Hej,
Mitt första inlägg om vad som verkar bli mitt första husprojekt, ett gammalt hus i Skåne :)

Det finns en toalett i övervåningen som inte är helt toppmodern, den behöver fräschas upp. Eftersom den ligger vid ena gaveln i en 1.5 plansvilla och man i princip kan ha ett sovrum vid varje gavel skulle jag helst flytta toaletten längs samma snedtak till allrummet i mitten. Detta skulle ju innebära nya avlopp osv. Jag har en del frågor om det här projektet:

Jag tror mig förstå att man måste ha tätsktät på golv och lite upp på väggarna även om man det bara är frågan om toalett och tvättställ, är det riktigt?

Får man ha en "vanlig toalett" med avloppet bakåt (mot kattvinden) och dra avloppsröret genom kattvinden tillbaka mot den gamla toaletten? (Just nu finns det mellan toaletten och gavel ett "teknikutrymme", ca 40 cm brett med avluftningsrör och avlopp/vatten ned till våningen under.)
Jag tycker att det skulle bli snyggast och borde vara rätt lätt att få lagom fall + att man inte behöver pilla på golv/bjälklag osv. Men får/bör man göra så om kattvinden är oisolerad? Kan man isf ha isolerade avloppsrör och vattenrör?

Måste en sån här toalett följa tillgänglighetskrav? Dvs x cm framför och åt sidan.

Mvh
Magnus
 
Du behöver mkt riktigt ha tätskickt på golv och uppvik på vägg. Jag kan väl säga såhär ang din fråga om vattenrör och avlopp på kattvind.

Jag har just nu en avfuktare stående på övervåningen pga just vattenrör gående på oissolerad kattvind, gick sönder nu i vinter och mkt vatten blev det. Dessa var oissolerade prissolrör.
 
I och med att det är på övervåningen behöver du inte följa tillgänglighetsreglerna. Det tillgängliga badrummet ska ju vara på bottenvåningen och ha duschmöjligheter också.

Att ha avlopp ut på en oisolerad vind KAN vara problem, men det går ju att isolera. Vi har vår toa på diagonalen, och avloppet ryms då i hörnet. Badrummet är rakt under.
 
Tack för svar :) ca 3 m oisolerade rör skulle det vara här... Eller finns det isolerade avloppsrör och vattenledningar?
 
Tappvatten ledningen skall absolut inte gå i oisolerat utrymme. Och det räcker inte att isolera den. Den måste gå på den varma sidan av isoleringen i väggen.

Att bara isolera den där i det kalla utrymmet, ger bara att det tar lite längre tid innan den fryser.

Avloppsledningar brukar man hävda att de klarar att gå i kalla utrymmen. Vattnet som går i dem är ju förhållandevis varmt, det som trots allt fryser till en ishinna mot rörväggen, tinas vid nästa spolning osv. Jag skulle kanske för säkerhets skull klä in avloppsledningen i isolering. Det finns färdiga varianter som används på ventilationsrör, de ligger nära i dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.