Har haft lite "problem" själv med lukt. Jag bor i ett område med 70-tals hus och mycket lukt i de flesta husen. Jag målade om alla rum, satte in fläkt i krypgrund ( de behöver ju inte ni) De hade bytt till isolerade fönster men ingen tillluft eller aktiv frånluft. Så jag installerade tillluft (alla rum som inte hur från luft (t o m garderober) och frånluft i toa.. Märker när jag är borta över 5-6 dagar att frånluften i toan inte räcker utan komplement från köksfläkten behövs. Så kan rekommendera att ha fullt jävla drag i huset. Lite dyrare el räkning men då slipper man dofter :).

Sen kan du ju kolla placering på luftvärmepumpen. I ett 70-tals hus med många rum som det ofta är så finns det ju risk att luftvärmepumpen hindrar cirkulationen rätt väg eftersom den kanske blåser tilluften tillbaka eller något.

Är det omfattande mögelproblem lär du ju notera det någonstans så troligtvis är det ventilationen. Även om ventilationen inte löser problemet helt så hindrar den ju viss spridning.
 
  • Gilla
husisen
  • Laddar…
H
Men det är så konstigt att de rum som är varmast inte luktar alls(tror jag?!). Man kan som sagt ha varit instängd i sovrummet över natten, öppna dörren och slås då av denna doft åter igen.
Vad skulle det kunna vara!?
 
H
V VetarN skrev:
Har haft lite "problem" själv med lukt. Jag bor i ett område med 70-tals hus och mycket lukt i de flesta husen. Jag målade om alla rum, satte in fläkt i krypgrund ( de behöver ju inte ni) De hade bytt till isolerade fönster men ingen tillluft eller aktiv frånluft. Så jag installerade tillluft (alla rum som inte hur från luft (t o m garderober) och frånluft i toa.. Märker när jag är borta över 5-6 dagar att frånluften i toan inte räcker utan komplement från köksfläkten behövs. Så kan rekommendera att ha fullt jävla drag i huset. Lite dyrare el räkning men då slipper man dofter :).

Sen kan du ju kolla placering på luftvärmepumpen. I ett 70-tals hus med många rum som det ofta är så finns det ju risk att luftvärmepumpen hindrar cirkulationen rätt väg eftersom den kanske blåser tilluften tillbaka eller något.

Är det omfattande mögelproblem lär du ju notera det någonstans så troligtvis är det ventilationen. Även om ventilationen inte löser problemet helt så hindrar den ju viss spridning.
Jag är ju av den typ att jag vill gå till botten men själva problemet. Om det är ventilationen får det fixas. Men man vill ju utesluta annat av värre slag.. alltså fukt.
ventilationen har vi ju förbättrat avsevärt sen inflytt. Det finns inga tilluftsventiler på nedervåningen. Borde det installeras?
 
Det kan ju vara så enkelt att sovrummet inte är "drabbat" och när du vistas där över natten så nollställs ditt luktsinne. När du sedan öppnar dörren på morgonen så känner du lukten igen.

Lukten blir oftast mer påtaglig i fuktigare tillstånd, när du värmer så minskar fukthalten (fukten övergår till ånga och ventileras bort) och därmed minskar lukten.

Grundprincipen för en ventilation är att det ska finnas tilluft i alla vistelseutrymmen (sovrum, allrum, vardagsrum etc.). Frånluften tas ur smutsiga utrymmen (bad,toalett, dusch, kök).

Frånluft och tilluft får inte finnas i samma utrymme, då kortsluts ventilationen (luften tar lättaste vägen - så kallad stockholmsventilation).

Det måste finnas en fri luftpassage mellan dessa utrymmen, ofta genom öppningar i dörrkarmen ovan dörren eller liknande.

All luft i bostaden ska bytas minst varannan timme för att få ett bra inomhusklimat. Det innebär att för ett hus på 150 kvm och 2,4 meter i takhöjd ska du ha en fläkt som blåser 180 kubikmeter i timmen (180 000 liter).

Ta dit en ventilationsfirma som kan kontrollera detta och även hjälpa till att justera in ventilationen om det skulle behövas.

Så, ja det är solklart att det ska installeras tilluft på nedervåningen.
 
