Har haft frågan uppe i köksforumet kring hur man kan öppna upp köket i vårat hus. Nu hade vi en liten "planlösningsfest" i går där vänner och bekanta kunde brainstorma fritt kring hur man på bästa möjliga sätt för en rimlig kostnad (ca 5-600") kan förbättra och göra vårat befintliga lilla hus med 145 m2 fördela på 1 1/2 planstörre. Vi har innan vänt och vridit på olika ideér och aldrig riktigt kommit till skott. Nu hittade vi efter en hel del pyssel något som vi faktiskt tycker är helt okej. Frågan är va planlösarexperterna här inne tycker.

De grund"problem" vi har idag:

1) Köket är för avskärmat, man får ingen som helst kontakt med de som är där inne, gästerna måste förflytta sig från vardagsrum till kök för att kunna kommunicera. Vi vill inte ha en helt öppen planlösning pga allt ljud från köket, men något halvöppet kan vi tänka oss.

2) Vardagsrummet ligger inklämt mellan sovrum 1 och tvättrum och är således väldigt mörkt. Huset har dessutom strålande utsikt mot söder och väster med solnedgång, detta tas inte till vara alls idag då det inte finns ett enda fönster mot väst. Vardagsrummet med sina 22 m2 är väldigt litet för oss med två barn och som ofta har bjudningar, speciellt på sommar (ledighet) och vinter (födelsedagar, helgdagar). En inglasad altan är inte rätt lösning för oss då den inte kan användas på vintern, då i princip hela familjen fyller år, samt att vi önskar kunna fira julafton med hela släkten (20 pers) utan att sitta på varandra.

3) Sovrum 1 används idag som master bedroom, och vi vill gärna bli gamla i detta hus så vi måste ha ett stort sovrum på nedervåningen. De 2 sovrum som finns där uppe kan nyttjas som barnsovrum, gästrum, kontor etc.

4) Allt handlar om ljus. Vi älskar ljus och vill kunna ta tillvara på den fina ängsmarken och milsvida utsikt åt syd och väst (baksidan och gaveln). Dessutom älskar vi vinkelhus pga den ombonade yta man får i mitten.

Så här är planlösningen idag:
Översiktsritning av husplanlösning med kök, vardagsrum och sovrum som visar möjliga förändringar för att öka ljusinsläpp och förbättra rumsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade lite olika tankar kring hur vi kan disponera vinkeln. Dels fanns det planer på ett vardagsrum i vinkel men det löste inte problemet med att få in mer ljus och släppa in den vidunderliga utsikten från väster och syd. Och att bara knacka ner väggen mellan vardagsrum och sovrum gör att vi tappar vårat sovrum. Lösningen som vi tyckte var mest spännande och den bästa kompromissen blev såhär:


Planritning av ett hus med vardagsrum, kök, sovrum och badrum, föreslagna förändringar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett halvöppet kök med bar mot ett ljust vardagsrum, modern inredning och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger vi en "svit" som en vinkel så får vi

* Ett master bedroom på nedervåningen med mer eller mindre egen toalett, walk in closet och jättefin utsikt med solnedgång och direkt utgång till altan. Den lilla hallen med sitt stora fönster gör att toaletten blir åtkomlig från huset samt att det blir ännu mera ljus från sydväst in i huset. Charmigt helt enkelt. Vi testade först att göra bara en plattvägg med dörr in från vardagsrum direkt till sovrum, men ingen gillade det.

* Vardagsrummet går extra fönster samt en utgång på gaveln om man i framtiden bygger en inglasad altan på gaveln. Mycket ljus in, vi satsar på höga fönster med mindre element längst ner då vi tyvärr inte har golvvärme. Det befintliga sovrumsfönstret får vara kvar, elementet döljs ändå bakom soffan.

* Köket öppnas upp med bardisk så att man kan servera drinkar och mat direkt från stekhällen, samt att man från köket har uppsikt över vad som händer i vardagsrummet. På barstolarna kan man sitta och snacka.

* Väggen mellan hall och vardagsrum breddas, förmodligen får man kanske lägga in en stålbalk här, vet det går en kertobalk idag, men det får ju en arkitekt/konstruktör räkna på.

