H hempularen skrev:
Skulle tro att det finns krav på en utrymningsväg.
Det finns en nödutgång. De borde väl räcka?
 
D Daniel 109 skrev:
För att ge vettiga svar behöver man nog veta lite mer vilken målgrupp du har. Men toa är ju ett minimikrav. Tillgång till vatten likaså. Men som sagt vilken verksamhet räknar du med att det ska vara i lokalen?
Försökt att markera ut i ritprogrammet, men det är begränsat. Finns tillgång till kök och toalet (till höger).
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du inte skriva murikrum då? Det var inte en målgrupp jag skulle gissat på med den beskrivningen. Men kraven blir lägre på många punkter gämfört med mina teorier. Det är väl främst ljudisolering man får prioritera. Hur ska ni lösa ventilationen?
Ventilation i korridoren som kopplas till rummen.
 
Detta är ett exempel på vad jag menar med struktur. Följ de röda linjerna. Se det som en principskiss. Vad som är WC och entréer i verkligheten är svårt att läsa ut från din ritning.
Principskiss över byggplan med röda linjer som markerar struktur, och mätningar för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver någon nödutgång utöver vanliga in/utgången.
In/utgångar måste gå att baxa skrymmande utrustning genom. Trösklar är i det sammanhanget en styggelse.
Du behöver beräkna rejält med plats för ljudisoleringen.
Ventilation - även den ljudisolerad! - måste funka; en replokal med fyra svettiga tonåringar och ett par glödande rörförstärkare uti blir snart outhärdligt varm.
På tal om det. Elen måste dimensioneras rejält. Helst separat grupp på varje rum (så att de inte släcker varandras replokaler).
Toa, och en toa till.
Kanske inte fikarum, men däremot plats för läsk- och fikaautomater.
Samt ännu mer ljudisolering. Och lite till.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.