Det kan ju ta lite tid innan fukten som satt sig i husets alla delar medans värmen var av värms/torkar/ventileras bort.

Om ni inte har full värme (>20C) överallt så dröjer det längre tid innan det torkar ut.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
H
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan ju ta lite tid innan fukten som satt sig i husets alla delar medans värmen var av värms/torkar/ventileras bort.

Om ni inte har full värme (>20C) överallt så dröjer det längre tid innan det torkar ut.
Ja det är vad jag misstänker.. idag efter hemkomst från jobbet sniffade jag intensivt men tyckte doften avtagit markant. Men har ju vinägerskålarna kvar så de kanske givit viss effekt.. men jag är rädd att de döljer lukten och att lukten kommer tillbaka sen.
Golvet är betydligt behagligare än när vi flyttade in. Då kunde man knappt gå på det utan att få köldskador.
 
Jag köpte ett hus en gång där det fanns en microbakteriell lukt (sommarstugelukt) som besiktningsmannen beskrev det. Huset hade använts som sommarstuga och hållit en temperatur på 8 grader vintertid något som enligt besiktningsmannen var för lite, 12 skulle det vara minst sa han.

Alltså satt lukten i textiler väggar tak och golv.
Eftersom det var platta på mark så var detta tvunget att undersökas såklart, det gjordes utan anmärkning.
 
Jag har erfarenheter av ”luktande” 70-tals hus.
Köpte ett sådant med en inte distinkt men väl märkbar lukt.
Efter lite undersökning visade det sig att kattvindarna var isolerade med isolering som hade en pappersfilm på sidorna (vindpapp?).
Vi gjorde påstestet. Dvs tog en bit av isoleringen, slog in den i aluminiumfolie och ner i en påse.
Efter ett par timmar ute med ”friska” näsor luktade vi i påsen och det rådde inga tvivel om att det var därifrån lukten kom.
Enkelt åtgärdat genom att riva ut den gamla isoleringen!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
B
Det absolut lättaste du kan kolla/åtgärda är ju ventilationen.

När vi flyttade in i vårt hus för 6 mån sedan så fick vi lite problem med kondens på insidan av fönstrena. Även när det inte va särskilt kallt ute. Dessutom luktade det unket/gammal lukt efter att man sovit en natt, gått ut och hämtat tidningen och sen gick in igen så kände man det.

I vårt 60-talshus va det självdragsventilation. Enligt konstruktionen iallafall för där satt inte en enda ventil i något rum och draget i kök och badrum va obefintligt. Vi löste det tämligen enkelt.

1. Vi satte in en Pax-fläkt i badrummet som drar hela tiden med ett grundflöde och ökar vid högre fukt. Då tvingas luften ut.
2. Vi installerade fönsterventiler i varje sovrum samt 2 i vardagsrum.
3. Vi installerade en ny köksfläkt (behövdes ändå) med en specialfunktion som gör att den slår igång varje timme i 5 minuter för att suga ut luft. Den är hyfsat tyst så inget vi stör oss på eller vaknar av.

Du måste alltså skapa ett undertryck i huset på något sätt. Luften ska dras ut för att den nya ska flöda in genom öppna ventiler i fasad/fönster. Vi valde fönster för att inte borra upp tegelfasaden.

Efter våra åtgärder, som totalt kostade oss runt 4000 kr eftersom all elektronik köptes på rea, blev det enorm skillnad. Luften är mycket mycket bättre och kondensen dyker inte upp på fönstret om det inte är många minusgrader.

Vad vi gjort ersätter ju inte ett ordentligt system med kontrollerad till och frånluft. Men det gjorde en enorm skillnad mot vad vi hade när vi flyttade in till en bråkdel av priset så vi är nöjda :)
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Jag kanske redan skrivit i denna tråd men vi gjorde samma resa som ovan. 70-tals hus med "självdrag" där man satt in nya elite-fönster och dörrar i hela huset. Jag öppnade upp tilluftsventilerna och rensade och installerade en till i vardagsrummet (stort vardagsrum) samt en fresh intellivent p i badrum som går på lågdrift.

