Hej!

Jag & sambon ska bygga hus med start i vår och har tagit fram denna planlösning efter eget tycke och smak (vi har sedan fått hjälp att tillgänglighetsanpassa den av en lokal entrepenör) men eftersom vi egentligen inte kan någonting om husritande tar vi gärna emot tankar och förbättringsförslag innan vi skriver under och det blir skarpt läge.

Skuggade ytan är tänkt att bli ett framtida garage. Ryggåstak över kök/vardagsrum som blir öppen planlösning. Fönsterplacering på planritningen på övervåningen stämmer ej längre utan vad gäller fönster är det fasadritningarna som gäller.

Exteriör inspiration är någon form av modern lada. Se bifogade bilder (stulna från internet).

Tack på förhand,
Helén
 
  • Modern laduinspirerad husdesign i skymningen med träfasad och belysta fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt trähus i lada-stil med stora fönster, omgivet av snö och barrträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Observera att dessa idéer och tankar är subjektiva och utgår från mina egna erfarenheter av att bo och leva med barn i övervåningsshus. Ska absolut inte ses som kritik eller absolut, objektiv sanning.

Tankar kring bottenvåningen

Hallen; Jag hade stulit utrymme på djupet från gå-in-skafferiet till förmån för en plats för ytterkläder och skor.

Badrum; Jag förstår inte ritningen riktigt men jag tycker spontant att det borde finnas en bättre planlösning som möjliggör badkar, separat dusch samt förvaringsskåp som inte krockar med fönster. Om det är möjligt rekommenderar jag ett ordentligt högskåp för handdukar, hygienartiklar, toapapper och miljarder badleksaker om ni har eller planerar barn. Är det familjebadrummet?
Hur nyttjas utrymmet under trappan?

Sovrum/arbetsrum/gästrum?; Tips om ni har eller planerar barn är att se till att det finns åtminstone två sätt att placera sängen på med tillhörande nattduksbord eller hylla. (Gäller övervåningens rum också.) Men jag antar att rummet mer blir ett gäst/arbetsrum eftersom det ligger ”långt” från toaletten och föräldrasovrummet. Jag gissar att det är en vägg med garderober mot badrummet. Jag skulle satsa på två flyttbara garderober mot samma vägg, bakom dörren om den går inåt, så att man kan placera sängen med nattduksbord mot den bredare delen av ytterväggen vid fönstret eller mot väggen till vardagsrummet. Beroende på vad man väljer finns det plats för ett skrivbord när det behövs på båda platserna samt förvaringshyllor mot ytterväggen utan fönster - om rummet blir ett barnsovrum, annars är det bra som det är med ev en säng med gaveln mot vardagsrummet och mkt förvaring…

Stora rummet; Får allt plats? Hur tänker ni placera möblerna i förhållande till fönstren? Jag funderade på var jag skulle ställa matbordet och blev lite osäker, då jag spontant tänkte att om det finns en fin utsikt skulle det vara trevligt att placera det vid fönsterpartiet och ha kontakt med eldstaden i hörnet(?). Men då är det alldeles för långt bort från köket och var ställer man soffgruppen? Jag tror på att placera fönster och väggpartier för att skapa zoner i en öppen planlösning och just nu hittar jag inga tydliga zoner.
Fundera ett par vändor på akustiken. Det finns en snygg lösning på www.listeloft.nu

Köket; Var är kyl och frys samt diskmaskin placerade? Alla tre är nödvändiga i fullstorlek om ni har eller planerar barn. Microvågsugn? Ytan mellan diskhon och spisen bör vara minst 80cm. Har ni köksö nu och trivs med det som den enda beredningsytan? Kolla en extra gång i handledningslitteratur för byggbestämmelser ang tillgänglighet i kök. Det är många små regler som jag är osäker på att ni har fått med i den nuvarande planeringen av köket.
Jag tycker personligen att ett gå-in-skafferi är trevligt, om man kan slösa med utrymme. I det här fallet skulle jag nog hellre använda stå-/dödytan i skafferiet till en avhängningsplats för ytterkläder i hallen, som tidigare nämnt. Jag tror det blir ett stort nästan-gå-in-skafferi ändå.

