Tror inte det där ger någon sjöutsikt, det är ju "highlights" bara, ljusinsläpp. De är ovanför huvudhöjd....
 
Gammelnörden
Jag tänkte att man utgick från idén konstruktionsmässigt och lät det lägre takets "nock" möta höjden av ett räcke på övervåningen och sedan är det fönster rakt upp som på bilden. Så istället för att titta ut över ett räcke på innertak så skulle det vara fönster med sjöutsikt. Bara en kul tanke att spåna kring tänkte jag...:)

ps. Jag trodde de två runda cirklarna i badrummet var ventialionsrör och att badkaret var ritat med dusch i. Nu ser jag dubbelduschen... Angående köket, tänk på att utrymmet mellan bänkskåp och köksö/bänkskåp måste vara minst 120 cm enligt regler tillgänglighet... ds.
 
Redigerat:
Något jag inte gillar med din planlösning är entrén. Har själv en entré som jag måste gå igenom för att komma till allehanda rum. Där man går in kommer alltid grus och skit in. Ska man sen behöva gå igenom där utan skor drar man bara med sig skiten till resten av huset eller så får man lyfta på fötterna och borsta av sig hela tiden. Jag själv irriterar mig på det här flera gånger om dagen. Så nästa hus (om det blir något) ska ha en entré som man aldrig går igenom för att komma till något av husets andra delar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Hittade en intressant husleverantör med flera alternativ på ladulika hus som ni kanske kan låna lite idéer från. :)
http://intressantahus.se/vara-hus/huskollektion/

exempel på enplanshus 120 kvm som tar tillvara sjöutsikten
Ritning på enplanshus på 120 kvm med öppen planlösning, kök, vardagsrum och sjöutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Intressanta hus gör verkligen sjukt fina byggen!

Gillar starkt!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker man bör fundera en vända till angående placering av säng kontra ingång i sovrum. Dörr på samma vägg som sänggavel ger inte samma lugn som om den är vid fotändan "vägg bakom ryggen, ansiktet mot entren" är alltid att föredra.
Tack för tips. Vår prio är att vakna med utsikt mot sjön så då finns inte så många andra alternativ som vi upplever det. Sjön ligger ju där den ligger och det känns inte heller bra att sätta ingången till sovrummet från köket. Vi har idag vår sänggavel placerad på samma vägg som ingången och har aldrig ens reflekterat över att det är störande. Skulle vi ångra oss i framtiden går det såklart bara att vrida på sängen 90 grader.
 
Hur långt har ni hunnit i planerandet nu? Vi har planer på att bygga något liknande nästa år och samlar nu inspiration. Har ni kollat finska Kannustalo Lato serien? Vet dock inte ifall de säljer hus till sverige och deras sida är bara på finska men bilderna och planlösningarna kanske ger lite inspiration Det finns även några byggbloggar och youtube klipp på nätet av dem som byggt dessa modeller.
https://www.kannustalo.fi/talomalli/lato/
 
Hej,

Vi inväntar just nu kalkylen från vår byggfirma så vi vet om vi kan köra igång eller om vi behöver förminska men så här ser ritningarna ut just nu. Vi kommer dock fortfarande inte bygga garage eller inreda övervåningen i steg 1 utan vi har fokuserat på botten.

Vi var in i ett Hudikhus (gotland) i helgen som har liknande lösning i den öppna planlösningen och vi älskade det så vi hoppas att det går vägen.

Tack för länk, ska spana in.


T Tommy Skinnars skrev:
Hur långt har ni hunnit i planerandet nu? Vi har planer på att bygga något liknande nästa år och samlar nu inspiration. Har ni kollat finska Kannustalo Lato serien? Vet dock inte ifall de säljer hus till sverige och deras sida är bara på finska men bilderna och planlösningarna kanske ger lite inspiration Det finns även några byggbloggar och youtube klipp på nätet av dem som byggt dessa modeller.
[länk]
 
  • Arkitektoniska ritningar för enplanshus utan garage, inklusive planlösning och fasadvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av ett enplanshus utan garage och oinredd övervåning, fyra vyer inklusive planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tommy Skinnars skrev:
Hur långt har ni hunnit i planerandet nu? Vi har planer på att bygga något liknande nästa år och samlar nu inspiration. Har ni kollat finska Kannustalo Lato serien? Vet dock inte ifall de säljer hus till sverige och deras sida är bara på finska men bilderna och planlösningarna kanske ger lite inspiration Det finns även några byggbloggar och youtube klipp på nätet av dem som byggt dessa modeller.
[länk]
Gillade denna lösningen av framsida som känns fräsch och modern. Vi är lite rädd för att vår byggnad på framsidan känns mer som en skokartong i ett radhusområde än en modern lada men det känns samtidigt svårt att ha så mycket fönster på framsidan med risk för att eventuella framtida grannar kommer se rakt in. Blir också lite svårmöblerat?
 