Men mer frånluft behövs så vi kör köksfläkten på grunddrift också, vet inte om den ens tål det i längden men det funkar bra.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder och 2 till
  • Laddar…
H husisen skrev:
En påse menar du?
Luktar plasten mer då än typ klädesplagg(som redan stinker)
Det är just det också, hur luktar egentligen mögel..jag tycker ju att sommarstuge lukt luktar mögel.. men äter igen, finns ingen frän stickig lukt.
Hade ett mögelhus och fick tipset. Det luktade mycket mer än kläderna. Testade samma när jag hyrde ett unket förråd. Doften av mögel är skild från bara "ovädrat" hus.
 
Jag vill verkligen inte göra saken värre, men som jag fattar det är du/ni väldigt angelägna om att komma fram till orsaken och det känns kanske som om ni bör kolla mer och inte enbart satsa på ventilationen.

Vi tillträdde vårt hus hösten 2016, köpt av ett dödsbo. Det hade då stått tomt sen julen 2015 tror vi. Det luktade instängt och mindre angenämt men inte mögel enligt mig. Vi köpte en ozongenerator (mannen fick en anledning att köpa ytterligare en "apparat") för några tusenlappar och lät den stå och gå flera dygn innan vi flyttade in.
Sen vi flyttade in har vi renoverat ytskikten och förbättrat ventilationen en aning med en paxfläxt i badrummet. Numera när man kommer hem och stiger in luktar det bara "hemma". Den oangenäma lukten är helt borta.

Dock växte jag upp i en villa byggd 69-70 med källare där vi fick fukt i källaren. Jag har kvar ett antal babyfiltar, sängkläder o s v som låg i en kartong i den källaren och de luktar fortfarande illa trots upprepad tvätt i 60 grader. För mig är det solklart en mögellukt, men andra kallar det sommarstugelukt.
Om jag vore ni skulle jag kolla både vind och golv (efter vattenskadan).
Det jag egentligen ville säga är att "sommarstugelukt" och mögellukt kan definitivt vara samma sak beroende på vem du frågar enligt erfarenheter genom åren. Speciellt om det sätter sig i kläder och textilier.
 
H husisen skrev:
Hej. Ber alla kloka om hjälp.
Nyss köpt hus från 70 talet, platta på mark, ej uppreglat golv vad jag vet.
Vid visningen noterade vi ingen avvikande lukt. Besiktningen visade inget heller. Fuktmätn syllar på två ställen visade inget direkt avvikande. Impregnerade syllar men ingen lukt enl besiktning.

När vi klev in i huset vid tillträdet luktade det starkt av ”sommarstuga”. Typ som en fuktig masonitskiva. Det luktar ffa i hall och intilliggande sovrum. Doften tycks även sitta på övervåningen.
Vad kan detta vara? Fukt är ju givetvis första tanken.

Lukten avtagit sen vi värm upp huset något. Var ganska kallt då vi kom. Intilliggande badrums golvvärme var av. Drog på det. Var blött och regnigt vid tillträde. Nu kallt och minusgrader.

/orolig
Bor själv i sjuttitalshus som hade tryckimpregnerad syll. Lukt från syllen varierade i styrka beroende på uteklimatet.. Tyvärr sätter lukten sig i textiler och kläder och man märker inte detta själv utan går omkring och luktar unkent/sommarstuga/'mögelaktigt'. Efter diverse försök med ventilationen gjorde vi syllbyte. Gjordes utifrån. Lukten försvann, men det tog några år innan allt helt borta, sitter ordentligt i vissa material och textiler.
Idag är syllen bytt på de flesta husen i området. Finns flera liknande hus i området så kanske du kan kolla med grannarna.
 
H
Tack för alla svar.
Jag tyckte igår då jag kom hem att det inte luktade längre. Men kan näsan bli immun?! Hade då varit från hemmet ca 10 h. Dock står ju ättikan kvar(bl.a. i hallen) så ska testa att ta bort den nu och se..

Imorse då jag klev ut från sovrummet tyckte jag inte det luktade nämnvärt då heller.

Jag går på hoppet och hoppas detta berodde på kyla och att ökad fukt i golv/väggar+dålig vent bidragit till doften. Jag ska uppdatera er framöver!
 
Har ni varit på vinden och luktat ? , vi har iaf problem med stinkande isolering (den modellen med vinpapp) på vinden i vårt 70talshus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.