Hej, jag ska sätta upp en rejäl takbrygga från weland stål, och tänkte komplettera med några taksteg från byggmax. Pannorna är 42 cm långa och jag får inte riktigt ihop det vid monteringen på takläkt.
Först provade jag att plocka bort några pannor och hänga steget på läkten, för att sen lägga på pannorna ovanpå och nästa under. Pannorna var för långa så det blev ingen överlappning.
Därefter insåg jag att steget kanske ska sitta utanpå pannan och samtidigt hänga på läkten, men det ser inte så säkert ut.
Någon som har erfarenhet av dessa universella steg från byggmax?
Taksteg monterat på takläkt under betongpannor, osäker montering diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taksteg monterat på takläkt utan att passa med överliggande takpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstege placerad vid sidan av en tegelpanna på träläkt, felaktig montering illustrerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

De skall häktas runt panna och bärläkt i en dal i pannan. Du måste justera både hakarnas djupmått och stegets bredd så att det passar.
 
J justusandersson skrev:
De skall häktas runt panna och bärläkt i en dal i pannan. Du måste justera både hakarnas djupmått och stegets bredd så att det passar.
Hej, ja jag får justera så att den passar i två dalar . Men steget kan inte vila mot läkten pga att pannorna har ett glidskydd. Pannorna hamnar ju en bit ovanför läktens ovansida...
 
1939 1939 skrev:
Pannorna hamnar ju en bit ovanför läktens ovansida
Ja, så är det med alla pannor oberoende av material. Men haken skall gå ner under läkten och djupmåttet skall ställas in så steget inte kan glappa.
 
Såklart, du har rätt. Dessutom är läkten grövre än brädan jag testar med på bilderna. Tack för svar!
 
Fick lite hjälp av grannen att tillverka några extra stöd för stegen. Nu vilar hakarna mot läkt istället för direkt mot tegelpannorna. Lägger upp bilder för inspiration.
 
  • Stegstöd på röda tegelpannor med bakgrund av ett gult hus och snölandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjorda trästöd monterade på takläkt för att skydda tegelpannor under snötäckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjorda trästöd monterade på takläkt för att hålla en stege säkert på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en duktig och kreativ granne!

Jag vill inte förstöra din nöjdhet, men jag ser att du bara har 1/2 tums ströläkt, vilket var standard förr. Eftersom det då lätt fastnar skit mellan bärläkten och pappen kan det löna sig att göra rent där vid lämpligt tillfälle och årstid.
 
Jag märkte av skiten precis som du säger. Rensade litegrann och ett getingbo rev jag bort också. Ska byta tak helt och hållet om nåt år så jag funderar inte så mycket på skruvhål och skit. Tack för dina svar.
 
När jag lade om taket på vårt sommartorp för 15 år sedan, bestod den mesta skiten av just skit, i form av muslort! Det är bra att du är medveten om problemet, det är inget att oroa ihjäl sig över. Om du skall lägga om taket med pannor, så välj 1 tums ströläkt.
 
H
J justusandersson skrev:
När jag lade om taket på vårt sommartorp för 15 år sedan, bestod den mesta skiten av just skit, i form av muslort! Det är bra att du är medveten om problemet, det är inget att oroa ihjäl sig över. Om du skall lägga om taket med pannor, så välj 1 tums ströläkt.
du måste glömma bort att använda tum;)
 
Jag vet det, men det är synd. Tummåttet ger en rimligare precisionsnivå än mm.
 
H
J justusandersson skrev:
Jag vet det, men det är synd. Tummåttet ger en rimligare precisionsnivå än mm.
precis är ju hus.
men ibland krävs det mm när arkitkter hittar på ;)
 
På ritningar kan man inte skriva annat än mm idag. Men det ger en falsk bild av noggrannhet. Har man en gång lärt sig att tänka och prata i tummått, släpper man inte det. Sedan underlättar det när man skall förstå gamla hus. Det mesta som är byggt före 1970 är dimensionerat i tum när det gäller tvärsnittsmått.
 
H
J justusandersson skrev:
På ritningar kan man inte skriva annat än mm idag. Men det ger en falsk bild av noggrannhet. Har man en gång lärt sig att tänka och prata i tummått, släpper man inte det. Sedan underlättar det när man skall förstå gamla hus. Det mesta som är byggt före 1970 är dimensionerat i tum när det gäller tvärsnittsmått.
precis.

till ts ha gärna steghållare också
 
henke_benke skrev:
till ts ha gärna steghållare också
Jag har taklucka så dessa steg är bara ett komplement till en kommande takbrygga.
Sotaren får gå genom huset -> trappa till vinden -> ut genom taklucka -> kliva ut på de nya stegen -> upp på takbryggan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.