Hej!
Undrar om någon vet hur högt skorstenen måste nå. Vi ska sätta in en pelletspanna snart. Är det en meter över nock eller en meter över befintligt tak?
Mona och Tommy
 
En meter över nock. Man kan tydligen få dispens från detta om det finns speciella omständigheter (som jag inte närmare känner till), men annars är det över nock som gäller.
En bra länk: http://strangnassotarn.com/index.html
 
Min skorsten är lika hög som huset. Jag har ingen dispens och sotarn tyckte att det var Ok.
 
Om sotaren godkänt den är det väl bara att gratulera. Som jag förstått det som blir skorstenen "alltid" godkänd (vad gäller höden iaf) om den är en meter över nock. Men den KAN bli godkänd ändå.
Det kanske är lika bra att Mona och Tommy kontaktar sin sotare med en gång. Han ska ju i vilket fall dit och godkänna anläggningen innan de får elda i den.
 
Det är nog bäst att kontakta sotarn först, det finns ju inte 2 kommuner i det här landet där sotarna bedömmer lika.
 
våran sotare sa att reglerna för skorsten skulle vara mellan 1.10 - 1,20 över nock
 
det kommer komma en ny lag snart som säger att skorstenen bara behöver vara 50cm över tak (inte nock) men som det är nu så är den 1 m över nock som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.