Jag har en vägg snutt på 60 cm som står mitt i vad som ska bli en garderob. Det var tidigare väggen till garderoben men jag ska nu göra garderoben tvärs över hela väggen i rummet...
Först hade jag tänkt lämna väggdelen eftersom den ju blir "inne" i garderoben men då den är 30 cm tjock tar den ju en hel del utrymme och måtten blir svåra att hantera med den kvar (96 cm på ena sidan och 136 cm på andra).

Så här ser det ut alltså:
__________________________ Bakvägg
||........||..Garderob..||
||.BORT==>||............||
||----------------------|| Nya skjutdörrar
|| .....................||
|| ........Rummet.......||


Eftersom rummet är inrett och saknar dörr (ännu så länge) funderar jag på hur man bäst får bort väggen med minsta möjliga dammande?

Är det plasta in så gott det går och en lättbetongsåg som gäller?
Typ: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/sagar/specialsagar/lattbetongsag-120070/

Alternativet är väl hammare och mejsel... Vilket dammar minst månne?

Väggen är troligen an blandning av ytong och/eller blåbetong som övriga lättbetongväggar i huset varit...
 
Redigerat:
H
lättbetongsågen och en dammsugare samt att du plastar in.
 
Det går förvånansvärt fort med hammare och huggmejsel om du vill minimera dammet.
 
En bred bilningsmejsel i en borrhammare är effektiv och någorlunda dammfri. Försök dela i skarvarna mellan lättbetongplattorna.

Lättbetongsågen blir snabbt slö om den används för att riva med. Murbruket mellan lättbetongplattorna samt eventuell puts på väggen dödar effektivt skärpan i sågen.
 
Plasta som sagt in utrymmet noga och sätt sedan en undertrycksventilation på utrymmet som mynnar utomhus. Tex en billig badrumsfläkt eller kanalfläkt som du ansluter med ventilationsslang mot ditt inplastade område.

På så vis kan du damma nästan hur mycket du vill därinne utan att det kommer ut något alls i övriga bostadsutrymmen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Plasta som sagt in utrymmet noga och sätt sedan en undertrycksventilation på utrymmet som mynnar utomhus. Tex en billig badrumsfläkt eller kanalfläkt som du ansluter med ventilationsslang mot ditt inplastade område.

På så vis kan du damma nästan hur mycket du vill därinne utan att det kommer ut något alls i övriga bostadsutrymmen.
Ja, jo, tack. Det har jag testat tidigare men det blev inte så bra eftersom det läckte ut en del och nu är rummet så tokigt till så det är svårt att få ut något rör.

Z ZipLock skrev:
En bred bilningsmejsel i en borrhammare är effektiv och någorlunda dammfri. Försök dela i skarvarna mellan lättbetongplattorna.

Lättbetongsågen blir snabbt slö om den används för att riva med. Murbruket mellan lättbetongplattorna samt eventuell puts på väggen dödar effektivt skärpan i sågen.
Det är ju både puts och skarvar och dessutom antagligen hönsnät men jag hade tänkt försöka knacka loss puts med hönsnät för hand först och sen såga lättbetongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.