Det var denna planlösning vi såg flest fördelar med och minst nackdelar. Det enda som egentligen kostar pengar är ju själva utbyggnaden, samt att dra om lite rör i köket för avlopp och ventilsation. Men den är ofrånkomlig om man vill ha ett riktigt sovrum där nere. Om vi hade tagit bort stora sovrummet har vi endast ett litet 9 m2 sovrum där nere, ett mediumstort där uppe och ett pyttelitet gästrum där uppe. Det tycker vi är för lite för ett hus på 145 m2. Vi vill ju göra förändringar som inte bara blir mer praktiska för oss, utan även höjer husets värde. Dessutom hade vi inte fått plats om barnen ska ha varsitt rum när de blir större. Vi har mycket gäster som sover över, så det extra utrymmet behövs.


Är denna nya planlösning nåt som tilltalar er? Vad saknas eller vad har vi totalt missat? Går något att göra bättre? Något vi inte har tänkt så mycket på är proportioner externt, dvs avstånd mellan fönster och sånt, det tänker vi att en arkitekt får "finputsa", så att även det stämmer.

/HLH
 
Vad är det i dag i det lilla utrymme som ligger innanför köket? Sedan undrar jag när huset är byggt på ett ungefär, vilken takform och taklutning det har samt vad det utvändiga fasadmaterialet består av?
 
Jag skulle hellre ha matplatsen längre till vänster på bilden, och inte alldeles intill "slapp-hörnan"
i vardagsrummet.
Glöm det där med barstolar, ingen vill ändå sitta där och titta på när du diskar grötkastrullerna.

Och jag undrar också vad det är för mystiskt utrymme längst till vänster mellan kök och badrum.
Ta väck/flytta det, och ställ matbordet där i stället!
 
Näst intill exakt samma planlösning som mina svärföräldrar har bortsett från att de har en vinkel med sovrum och det enbart är enplanshus.

Utrymmet som är vid köket kan jag till 99.9% garantera är tvättstuga.

Lite beroende på hur man vill ha det har jag 2 olika idéer.

1. Gör tvättstugan lite större när ni ändå håller på, är ritningen skalenlig så hade jag flyttat in väggen 70cm i vardagsrummet för att kunna få inredning längs med hela den väggen. Jag hade även breddat/kortat vinkeln med MB lite och lagt bad/klk till vänster om sovrummet och på så vis blivit av med mini hallen.

2. Låtit planlösningen vara som den är men öppnat upp mellan kök/vrum. Sedan hade jag gjort en vinkel som agerat v-rummet istället. Så nuvarande vrum blir matsal. På detta viset hade ni fått ett vrum som känns nära men ändå är tydligt avgränsat från köket. Man hade även kunnat bygga upp en WIC vid sovrummet om man så velat.

Då jag är hos svärföräldrarna så tog jag en bild på deras vrum/kök med bardisk, väldigt likt din plan alltså. Bortsett från att MB är så som ni har i dagsläget.
Kök och vardagsrum i öppen planlösning med kylskåp i förgrunden och bardisk samt möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet med den utbyggnaden är att du får en jättestor mörk dödyta längst in i vardagsrummet
En tanke:
Byt plats på tvättstuga och badrum, sätt in ett WC i anslutning till detta. Dörren till det mindre sovrummet flyttas till nuvarande stora sovrum för att ge utrymme till WC.
Gör nuvarande köket till sovrum.
Ta bort vägg mellan nuvarande sovrum och vardagsrum och gör kök i ena änden av detta stora rum, lämpligtvis mot nuvarande tvättstuga.

Som avdelare för att inte få helöppet exempelvis en köksö eller en eldstad med eld åt båda sidor, eller en bardisk som kan användas att duka upp buffé/julbord på.

Utbyggnaden görs nästan helglasad a la orangeri och hyser matplats för många.
 
Gud, ju mer man tittar på ritningen, desto mer förslag ser man!

@Anna_H 's förslag tyckte jag är bra, även om det innebär en stor ommöblering.

