Vi flyttade i april 2017 in i vårt nyköpta hus (byggt på 40-talet). Vi besiktigade huset före, och i ett av de två badrummen gällde följande:

- Badrummet renoverat 2003, allt utbytt på fackmannamässigt sätt (av privatperson), MEN, den gamla fjutjärnsbrunnen var kvarlämnad vilket var att betrakta som en risk. Vi gick noggrant igenom denna tillsammans med besiktningsmannen, undersökte nedanifrån, och inga fuktskador syntes i anslutning till denna.

- Vid inflytt några månader senare ville vårt besiktningsbolag göra en undersökning iom att de skulle försäkra huset. Fukt hittades då i en vägg i badrummet, ej på något sätt härstammande eller kopplat till golvbrunnen. Vårt försäkringsbolag ville att förra ägarnas försäkringsbolag skulle stå för att åtgärda detta, då skadan inte kunde vara orsakad av oss (som då ännu inte flyttat in). Säljarnas försäkringsbolag sa ja till detta, men lade till att om badrummet inte skulle vara fackmannamässigt utfört så fick säljarna själva stå för kostnaden. Detta fick dem att backa, då de själva inte utfört renoveringen, utan ägaren före. De bestämde sig då att istället använda sig av sin Dolda fel -försäkring hos Chubbs.

- När ärendet hamnat hos Chubbs säger de nej till ersättning, iom att de menar att vi skulle ha varit beredda på fel i badrummet iom den äldre golvbrunnen. Att vi både undersökte denna och konstaterade att det inte finns något fel eller fuktskad där, samt att felet sitter i vägen bakom ett tätskikt och kakel utfört 2003 (och inte har NÅGOT med golvbrunnen att göra) menar de saknar betydelse. Vi menar att det är badrumsrenoveringen från 2003 som brustit, vilket vi inte har haft skäl att förvänta oss. De menar att det saknar betydelse iom att golvbrunnen ändå finns i badrummet, och även fast den beviserligen inte har något med detta att göra (det medger de) skulle vi ändå varit beredda på att hela badrummet ev skulle behöva rivas ut.

Vad gäller?
 
Låter ju inte helt orimligt. Har man slarvat med att byta brunn, som normalt är det mest kritiska, så kanske det inte är helt orimligt att man slarvat med annat också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Låter ju inte helt orimligt. Har man slarvat med att byta brunn, som normalt är det mest kritiska, så kanske det inte är helt orimligt att man slarvat med annat också.
Frågan är, är det att betrakta som dolt fel eller inte? Har vi rätt till ersättning?
 
Är det fastställt att det är mer som inte är fackmannamässigt gjort då?
Golvbrunnen har ni ju inspekterat, så det är ju inget dolt fel. För mig hade den också indikerat på risk för andra delar som inte heller är korrekt gjorda.
Sedan ska man ha i åtanke att regelverket kring tätskikt var något helt annat 2003, än det är idag 15 år senare.
 
K Kartotek skrev:
Frågan är, är det att betrakta som dolt fel eller inte? Har vi rätt till ersättning?
Eller du menar att vi skulle ha varit beredda på fel i övriga badrummet också, trots att fd ägarna sa att det var fackmannamässigt utfört 2003 (förutom gjutjärnsbrunnen)?
 
