H
M EmmaRa skrev:
Hur dealar man detta med firmorna? De offerter jag fått är ju mer ”ja du kan spara lite om du gör markarbetet själv”.

Älvsbyhus tex kostade ju en miljon till inkl allt arbete utöver priset som angavs på websidan.
jag förmodar att skalet gärna får vara färdigt. men resten gör du gärna själv?
 
henke_benke skrev:
håll dig till aktier. å kom inte med dröm kostnader
Vad är det som är orimligt i det? Borde man inte kunna komma ner i runt 10-12 000:- per kvadratmeter om man bygger ett enkelt hus i lösvirke med en del eget arbete? Sen tillkommer ett par-tre hundra tusen för grundläggning, inkoppling av el och vatten, etc.
 
  • Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Vad är det som är orimligt i det? Borde man inte kunna komma ner i runt 10-12 000:- per kvadratmeter om man bygger ett enkelt hus i lösvirke med en del eget arbete? Sen tillkommer ett par-tre hundra tusen för grundläggning, inkoppling av el och vatten, etc.
ja. håller man sig till budget standard så kanske. men att bygga själv är ingen höjdare om man inte gjort det innan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
TS ville ju ha enkel standard och kunde tänka sig att göra en del av jobbet själv.
 
Att lyckas bygga ett lösvirkeshus för en miljon kräver mycket kunskap, erfarenhet och många hundra timmar i eget arbete.

Personligen tycker jag att det är ett helt orealistisk projekt för någon som kan tänka sig att göra enklare jobb som golvläggning, målning och tapetsering själv.

/Krille
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
TS ville ju ha enkel standard och kunde tänka sig att göra en del av jobbet själv.
se krille5 inlägg
 
Vad tycker ni är en rimlig kostnad då? Hur mycket kostar det att montera upp en husbyggsats, t ex Fiskarhedens Sparven á 93 kvadrat på ett plan?
 
M EmmaRa skrev:
Prisfråga. Att bygga ett hus, givet att man har en tomt (där VA/Vatten finns förberett) för 500000 - där totala priset inte överskrider 2,4 miljoner.
Ingår alltså tomten i de där 2,4 miljonerna, så att huset bara får kosta 1,9 miljoner?
 
Jag har ett förslag som jag kanske kommer förverkliga i framtiden, men sen kanske du inte alls är sugen på det. Har du redan tomten? Köpt dig billig cointainer eller liknande och släng upp på tomten (grannarna kommer älska dig:) ). Där i har du mycket av ditt bohag. Sedan lånar du av kompis/släkt en billig husvagn (alternativt köper dig en billig). Där bor du sedan under byggtiden för att hålla nere kostnaderna till det minimala. Sedan hade jag tagit in alla delar separat så man kan pressa priserna på alla delar av husbygget. Min tanke är då med att hjälpa till en del vid bygget med diverse delar. Kanske inte alls är ett format som passar dig:D.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M
S Strontus skrev:
Ingår alltså tomten i de där 2,4 miljonerna, så att huset bara får kosta 1,9 miljoner?
Det är det frågeställningen grundar sig på - om det är möjligt och vad det i sådana fall skulle kräva för egen insats att klara av.

Jag har tittat på befintliga hus som kostar under 2,4 och det finns sådana jag skulle kunna köpa - men då tillkommer ofta en drös renovering på priset. Därav att jag helt enkelt är intresserad att veta just hur orealistiskt det är att kunna bygga något nytt för motsvarande summa.
 
M
K Krille4 skrev:
Att lyckas bygga ett lösvirkeshus för en miljon kräver mycket kunskap, erfarenhet och många hundra timmar i eget arbete.

Personligen tycker jag att det är ett helt orealistisk projekt för någon som kan tänka sig att göra enklare jobb som golvläggning, målning och tapetsering själv.

/Krille
Jag kan hålla med här om att det är orealistiskt att bygga ett hus på egen hand i mitt läge. Som sagt, det jag kan göra är med säkerhet golv, måla och tapetsera. Utöver det finns säkert några saker till, men steget till att bygga ett eget hus och samtidigt ha ett arbete tror jag är att ta sig något vatten över huvudet.
 
  • Gilla
Emboulo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad tycker ni är en rimlig kostnad då? Hur mycket kostar det att montera upp en husbyggsats, t ex Fiskarhedens Sparven á 93 kvadrat på ett plan?
Av de offerter och kalkyler jag har sett så kommer det att kosta minst lika mycket som själva husbyggsatsen.

/Krille
 
H
henke_benke skrev:
håll dig till aktier. å kom inte med dröm kostnader
nähä varför skulle man inte klara de?

100kvm * 13 000kr = 1 300 000kr
då har jag ändå räknat med att man inte gör så mycket själv

100kvm * 10 000 = 1 000 000kr
om du gör ganska mycket själv

va menar du att ett lösvirkes hus kostar om man gör lite själv/mycket själv?
 
H
K Krille4 skrev:
Att lyckas bygga ett lösvirkeshus för en miljon kräver mycket kunskap, erfarenhet och många hundra timmar i eget arbete.

Personligen tycker jag att det är ett helt orealistisk projekt för någon som kan tänka sig att göra enklare jobb som golvläggning, målning och tapetsering själv.

/Krille
Ett sånt litet hus ligger de ungefär mellan 900-1200 timmar på

1 300 000 miljoner är helt rimligt om man bygger i lösvirke.
skulle tillochmed säga att de är lite dyrt
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
H
H hul skrev:
nähä varför skulle man inte klara de?

100kvm * 13 000kr = 1 300 000kr
då har jag ändå räknat med att man inte gör så mycket själv

100kvm * 10 000 = 1 000 000kr
om du gör ganska mycket själv

va menar du att ett lösvirkes hus kostar om man gör lite själv/mycket själv?
vad har du räknat med då? platta? vvs? el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.