Behöver ni on suite? Annars hade jag tagit Annas förslag och modifierat det lite, flytta tvätt till lilla sovrummet, kök där tvätt är idag, sov med WIC där köket är och sedan smälla väggen mot stora sovrummet. Då behöver ni inte bygga ut.

Ett annat förslag med vinkeln är att sätta den i andra änden av huset ist, så att den ligger bakom det stora sovrummet. Sedan flytta fönstrena för det stora sovrummet och sätta dessa på gaveln. Då får man gott om fönster yta i vardagsrummet. Tycker man att mat/vardagsrum blir för litet så kan man ändå smälla väggen men ändå få bra med ljusinsläpp.

Alternativt till förslag 2 är att låta det stora sovrummet vara kvar och flytta tvätt till lilla sovrummet. Då får ni 2st stora sovrum och ändå tillräckligt stort vardagsrum/matrum. Ni isolerar dessutom vardagsrummet lite från köket + att ni får ett kök som blir ännu lättare att planera då ni slipper en dörröppning mitt i. :)
 
Oj så jättemånga bra svar. Jag ska försöka kommentera alla frågor

Vad är det i dag i det lilla utrymme som ligger innanför köket? Sedan undrar jag när huset är byggt på ett ungefär, vilken takform och taklutning det har samt vad det utvändiga fasadmaterialet består av?
Det där "lilla" utrymmet är tvättrummet. Där finns i princip ALLT tekniskt i hela huset, och jag snackade med en kompis som är i byggsvängen och han bara skakade på huvudet när jag frågade om man kan flytta på det. Köp nytt hus istället var hans kommentar. Huset är byggt 2003, 1 1/2 plan och 38 graders lutning. Utvändigt fasad är träpanel.

Jag skulle hellre ha matplatsen längre till vänster på bilden, och inte alldeles intill "slapp-hörnan" i vardagsrummet. Glöm det där med barstolar, ingen vill ändå sitta där och titta på när du diskar grötkastrullerna
.

Ja den ytan har vi inte fyllt med något, men man kan ju t.ex. sätta några läsfåtöljer där eller något liknande? Sådant saknas i den spartanska inredningen vi har. Intressant det där med barstolar, en bekant har ett liknande kök fast i en nyare smålandsvilla och där använder vi alltid barstolarna när vi snackar med de som står i köket. Ett perfekt ställe att ta en välkomstdrink då maten sällan är klar när man kommer, och husägarna står ofta i köket och donar och grejar. Disken tar man ju givetvis efter gästerna gått hem. :p

Och jag undrar också vad det är för mystiskt utrymme längst till vänster mellan kök och badrum. Ta väck/flytta det, och ställ matbordet där i stället!
Såg att jag hade missat skriva att det var tvättrummet. Om du frågar mig en idiotisk placering av ett tvättrum, men så tänkte tydligen arkitekterna hos SMV på början av 2000-talet, tyvärr. Alldeles för dyrt att flytta allting där, annars hade det varit en utmärkt idé. Dock är denna sida av huset mot nordöst så det ger inte så mycket att ha fönster mot denna sidan.


1. Gör tvättstugan lite större när ni ändå håller på, är ritningen skalenlig så hade jag flyttat in väggen 70cm i vardagsrummet för att kunna få inredning längs med hela den väggen. Jag hade även breddat/kortat vinkeln med MB lite och lagt bad/klk till vänster om sovrummet och på så vis blivit av med mini hallen.
Tvättstugan ser vi inget behov av att lägga pengar på att förstora, även om vi håller med att det är väldigt dåligt planerat med ett avlångt rum istället för ett mera fyrkantigt som blir mer användbart. Dessutom i den väggen mellan v-rum och tvättstuga sitter husets elcentral, inkommande vatten, en massa kopplingsdosor och ett kopplingsskåp för värme till övervåning. Intressant idé om vinkelns layout, den ska jag sätta mig ner och rita.

