Undrar bara vilken som är bäst/billigast Tulikivi eller Nunnauuni? Finns det fler tillverkare?
 
Kolla in på http://www.spiscenter.se
Tycker dom har lite fräckare design.
Jag har själv köpt en LP-375 kostade 23000:-
 
Vi har köpt en 1,8 tons Nunna till vårt hus.
Enligt vad jag förstått är de Nunna som är "orginalet"
Tulikivi använder sig av lite "yngre" material i sina ugnar.
Jag hörde även om en Tulikivi-ugn där stenen börjat vittra sönder.
 
Här är ett lite billigare alternativ än nunna och tulikivi. Vet inte om de är bra. Det är i alla fall riktiga täljstensugnar, inte braskassetter i täljstensfodral.


http://www.hopealoimu.fi/
 
Nu är vi där igen! Menar ni täljstensugnar eller täljstenskaminer? Det är en faslig skillnad. Inte bara på pris utan främst funktion!! Gång på gång blandas dessa ihop omedvetet eller inte. Vad vet jag?

Anser mig själv som relativt insatt i ämnet efter lång och mödosamt undersökande i val av eldstäder.

I ett tidigare inlägg som jag skrivit här på forumet bevisar tydligt att Tulikivi (täljstensugn!) är klart billigare än NunnaUuni (täljstensugn!). Det kan man räkna ut genom att ta kostnaden och dividera med vikten på täljstenen + monteringen. Jämför sedan med olika tillverkare och vips ser man kilopriset!! Det är ju det som är primärt. Att få så mycket sten för pengarna som det bara går. För övrigt har de liknande förbränningsteknik och utseende.

En LP-375 som Jackass67 beskriver är en vanlig kamin med omramning av täljsten. Väger runt 500 kg. Kan avge i bästa fall nyttig värme till huset i 8 timmar. Livslängd svårbedömnd. Men snygg? Oja!!
Tulikivi/ Nunna är ugnar med samma princip som kakelugnen. Väger mellan 1 ton till vanligen 2,4 ton. Avger nyttig värme till huset allt från 18 - 36 timmar!!
Livslängd= generationer!!

Det beror alltså uteslutande vad man skall ha eldstaden till. Primär uppvärmning eller sekundär. För att oberoende av andra värma sitt hus ekonomiskt eller mer åt myshållet.
 
mgb62 skrev:
Vi har köpt en 1,8 tons Nunna till vårt hus.
Enligt vad jag förstått är de Nunna som är "orginalet"
Tulikivi använder sig av lite "yngre" material i sina ugnar.
Jag hörde även om en Tulikivi-ugn där stenen börjat vittra sönder.
Eftersom du skickar tre bredsidor mot Tulikivi, så får du lite moteld. :)

Ska man vara riktigt petig (och det är ju alltid kul) så är det den svenska kakelugnen som är originalet.

Vilken av Nunna Uuni och Tulikivi som var först beror på hur man räknar och är knappast av någon betydelse.

Nunna Uuni bildades 1982 så det är ändå ingen historia att tala om. Har faktiskt för mig att Tulikivi startade 79 men är inte säker.

Angående ålder på täljstenen, så har båda tillverkarna sina största fyndigheter i samma område bara en ynka kilometer ifrån varandra.

Att en Tulikivi skulle gå att elda sönder betvivlar jag inte. Det kan man göra med vilken eldstad som helst om man eldar fel. :'(

Och för att rikta en liten motsalva. Efter att ha jämfört, så tycker jag personligen att Tulikivi har snyggare finish, så det så! ;)

Och sen en allmän betraktelse...

En tung eldstad anser jag är ett bekvämt val om man eldar regelbundet. Kanon! Vi är supernöjda med vår!

Dock tycker jag själv att en grundförutsättning för att värma huset med en eldstad är att man "default" har lägre temperatur i huset, typ så att man blir lite frusen om man INTE eldar.

En täljstensugn är perfekt, för det hinner bara precis bli knappt kännbart svalare i huset när det är tid att elda på nytt.

En nackdel är dock att det tar längre tid att få varmt om man ex vis varit borta ett par dagar. Då är en vanlig turbokamin på några terrawatt säkert bättre.

...den första timmen i alla fall.

Nunna eller Tulle? Båda är superbra! Hurra för täljsten! Ju mer dess bättre! ;D
 
Kan bara säga att vi är rätt nöjda med vår TU1450/1. Kostade under 4000euro. Två brasor på kvällen och den är varm nästa dag.

Höjd: 1590 mm
Bredd: 900 mm
Djup: 480 mm
Vikt: 1340 kg
Uppvärmnings yta: 80 m²
tu1450_1.jpg
 

Eftersom vi (om vi ska byta ut vår Husqvarna vedspis) ska ha ugnen i köket så föll Nunnauuni bort - de har ju inga snygga köksvarianter!

Tulis LLU1250...där snackar vi!

Nån som har en sån? Vore kul med lite erfarenheter och goda råd...
 
En sådan här har vi i köket:
P_Kota-kamiinatKamiina_2000138.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.