Har ett Harvia Cilindro PC90 sen 2015
https://www.hemochbastu.se/harvia-cilindro-pc90-9kw-bastuaggregat-p1997
Det är 9KW aggregat med 3slingor 3 faser och mycket sten, ca 80kg enligt specificationer

Upptäckte för ca 1½ år sen att ett slinga totalt brunnit av att 3dm av slingan var som helt bortsmält.
Köpte ny originalslinga och allt fungerade som det ska.
nu innan jul så brann en till slinga av, nu var jag i rummet utanför och när det hände så såg jag hur en smal låga brann upp från aggregatet, fimpade säkringen snabbt och det slockna.
Köpte ny originalslinga och bytte allt väl.
Nu för nån dag sen brann ytterligare en slinga av, tyvärr var ett av barnen i duschen utanför och blev väldigt rädd och det lät och "brann" och det var väldigt dramatiskt.

Nu har originalslingorna som från början var i aggregatet brunnit sönder, dom som jag bytt nya tidigare är hela.
Det jag konstaterat när jag bytte senast är att slingorna som var i aggregatet från början verkar ha blivigt väldigt krokiga osv medans dom nyare slingorna jag bytt med är spikraka.

Aggregatet är för övrigt kopplad utanför jordfelsbrytare enligt rekomendation av säljare och tillverkare då det står det i instruktionsboken bla.

Vad är det som gör att slingorna brinner av?
 
En orsak kan vara att sten är staplat för tätt/mot slingorna. Kontakt kan ju inte undvikas men man ska försöka att stapla så at sten inte vilar så tungt på slingorna. Annars vet jag inte, fel på styrdon? Reklamation isf.
Mvh
Sakke
 
Om man läser inst. anvisningen så låter det som det är viktigt att det är rätt typ av sten, och att den packas på rätt sätt. Har du koll på det?

Installationsanvisningen indikerar också att den har 230V element, och att den är Y kopplad, alltså en ände av resp element kopplad till N. Jag kan tänka mig att den för vissa marknader, där man har 230V huvudspänning istället för våra 400V anger en D koppling, där alltså elementen kopplas till faserna i båda ändar, utan N. Om du inte köpt den för den svenska marknaden skulle det kunna vara fel på något sådant?

OM den körs D-kopplad så får man 400V över elementen, vilket skulle förklara om de brinner av.
 
H hempularen skrev:
Om man läser inst. anvisningen så låter det som det är viktigt att det är rätt typ av sten, och att den packas på rätt sätt. Har du koll på det?

Installationsanvisningen indikerar också att den har 230V element, och att den är Y kopplad, alltså en ände av resp element kopplad till N. Jag kan tänka mig att den för vissa marknader, där man har 230V huvudspänning istället för våra 400V anger en D koppling, där alltså elementen kopplas till faserna i båda ändar, utan N. Om du inte köpt den för den svenska marknaden skulle det kunna vara fel på något sådant?

OM den körs D-kopplad så får man 400V över elementen, vilket skulle förklara om de brinner av.
Jag ska kolla hur det är kopplat.
Jag ska bara ta tagi att.lasts ur all sten
 
Som sagt, börja med att kolla så att det är rätt kopplat. Får man 400V på 230V-slingor blir resultatet ungefär som du beskriver, krokiga slingor, överhettning, fyrverkerifenomen.
 
Nu har jag tömt stenarna *puh*
så här ser det ut där det är inkopplat. hoppas det syns
1det verkar vara 1 & 2 N
sen L1 L2 L3 och sist JORD
färgerna är BLÅ, SVART, BRUN, GRÅ, GUL/GRÖN
 
  • Öppet elskåp med färgkodade kablar anslutna till klämmor märkta med 'N', 'L1', 'L2', 'L3' och 'JORD'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under förutsättning att tråden som sitter på N verkligen är nolla, och inte en fas, så ser det rätt ut. Jag har svårt att se vad det är för färg på Nolltråden.

Har du möjlighet att mäta att det verkligen är 230V mellan faseran och nollan, inte 400V?
 
H hempularen skrev:
Under förutsättning att tråden som sitter på N verkligen är nolla, och inte en fas, så ser det rätt ut. Jag har svårt att se vad det är för färg på Nolltråden.

Har du möjlighet att mäta att det verkligen är 230V mellan faseran och nollan, inte 400V?
Har inte möjlighet nu att mäta men kabeln går till en kopplingsdosa utanför där det också är 5 trådar och sen vidare mot elcentralen gissar ag. varje slinga är en fas i proppskåpet.
Nolltråden är blå syns dåligt på bilden bara
 
Det blev likadant i vår Cilindro. Slingorna brann av och var krokiga. Nu har den dock fungerat felfritt i något år.
 
T Tommy Skinnars skrev:
Det blev likadant i vår Cilindro. Slingorna brann av och var krokiga. Nu har den dock fungerat felfritt i något år.
ja nu har alla slingor som satt från början gått sönder.
det jag noterar nu när jag tömde sten magasinet att den första slingan jag bytte som suttit längst inte alls är krokig. nått som jag tyckte slingorna som satt från början blev direkt.
 
Vad säger tillverkaren? Känns som att produkten är behäftad med ett urprungligt tillverkningsfel, med eventuell risk för skada.
 
L least skrev:
Vad säger tillverkaren? Känns som att produkten är behäftad med ett urprungligt tillverkningsfel, med eventuell risk för skada.
Som en skrev ovan och som det står i manualen.
det är viktigt hur stenen staplas och att stenarna även byts ut minst 1ggr om året om man är regelbunden bastare och vilken typ av stenar (självklart deras egna)
Jag har en låda med nya stenar så jag har slängt alla stena som vittrat minsta lilla.
Dom verkar bli porösa mer eller mindre.
 
Känslig konstruktion som inte är vidare förlåtande med andra ord.
 
L least skrev:
Känslig konstruktion som inte är vidare förlåtande med andra ord.
Nej det verkar vara väldigt kännslig dock vet jag en bekant som rekomenderade detta aggregat som har samma haft det lite längre än mig och inte bytt eller plockat om stenarna en enda gång vad han säger iaf.
Enda skillnaden är att hans är ett 7kw medans mitt är ett 9kw just så jag inte skulle behöva köra på max hela tiden pga bastun just är på gränsen vad 7kw hade klarat av enligt tabellen man gick efter.
 
H hempularen skrev:
Under förutsättning att tråden som sitter på N verkligen är nolla, och inte en fas, så ser det rätt ut. Jag har svårt att se vad det är för färg på Nolltråden.

Har du möjlighet att mäta att det verkligen är 230V mellan faseran och nollan, inte 400V?
Hej nu har jag fått en ny slinga men jag har inte bytt ännu.
stoppad i säkringarna och provmätte.
mitt mätinstrument visar 233V när jag mäter mellan nån av faserna och Nollan.
provade också mäta mellan nolla och jord och det var då ingen fas för det visade 0.
Allt är med andra ord som det ska enligt anvisningarna, vad säger din expertis? :)

Det kanske är så att det är dålig kvalite helt enkelt. Det verkar som utbytesslingorna är bättre eftersom dom jag bytt tidigare inte visar tecken på att bli krokiga iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.