2. Låtit planlösningen vara som den är men öppnat upp mellan kök/vrum. Sedan hade jag gjort en vinkel som agerat v-rummet istället. Så nuvarande vrum blir matsal. På detta viset hade ni fått ett vrum som känns nära men ändå är tydligt avgränsat från köket. Man hade även kunnat bygga upp en WIC vid sovrummet om man så velat.
Intressant idé detta också, vi var inne på något liknande men vi vill absolut komma åt ljuset från sydväst/väst även i "mittenkroppen" där vardagsrummet är idag, det som det stora sovrummet blockerar. En vinkel hade förvisso löst detta, men då blir det en massa spring mellan kök/hall och matplats vilket gör att placering av matbord blir begränsat. Dessutom vill vi gärna placera matbordet så man kan sitta och se utsikten, vi har varit hos folk som har både matbordet i mörka hörn samt vid ljusa fönster med fin utsikt, gissa vad vi föredrar ;) Men helt klart en intressant idé detta också, då tänker du att vinkeln ska innehålla tv-soffa och relax. Ja det tål att tänka på. En liknande planlösning hade vi i föräldrahemmet.

Tusen tack för alla frågor och svar. Nu ska vi tänka till igen ;)
 
1. Tvättstuga med allt ja, misstänkte det efter jag postat mitt senaste inlägg :D ett förslag då, är att bygga en vägg innanför utrymmet, kanske 1.6m från tvättstuga väggen mot v-rummet och göra en dörr ini tvätt, på så vis få en klädkammare.

2. Med tanke på väderstreck så kvarstår jag då vid mitt förslag med att rita om vinkeln lite där ni ritat den. Tittade på ritningen igen och vill ändra mitt första förslag. Lägg sovrummet utan hall dikt an mot matsal/tvätt och ha sedan bad/klk ovanför, då får ni en lite längre vinkel men den blir i gengäld smalare så ni kan maximera ljusinsläppen i vrum.

3. Har ni tv i vardagsrummet? Om så, så tycker jag ni att ni ska fundera på att inte ha en full fönstervägg på långsidan. Ha fönster vid matplatsen och sedan vid vrum/tvhörn så struntar ni i fönster helt här och så sätter ni in på gaveln istället. Då får ni lättare för att möblera och placera ut tv utan att behöva få fönster bakom tv eller i ryggen. Möjligen att man hade kunnat satt ett fönster på långväggen precis i hörnet för att få en fönstervinkel :)


Av ren nyfikenhet, vad är det för hustillverkare?
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Gud, ju mer man tittar på ritningen, desto mer förslag ser man!

@Anna_H 's förslag tyckte jag är bra, även om det innebär en stor ommöblering.

Behöver ni on suite? Annars hade jag tagit Annas förslag och modifierat det lite, flytta tvätt till lilla sovrummet, kök där tvätt är idag, sov med WIC där köket är och sedan smälla väggen mot stora sovrummet. Då behöver ni inte bygga ut.

Ett annat förslag med vinkeln är att sätta den i andra änden av huset ist, så att den ligger bakom det stora sovrummet. Sedan flytta fönstrena för det stora sovrummet och sätta dessa på gaveln. Då får man gott om fönster yta i vardagsrummet. Tycker man att mat/vardagsrum blir för litet så kan man ändå smälla väggen men ändå få bra med ljusinsläpp.

Alternativt till förslag 2 är att låta det stora sovrummet vara kvar och flytta tvätt till lilla sovrummet. Då får ni 2st stora sovrum och ändå tillräckligt stort vardagsrum/matrum. Ni isolerar dessutom vardagsrummet lite från köket + att ni får ett kök som blir ännu lättare att planera då ni slipper en dörröppning mitt i. :)
Ja det går att göra på hur många sätt som helst. tror vi hade 10-talet olika förslag innan vi samlades kring det i trådstarten. Vill svara på dina synpunkter:

- Behöver vi on suite? Nja, behöver gör man egentligen inte, men vi vill ha ett rejält sovrum på nedervåningen med tillhörande förvaring, underbar utsikt med dörr ut till altan och badtunna och gärna ett rymligt badrum med dusch. Det mesta handlar om just väderstrecken och utsikten som vi vill maximera. När vi bor på hotell brukar vi bo i små "sviter" och tycker det är hur lyxigt som helst.

