Min cirkulationspump (ut till radiatorerna) har plötsligt börjat läcka. Det är Grundfos som sitter fast i rören med 4 muttrar. Det är vid en av muttrarna det droppar. Drag jag åt läcker det mer, lossar jag så minskar det för att vid ett läga öka rejält. Så det är kännsligt att det ska vara i rätt läge.

Min undran är om det går att laga läcka tillfälligt, peta i nått eller så?
 
Ofta ligger det ju en packning mellan. Kanske den som är sliten?
 
Ja det kan det vara. Men kan man täta utifrån, tillfälligt, utan att skruva isär (sprutar ut "lite" vatten om jag lättar på muttern...)
 
det finns det tyvärr inte. Hela radiatorsystemet ligger på "uppifrån" så om jag öppnar tömmer det nog allt :/
 
Bild !
 
Läcker vid den nedre muttern
 
  • Cirkulationspump med en synlig läcka vid den nedre anslutningsmuttern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruven som sitter i mitten på den mässingsfärgade delen = avstängning.
Det bör sitta en likadan på andra sidan.
Se till att inte ha höga temperaturer i systemet om du kopplar bort.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag skulle inte rört den avstängningen dom brukar gärna läcka runt skruven vänta till sommaren när du inte behöver värmen.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ja dom har en tendens till att börja läcka dom där ventilerna som sitter i pumpkopplingarna. Inte roligt alls att vrida på när det är kallt ute.

:thinking:

Har packningarna på din flänsade pump varit täta förut?
 
Ja den började läcka igår. Droppade så jag testade att vrida lite på muttern med resultatet att jag inte ska skruva på den :D verkar kännsligt och man måste ha rätt motstånd.

Men jag tänkte att jag kunde täta utifrån. Klämma dit nått. Men det kanske inte har någon betydelse.

Det läcker inte så mycket nu, verkar bli mindre när jag kör pumpen och vattnet är varmt. Har väl kommit nån dl / dygn.
 
I så fall, ställ en pyts under och invänta våren.
 
Hehe, ja det är så jag gjort. Irriterad över allt som droppar nere i pannrummet nu bara. Cirk. pumpen, skvallerröret och SYR-ventilen. Även ack.tankens luftning har droppat ett tag - men nu har den slutat. Ska bygga en pool där nere tror jag :)
 
Jag retar mig också på allt som läcker eller krånglar på något annat sätt men med åren har man lärt sig att stå ut till ett lämpligt tillfälle.:geek:
 
Tack gode gud för våren :D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.