H hul skrev:
Henke_benke kan du svara på hur detta går ihop om inte 13 000kr/m2 skulle fungera nu
Antagligen för att priserna 2018 är avsevärt högre än priserna var för 13 år sedan?

/Krille
 
H
K Krille4 skrev:
Menar du att du som privatperson med mycket eget arbete kan bygga ett lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm?

Eller menar du att du driver ett byggföretag som erbjuder nyckelfärdiga lösvirkeshus för 13 000 kr per kvm? I sådant fall är jag mycket intresserad :)

/Krille
skulle bli överaskad om det hul skriver stämmer.
speciellt i västragötaland
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
H
K Krille4 skrev:
Antagligen för att priserna 2018 är avsevärt högre än priserna var för 13 år sedan?

/Krille
asså, är dom?

men du tror de inte är skillnad på över 230m2 hus och 100m2 hus eller?
 
H
låt säga priset för en 900*2400 normal gips kostnad sverige 50kr- 66kr
kostar för leverat till byggplats 20kr/st inkl transport för oss.
så självklart är den jäkla skillnad i pris mot vad det blir i jämnförelse byggföretag och privatperson
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
H hul skrev:
asså, är dom?

men du tror de inte är skillnad på över 230m2 hus och 100m2 hus eller?
Du menar alltså att man kan bygga nyckefärdig lösvirkeshus för samma pris nu 2018 som man kunde göra 2005? För det var alltså år 2005, d v s för 13 år sedan som lats prisuppgift på 11 000 kr kvm gällde. Dessutom framkommer det i lats tidigare inlägg att han gjorde en hel del jobb själv t ex i stort sett all el och vvs.

Jag tror också att det är en stor skillnad på 230 kvm jämfört med 100 kvm. Den skillnaden är att det större huset är avsevärt mycket billigare än det mindre huset per kvadratmeter.

/Krille
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stomrest byggsats ifrån VillaVarm och 2 tim-anställda snickare ( slapp momsen då).
Elektriker & målare anlitades också, allt mot kvitto.
 
H hul skrev:
som sagt kan du som privat person utan problem bygga ett hus för 13 000kr/m2 exkl. mark och inkoppling serviser.
lägger du ner lite eget arbete kan du snarare komma ner under 10 000kr/m2
Jag tror att vi diskuterar helt olika saker och jag utgår från TS situation.

Du kan säkert komma ned till 13 000 kr kvm med mycket kunskap och om du samordnar hela bygget själv. På samma sätt kan du säkert komma ner till 10 000 kr om du ävan lägger ner mycket arbete själv på själva byggandet.

Däremot tror jag inte att TS kan hitta ett byggföretag i Sverige idag som erbjuder nyckelfärdiga lösvirkeshus på ca 100 kvm till ett fast pris av 13 000 kr kvm.

/Krille
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om du vill ha ett billigt hus så köp ett begagnat hus och avstå från andra renoveringar än de som är absolut nödvändiga. Några exempel:

- Ett tak kan leva väldigt länge så länge som man gör punktreparationer om läckage uppstår. Det kräver besiktningsbar vind. Att lyfta lite pannor , byta lite rutten råspont och lägga på papp och takmassa räcker långt.

- Ett hus behöver sällan dräneras, för det mesta funkar det bra med avfuktare och rena betongytor.

- El från femtiotalet och framåt behöver sällan åtgärdas, men jordfelsbrytare är bra.

- Ett badrum behöver nästan aldrig renoveras seriöst så länge rören är okej. Med en duschkabin och bra ventilation så får man det torrt och fint.

- Ytskikt kan man leva med väldigt, väldigt länge. Och de kan fräschas upp billigt.

- Ett kök har väldigt lång livslängd, och det som slits mest är luckor som kan bytas hyfsat billigt. Vitvaror som går sönder kan bytas mot begagnade dito. Mat blir inte godare på en ny spis.

- Tvåglasfönster behöver sällan bytas.