K Kartotek skrev:
Eller du menar att vi skulle ha varit beredda på fel i övriga badrummet också, trots att fd ägarna sa att det var fackmannamässigt utfört 2003 (förutom gjutjärnsbrunnen)?
Ja, för mig är det en tydlig indikation på att man kan misstänka att även andra delar i det fackmannamässiga kan ha brister när man har fuskat med brunnsbytet.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är det fastställt att det är mer som inte är fackmannamässigt gjort då?
Golvbrunnen har ni ju inspekterat, så det är ju inget dolt fel. För mig hade den också indikerat på risk för andra delar som inte heller är korrekt gjorda.
Sedan ska man ha i åtanke att regelverket kring tätskikt var något helt annat 2003, än det är idag 15 år senare.
Nej, inget mer är fastställt. Vi har inte rört badrummet då vårt försäkringsbolag inte vill stå för det, iom att de menar att skadan beviserligen härstammar från tidigare ägare och att deras försäkringsbolag är ansvariga för skadan. Det vi gick på var fd ägarnas intygande om att badrummet var renoverat 2003, och fackmannamässigt utfört enligt dem (vilket de fått i uppgift av tidigare ägare), och att ett badrums tätskikt bedinitivt bör hålla mer än fjorton år. Hade det varit något fel runt gjutjärnsbrunnen hade det varit en helt annan sak, men det undersökte vi som sagt innan vi köpte huset, och där föreligger ju inga fel - detta är ju ett fel som inte på något sätt är kopplat till det som angavs som en eventuell risk på sikt (dvs gjutjärnsbrunnen)?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, för mig är det en tydlig indikation på att man kan misstänka att även andra delar i det fackmannamässiga kan ha brister när man har fuskat med brunnsbytet.
OK, jag förstår. Är det då oväsentligt att säljarna sagt att badrummet i övrigt är från 2003 och fackmannamässigt utfört?
 
Hittat fukt i en vägg?
Hur mäter man fuktförekomst i vägg som har antingen kakel el våtrumsmatta ?
Fanns det skador, skruvhål etc som fukt kan komma in genom?
Fukten kommer inte från något annat ? Typ ovanifrån?
 
K Kartotek skrev:
ett badrums tätskikt bedinitivt bör hålla mer än fjorton år.
Tyvärr skulle jag säga att det snarare börjar närma sig slutet av dess tekniska livslängd, med tanke på hur tätskikten var konstruerade i början. Men den frågan beror på flera förutsättningar.

Var orsaken ligger (och vem som ska stå för det..) är ibland svårt att se före rivningen har påbörjats.
 
Mättes med fuktmätare av Anticimex. Inga hål, skador eller liknande, fukten återfinns på väggen under blandaren.
 
K Kartotek skrev:
Är det då oväsentligt att säljarna sagt att badrummet i övrigt är från 2003 och fackmannamässigt utfört?
Det är ju en utfästelse från dem. Om jag förstår det rätt, så är det ju dock inte de som har gjort renoveringen?
 
Ja skulle säga att få detta klassat som dolt fel, det kan bli väldigt svårt... Om du inte litar på turen... Gjutjärnsbrunnen är väldigt tydlig att se.
Så här resonerade tingsrätten i dom T4620
XXXX XXX har
sålunda i besiktningsrapporten den 29 september 2008 angivit bl.a. att ”Silikontätning
är felaktigt monterad i golvbrunn, instängt vatten på fuktspärr under klinker som följd.
Ansvarig bör kontaktas för åtgärder”

De av XXXX
XXX vid överlåtelsebesiktningen påtalade bristerna har istället utgjort varningssignaler
om underliggande problem. Detta talar med styrka för att det borde ha gjorts
en mer noggrann undersökning.
Så nej jag anser inte att det är ett dolt fel
 
L largab skrev:
Hittat fukt i en vägg?
Hur mäter man fuktförekomst i vägg som har antingen kakel el våtrumsmatta ?
Fanns det skador, skruvhål etc som fukt kan komma in genom?
Fukten kommer inte från något annat ? Typ ovanifrån?
Mättes med fuktmätare av Anticimex (utsända av vårt försäkringsbolag), återfinns på väggen under blandaren. Inga hål eller skador på kaklet.
 
K Kartotek skrev:
Mättes med fuktmätare av Anticimex. Inga hål, skador eller liknande, fukten återfinns på väggen under blandaren.
Den mätningen ger jag inte mycket för. Det kan vara plaskblött bakom kaklet utan att det för den orsaken är fel på tätskiktet..
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.