  • Modern framsida på enkelplanshus med stora fönster, trädäck och skifferliknande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur är det med tillgänglighetskraven?
Det ser inte ut att vara tillräckligt med avstånd mellan toalett och vägg, jag har också för mig att gången mellan arbetsbänkarna i köket måste vara bredare, för att ta två exempel. Men visst kan jag uppskatta måtten fel, men kolla upp det för säkerhets skull.
 
Ovanvåningen och de 2 sovrummen som är där, var exakt vetter fönstrena? Som det ser ut på ritningen så har det ena rummet överljusen från sovrummet och sen ett fönster ut i ett förråd (?) ovanför garaget. Det andra rummet har endast ett fönster ut på detta förråd/loft?

Är det ens godkänt? Alla sovrum måste väl ha fönster som kan användas som utrymningsväg?

Min andra spontana tanke är att hela ovanvåningen blir otroligt mörk. Visst har toalett och ena sovrummet fönster men de är i golvnivå (?) så ljusinsläppet blir väldigt begränsat. I allrummet så finns det ett fönster och sedan är det öppet till nock, men inga fönster i form av takfönster eller kupoler av något slag kommer göra det mörkt. Med det sagt så är jag rädd för att v-rummet där nere som också har öppet till nock inte kommer upplevas som så luftigt som ni vill att det ska göra utan att det snarare ger ett "tungt" intryck.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med tillgänglighetskraven?
Det ser inte ut att vara tillräckligt med avstånd mellan toalett och vägg, jag har också för mig att gången mellan arbetsbänkarna i köket måste vara bredare, för att ta två exempel. Men visst kan jag uppskatta måtten fel, men kolla upp det för säkerhets skull.
Hej,

Jo dessa ska stämma enl. vår konsult me tack för input :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ovanvåningen och de 2 sovrummen som är där, var exakt vetter fönstrena? Som det ser ut på ritningen så har det ena rummet överljusen från sovrummet och sen ett fönster ut i ett förråd (?) ovanför garaget. Det andra rummet har endast ett fönster ut på detta förråd/loft?

Är det ens godkänt? Alla sovrum måste väl ha fönster som kan användas som utrymningsväg?

Min andra spontana tanke är att hela ovanvåningen blir otroligt mörk. Visst har toalett och ena sovrummet fönster men de är i golvnivå (?) så ljusinsläppet blir väldigt begränsat. I allrummet så finns det ett fönster och sedan är det öppet till nock, men inga fönster i form av takfönster eller kupoler av något slag kommer göra det mörkt. Med det sagt så är jag rädd för att v-rummet där nere som också har öppet till nock inte kommer upplevas som så luftigt som ni vill att det ska göra utan att det snarare ger ett "tungt" intryck.
Eftersom vi inte bygger garaget i steg ett kommer vi sätta fönster i sovrummen där till en början. Dessa får vi se vad vi gör med sen, om de får sitta kvar eller om de kanske sätts igen alternativt byts ut till någon form av dörr för utrymmningsmöjligheter.

Nej, varken toalett eller sovrum får fönster (dessa kommer på nederplan alternativt fakefönster alternativt kanske tas bort helt) så ja, ljusinsläppet blir begränsat. Takfönster går bort pga. läckagerisk och kupa passar tyvärr inte ihop med stilen. Vi tänker att de höga fönstren från den öppna planlösningen på nedervåningen kommer bidra med tillräckligt ljus och att man kan ha innerdörrar med fönster till rummen? I nödfall får vi sätta in ett till fönster på gaveln helt enkelt :)
 
Dina farhågor kring takfönster är sådär förfogande kan jag tycka, vi bytte våra för 2 år sen då det ena börjat läcka men då hade det suttit där i 54 år också :)

Men om jag tolkar dig rätt så kommer sovrummen där uppe när garaget väl är byggt inte ha några fönster alls?
 
BirgitS
Fönster i sovrum är utrymningsvägar, dels för att man själv ska kunna komma ut den vägen om den brinner på utsidan av sovrumsdörren och dels för att räddningstjänsten ska kunna komma in den vägen när rökgaserna har gjort att man har tuppat av.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.