leva i mörker under många år. Man läkte, men ytterst långsamt. 2006 kunde jag börja använda elsanerad dator. Det tog 14 år, men på grund av den artificiella mikrovågsstrålning i den nya trådlösa tekniken har jag stora hälsoproblem med att visats ute i samhället och har varit tvungen att skärma av mitt hus mot yttre strålning från sändare. aldrig skulle jag slösat pengar på denna åtgärd om jag inte varit tvungen för att kunna leva ett så normalt liv det nu bara går. Om man ser på ohälsotalet så har det ökat dramatiskt de senaste 15 åren. Unga människor och barn har så allvarliga hjärnskador av strålningen att de inte längre kan fungera normalt utan psykofarmaka. Prestationen i skolorna har gått ner katastrofalt, intelligensnivån har minskat dramatiskt. Men läs detta. https://solveig21miljoblogg.wordpress.com/2017/11/05/den-dyra-likgiltigheten/
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta händer ju inte med LED-skärmar. Och gamla CRT-skärmar hade inte tillräckligt med bums för att generera Röntgenstrålar. Vänligen fram med källor.

Burkarna med katodstrålerör avgav röntgenstrålning precis som TV-apparaterna. Det var när man minskade skärmningen som de läkte röntgen. Varför vet du inte det?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt. Detta spektrum omfattar kanske 5% av lampans avgivna effekt. Resten är värme med mycket längre våglängder.
Om TS lider av en glödlampa då skulle solbelysningen vara helt outhärdlig för TS för den består av samma spektrumandelar som glödlampan fast inte i samma fördelning. Men i solljuset finns synligt ljus och IR-ljus (även UV). Tål man solen så måste man tåla glödljus.
Som jag tidigare sa, avgav dessa bildskärmar all typ av strålningen, vissa var värre än andra och vi blev olika mycket skadade och på olika sätt beroende vad just den bildskärmen avgav för fält. Wallenbergslaboratoriet undersökte dessa bildskärmar, där finns rapporter som är sekretessbelagda för att gömma undan fakta så att inte skadade fick detta bedömt som en arbetsmiljöskada..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt. Detta spektrum omfattar kanske 5% av lampans avgivna effekt. Resten är värme med mycket längre våglängder.
Om TS lider av en glödlampa då skulle solbelysningen vara helt outhärdlig för TS för den består av samma spektrumandelar som glödlampan fast inte i samma fördelning. Men i solljuset finns synligt ljus och IR-ljus (även UV). Tål man solen så måste man tåla glödljus.

Blir ögonen skadade av för mycket ljus då tål man inget ljus alls, man blir ljuskänslig, men för min del var det inte ljuset som var problemet utan den elektriska och magnetiska strålningen från 50 Hz som gjorde att lampan lyste, men du kanske inte känner till varför lampan kan lysa?
 
C Carl Fritid skrev:
men du kanske inte känner till varför lampan kan lysa?
Nej, det måste du förklara för en fysiker.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Problemen med tjock-tv & gamla skärmar var inte i första hand strålning, utan statisk elektricitet som gjorde att man blev torr i ansiktet. Gick man till en skärm där en sminkad kvinna suttit så kunde man torka bort mängder av smink i från skärmen...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Smink? Jag trodde det var tippex? :D
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
@Carl
nu kan jag låta lite sarkastisk/ironisk och det är egentligen inte meningen.

Problemet med "såna som du" är att ni tar bort fokus från de eventuella problem som en del människor faktiskt har, när ni kommer med alla dessa (i mitt tycke) kvasi-vetenskapliga förklaringar!
Vad är t.ex. skillnaden mellan den "artificiella mikrovågsstrålningen" och den naturliga i samma frekvensområde??

Jag antar att du t.ex. tror på jord-strålning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstrålning) och att du inte anser den skadlig (kanske till och med tvärtom?),men kan du då förklara (på ett vetenskapligt sätt) vad som skiljer detta ifrån annan "strålning"??
 
mexitegel mexitegel skrev:
Smink? Jag trodde det var tippex? :D
Tippexet kom från såna som mig som försökte korrigera dokumenten direkt på skärmen. Det gick dåligt.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Korrigera dokumentet med tippex gick utmärkt direkt på skärmen, problemet kom när man bytte dokument, och var tvungen att byta skärm samtidigt...
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Kontor med lite bättre standard hade ju torkschaser som gick och torkade av skärmarna på kvällen så att man kunde jobba med ett nytt dokument nästa morgon.
 
BirgitS
C Carl Fritid skrev:
Wallenbergslaboratoriet undersökte dessa bildskärmar
Vilket då av de Wallenberglaboratorium som finns i Sverige?

C Carl Fritid skrev:
Unga människor och barn har så allvarliga hjärnskador av strålningen att de inte längre kan fungera normalt utan psykofarmaka. Prestationen i skolorna har gått ner katastrofalt, intelligensnivån har minskat dramatiskt. Men läs detta. [länk]
Hur kan man bevisa att hjärnskadorna uppstått p.g.a. strålning från skärmar och inte av några andra förändringar i miljön under denna tid?
Det har ju alltid funnits ungdomar som mått dåligt psykiskt och haft låg intelligenskvot. Vad för strålning blev de utsatta för som hade den effekten?
På sidan du länkar till finns ju ett test av de som just börjat på Chalmers och där ser man ju att det framför allt är under 90-talet som resultatet sjunker och sen har varit rätt konstant, men under 90-talet var det ju relativt få gymnasieelever som tillbringade mycket tid framför en skärm utan det är ju något som har blivit mycket vanligare under detta millennium. Dessutom måste man ta hänsyn till att Chalmers under tiden utökat antalet antagna i stor utsträckning så att det inte längre är bara toppskiktet på Naturvetenskaplig linje som kommer in. För övrigt var det ju en ytterst vinklad sida som därför får låg trovärdighet.

Var har du källan till att intelligensnivån har minskat dramatiskt? Jag har bara sett uppgifter om en liten sänkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.