B
Vi har långtgående planer på att installera en braskamin av märket contura i vårt hus. Mest för trivseleldning men också som tillskottsvärme när det är riktigt kallt. Vår värmepump går väldigt tungt under kyliga vinternätter och det vore härligt att på lite brasvärme istället för att köra eltillskott hela tiden.

I huset finns en befintlig murad skorsten med 3 lediga kanaler som är runt 14/15 cm i kvadrat varav den ena är från den gamla oljepannan.

Vi har varit och pratat med en säljare som insisterar på att sätta in ett insatsrör i kanalen för att kunna garantera tätheten. Skorstenen är 50 år gammal men INTE provtryckt. Det va 15 år sedan oljepannan togs bort. Frågan är, ska man gå på försäljarens argument att det är mest hållbart i längden att renovera skorstenen i samband med installationen för att undvika framtida problem? Eller ska man helt enkelt kalla hit sotaren, provtrycka och installera i befintlig kanal om allt ser bra ut?

Jag är händig och renoverar det mesta själv och om jag inte behöver insatsrör/glidgjuta så kommer jag bara köpa kaminen och installera allt själv. Så jag har mycket pengar att spara. Men vad blir bäst?
 
B
Kan också tillägga att offerten landar på 13100 kr för insatsrör och installation efter rot.

Plus kamin då.
 
Claes Sörmland
Insatsrör är alltid säkrare vad gäller täthet men stjäl kanalarea (sämre drag) och isolerar rökgaserna så att murstocken värms långsammare (sämre ekonomi).

Jag skulle provtrycka kanalerna och använda en av dem om det ser bra ut. Speciellt som du har en kanal som tidigare har fungerat väl för en oljepanna.
 
  • Gilla
Kaminman och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle definitvt prata med sotaren och be dem provtrycka och inspektera skorstenen.
Är den i gott skick så använd den
 
  • Gilla
Kaminman
  • Laddar…
Jag har satt i insatsrör när vi installerade vår kamin. Hade nog inte gjort det idag om jag hade installerat igen. Har kaminen i källaren och kan elda i flera timmar utan att murstocken blir något varm.
 
En provtryckning kan inte kosta mycket mer än en tusenlapp eller två och låter som väl investerade pengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B
Blir provtryckning .1800 riksdaler ville sotaren ha. Förhoppningsvis visar det sig att det va värt att lägga de pengarna och att vi har en tät skorsten :)
Det blir ju i princip halva priset om det visar sig att vi har en tät skorsten. Då köper jag stos, rökrör och lite brandfast murbruk och lite annat smått som behövs och installerar själv.

Den här stål/glasplattan framför kaminen. Är den ett lagligt krav?
 
Vi har det inte efter nyinstallation. Har varit öppenspis och är en insats nu men det räknas ändå som nyinstallation av sotarn och han sa inget om det när vi installerade vår.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
Ett elände dessa regler,oavsett om det gäller skorstenshöjd eller montering av insatskamin. som kan tolkas efter vilket humör eller profithunger som sotarens har. Detta nedan borde vara ett rättesnöre då det ingår i deras utbildning: https://www.msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildning/
 
file:///C:/Users/%C3%A4garen/Downloads/Anm%C3%A4lan%20eller%20inte%20Niklas%20L%C3%B6thner.pdf
 
Vad gäller våra 80 år gamla kanaler så brydde sig sotaren inte ens om att provtrycka. Han godkände ändå, så börja med att prata med din sotare. Kanske godkänner han ändå.
 
Insatsrör är ett otyg.
Provtryck. Är den otät så låt någon glidgjuta den
 
B
Jag hoppas den ska vara tät. Kanalen är 14x14 om ritningen är helt exakt i angiven skala. Känns tråkigt att behöva förminska den ytterliggare med ett insatsrör. En ev. Glidgjutning kan jag inte göra förrän om någon månad när vädret tillåter.

Men som sagt. Förhoppningsvis är kanalen ok. Det är en gammal oljepanne-kanal som slutade användas 2001. Där är takhuv ovanpå skorstenen så det här åtminstone inte regnat in.

Sen är den kanalen "på andra sidan" skorstenen från där vi ska ha kaminen. Ställer det till med bekymmer tror ni?
Där finns ingen kanal framför enligt ritningen. Den kanalen som är framför oljepannekanalen är imkanalen till köksfläkten och den börjar enligt ritningen i takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.