- Att sätta vinkeln på andra änden gör att altanen hamnar i skugga då höger gavel är mot väster. Klantigt av mig att inte rita ut en kompassros i ritningen.

- Flytta tvätt går bort pga kostnad, samt att denna sida är mot nordost och egentligen värdelös så sett. Håller med dig annars om att tvättrummet har en sjusärdeles dålig placering.

/HLH
 
J Jarlsgård skrev:
1. Tvättstuga med allt ja, misstänkte det efter jag postat mitt senaste inlägg :D ett förslag då, är att bygga en vägg innanför utrymmet, kanske 1.6m från tvättstuga väggen mot v-rummet och göra en dörr ini tvätt, på så vis få en klädkammare.

2. Med tanke på väderstreck så kvarstår jag då vid mitt förslag med att rita om vinkeln lite där ni ritat den. Tittade på ritningen igen och vill ändra mitt första förslag. Lägg sovrummet utan hall dikt an mot matsal/tvätt och ha sedan bad/klk ovanför, då får ni en lite längre vinkel men den blir i gengäld smalare så ni kan maximera ljusinsläppen i vrum.

3. Har ni tv i vardagsrummet? Om så, så tycker jag ni att ni ska fundera på att inte ha en full fönstervägg på långsidan. Ha fönster vid matplatsen och sedan vid vrum/tvhörn så struntar ni i fönster helt här och så sätter ni in på gaveln istället. Då får ni lättare för att möblera och placera ut tv utan att behöva få fönster bakom tv eller i ryggen. Möjligen att man hade kunnat satt ett fönster på långväggen precis i hörnet för att få en fönstervinkel :)


Av ren nyfikenhet, vad är det för hustillverkare?
- Intressanta tankar. Ja det saknas någon sorts större förvaringsutrymme där nere,för t.ex. extrastolar, bordsskivor etc. Dock står det ett element i tvättrummet precis där du tycker vi ska ha en dörr in till garderoben, så det blir trixigt. Borde ritat inredning även i tvättrummet.

- Vi hade det förslaget med sovrummet direkt mot väggen, men tänkte att 1) Det finns ingen åtkomst till toaletten från huset och 2) vi vill nog inte ha huvudgaveln mot vardagsrummet, känns inte så bra ur ljudsynpunkt. Hallen fyller två funktioner, dels ger den åtkomst till toaletten, och 2 skapar den en separation mellan huset och "sviten", med ett litet glasfönster för extra ljus. Det blev spännande arkitektur tycker vi. Frågan är väl vad en riktig arkitekt tycker om den saken hehe.

- Ja tv har vi placerat längst bort i vardagsrummet vid soffan. Där finns idag fördraget antenn, nätverk och sånt och vi vill ha tvsoffan en bit bort från kök, svit och matsalsbord. Fönstret som sitter bakom soffan sitter där från början om du ser på ursprungsritningen, och vi valde att ha kvar det av ren kostnadsbesparing. Givetvis måste man ju ha soldämpande lamellgardiner eller liknande annars går det inte att existera i rummet när solen gassar på sommaren eller ligger låg på vintern.

- Det är Smålandsvillan (SMV)
 
Jag hängde inte riktigt med på var du menade att det fanns en radiator, den sitter knappast längs med hela väggen?

Angående toaletten så tycker jag dels ni ska överväga om ni verkligen ska ha ett till badrum på bottenplan, modell on suite och om ni nu bestämmer er för detta så tycker jag inte ni ska ha en dörr ifrån vardagsrummet till denne. Känns onödigt då det trots allt finns ett till badrum där nere, antar att ni har ett badrum på ovanvåningen också?

Att avgränsa sviten ifrån vardagsrummet med en väggsnutt förstår jag däremot, för att ge det ett litet exklusivt intryck. Tror dock att påverkan rent ljudmässigt är minimal.

Lägger upp en ändring på mitt tidigare förslag.

Ritning av ett våningsplans layout med möblering för vardagsrum, sovrum och badrum, samt diskussion om dess planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.