- Luft/luft-värmepump är ett billigt och bra värmesystem.
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Prisfråga. Att bygga ett hus, givet att man har en tomt (där VA/Vatten finns förberett) för 500000 - där totala priset inte överskrider 2,4 miljoner. Är det möjligt? Eller är det en utopisk tanke? Vad skulle krävas?

Skälet att jag frågar är att jag är ensam i husbygget, och det är min totala budget jag har att röra mig med helt enkelt. Har tittat länge på befintliga hus men många kommer med omfattande (och ofta oklara) renoveringar som också lätt drar iväg direkt efter köp.

Måste jag överge min dröm om hus och förlika mig med att om man är ensamstående så är det lägenhet som man får nöja sig med, alternativt flytta till någon del av landet (olockad av detta då jag har all familj, jobb mm där jag bor nu).
Har byggt 124 kvm 1,5 plans, platta på mark med golvvärme för 2,1 inkl tomt 400´+ el 30´+ avlopp/borrad brunn 150´. Lösvirkes med firma som reste stomme, och satte i fönster och satte panel. Bygger nu 70 kvm helt själv 1 plans med varmgrund LLVP butikslokal för 900´ inkl tomt 50´+VA 120´ och el 30´. Vid båda projekten har jag projekterat och tagit in offerter/köpt på rea osv osv.
 
  • En nybyggd röd småhusbyggnad med vita knutar och rött tak, omgiven av lövträd i höstfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1,5-planshus med panel och röda fönsterluckor vid sjön, grönt gräs och kvällshimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
Ja men OnTopic då.

Älsbyhus Alvar eller Älvsbyhus Selma borde rymmas i din budget tycker jag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Med lokal byggfirma med totalentreprenad och en av de billigast materialsatserna (tex Älvsbyhus) låter det inte omöjligt. Välj en billig konstruktion (krypgrund?) som inte kräver så många arbetstimmar av byggfirman. Sen färdigställer du själv ytskikt, golv och trädgård.

Finns ju såklart inga jättemarginaler men ta kontakt med en lokal byggfirma av lagom storlek och hör dig för!

Men framförallt, fortsätt läs på! Varje timme du investerar i kunskap betalar sig mångdubbelt tillbaka.

Lycka till!
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
A antstein skrev:
Ja men OnTopic då.

Älsbyhus Alvar eller Älvsbyhus Selma borde rymmas i din budget tycker jag.
Det är de husen jag tog in offert på. En tomt för 500000 där VA och vatten var fixat gjorde dock att det landade på 2,6-2,7.

Får tänka ett varv till på hur jag ska göra. Det är frustrerande att så mycket vilja bo i ett hus, trivs inte med lägenhetsliv för fem öre.
 
M
M Mainstream skrev:
Med lokal byggfirma med totalentreprenad och en av de billigast materialsatserna (tex Älvsbyhus) låter det inte omöjligt. Välj en billig konstruktion (krypgrund?) som inte kräver så många arbetstimmar av byggfirman. Sen färdigställer du själv ytskikt, golv och trädgård.

Finns ju såklart inga jättemarginaler men ta kontakt med en lokal byggfirma av lagom storlek och hör dig för!

Men framförallt, fortsätt läs på! Varje timme du investerar i kunskap betalar sig mångdubbelt tillbaka.

Lycka till!
Tack. Läser på gör jag, mycket för att jag vill ha så mycket koll på processen som möjligt.

Trädgård har jag ingen stress med, jag planerar ju att bo i huset ett bra tag så trädgården kan jag jobba successivt med - det är ett av skälen att jag vill ha ett hus med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, tror inte TS hjälps av att veta vem som köper den billigaste gipsskivan...

Vi byggde med Fiskarhedenvillan 2011, och en tumregel för deras materialsatser på hemsidan är att dubblera priset för färdigt hus.

Jag tror det är möjligt att bygga huset för under 1,9 mkr. Ex genom att bygga ett enplanshus på 90m2, och anpassa planlösningen så att det enkelt kan byggas till i vinkel.
 
  • Gilla
rebban_5 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.