Jeg har bygget et veggfast skap som jeg har lyst til å male med eggoljetempera. Problemet er at jeg har lest at denne trenger en del lys for å herde og dette rommet har veldig lite dagslys. Vinduet er på ca 0,7 kvm, ligger mot nord or rett utenfor ligger et hønsehus og en mur som går mot naboens hage. Litt bortenfor ligger naboens hus. Hvor mye lys trenger eggoljetempera for å herde? Jeg vet at den bruker noen uker til vanlig. Jeg skal ha masser av servise i skapet så dette blir jo tungt i tillegg og vil vel da ødelegge malingen om jeg setter det inn for tidlig?
 
Äggoljetempera behöver minst 4-5 veckor att bli yttorr sedan fortsätter den att härda minst ett antal månader till. Så det viktigaste är att du ger den tid innan du börjar ställa in porslinet
Det tar som sagt lite tid. Men snyggt blir det.
 
Takk for svar. Jeg er egentlig mest bekymret for at jeg må vente et år siden det er så lite lys i det rommet. Kanskje jeg må prøve meg på eggoljetempera en annen plass ihuset i stedet? Rommet ved siden av er kjøkken og der slipper det inn masse lys, stuene enda mer. Får tenke litt til.
 
Härdningen är en process som går fortare i värme. Så om det nymålade utsätts för direkt solljus kan det gå fortare. Men det tar inte ett år på sig för att härda ens i totalt mörker.
 
Jag säljer äggoljemtepera i butik som är utprovade och innehållet är balanserat i färdiga recept som utgår från vilka pigment som kulören innehåller.
Jag håller med om att det kan ta några veckor innan den fått en tålig oxidering. Ett bra recept är yttorrt efter 30 minuter i rumstemperatur.
Mina hyllor är målade med äot och jag håller med om att man bör vänta innan man ställer saker på.
Med extra ägg och olja så blir det också en tåligare yta som kan poleras upp med grov trasa för ytterligare tålighet.
 
Neida, jeg trodde egentlig ikke at det tok et helt år. Jeg er mer ute etter når jeg helt sikkert kan sette en stabel tallerkener på hyllene uten at det blir merker. Siden jeg bor i Norge må jeg nok lage den selv, Har funnet noen som selger pigmenter, men ferdig maling er det lite av. Norge ligger litt bak Sverige når det gjelder bygningsvern, men det blir bedre.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Måste påpeka att äggoljetempera aldrig slutar att vara fuktkänslig oavsett hur länge det härdar. Min mormors gamla bord fick tyvärr stå ute i regn några timmar i samband med bouppdelning, de trodde inte att någon ville ha det. Mycket ful vitaktig hinna på den i övrigt bruna bordsytan, plus en helt vit ring efter något som stod på bordet.

Måla därför inte själva översidan av hyllplanen, eller skydda dem med ett bra gammaldags hyllpapper som är vaxat eller plastat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.