Tvättstuga och klädkammare; Jag skulle försöka trixa med väggen dom rummen emellan så att man får 60 cm djup inne i garderoben för en klädstång på båda sidor. Kanske t o m sno ett par cm från sovrummet, så att ni får varsin sida att hänga upp och förvara era kläder.
Fundera på var ni kan förvara och ställa upp en hopvikbar torkställning i tvättstugan typ MULIG från Ikea. Superbra även till lakan om man viker på tre. Alternativt ett torkskåp, vilket är superpraktiskt höst/vintertid för blöta (barn)ytterkläder och skor.

(Det är praktiskt att kunna gå in i tvättstugan från garaget, speciellt om man har förvaring i garaget av förrådsgrejer och det ösregnar när man kommer hem med matvaror mm. Man kanske kan ha en dörr jämte garageporten in till garaget och tvättstugan. Då slipper man samtidigt att öppna garageporten bara för att hämta en kratta till trädgårdsarbetet…)

Master bedroom; Jag skulle aldrig ha två garderober ensamma i ett hörn sådär. Hellre en rejäl byrå med lådor för underkläder och t-shirts mm och hänga kläderna i klädkammaren. Då får man plats med en lång pall, två stolar eller herrbetjänt i hörnet för dagskläderna också.
Jag skulle bli galen på att dubbeldörren inte är centrerad i förhållande till sängen!

(Enligt min personliga smak är sovrummen kanska långt ifrån varandra. Vi gillade att ha barnen nära för att smidigt kunna gå upp på natten när dom vaknade av olika anledningar, även så sent som i 10-årsåldern.)

Övervåningen

Förvaring, förvaring, förvaring. Inbyggd förvaring under snedtaket t ex?

En idé som poppade upp var att vända på trappan och göra en ingång till den från vardagsrummet istället och få en städskrubb/förvaringsutrymme/plats för värmegolvsinstallationer? under trappan med dörr från hallen. Då skulle man kunna göra två större rum i vardera kortändan på övervåningen med gott om möjligheter till garderober och förvaring för en miljarder leksaker och prylar. Om ni inte lever hardcore minimalistiskt finns det inte en chans att dom två rummen fungerar som barnrum i långa loppet och andra gemensamma utrymmen kommer snabbt fyllas med leksaker.
Det finns även möjligheten att ha föräldrarsovrum och barnrum på samma våning med två större rum, i alla fall ett tag beroende på hur många barn ni har eller planerar för...

Om man flyttar badrummet till sovrummet med vägg mot allrummet kan man samla botten och övervåningens vattenledningar, det brukar spara pengar och utrymme. Samt då får det badrummet också ett fönster.(?)
Då tänker jag en rak vägg hela vägen fram till väggen mot köket och så blir det ett stort rum med dörren placerad så att man kan ha garderober mot väggen till köket.

Det andra rummet i andra kortändan görs lika stort. Om det är möjligt skulle jag försöka placera fönstren så att det finns vägg vid sidan tillräckligt djupt för en bokhylla åtminstone.

TV-hörna; Väggen mot nya badrummet funkar nog som TV-altare? Vi har ingen TV-hörna på övervåningen så jag vet inte hur mkt utrymme som egentligen behövs för det...

Hoppas ni har nån nytta av mina tankar och lycka till!
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Vad säger grannarna när ni bygger ett hus som så uppenbart bryter mot alla byggtraditioner där uppe i Dalarna/Hälsingland?
 
Många synpunkter från Gammelnörden, en hel del av dem väldigt bra.

Förstår inte kommentaren om att fönstren på övervåningen ska vara som på fasadritningen, det är ju inga fönster alls på övervåningen där? Eller ska ni inte ha något övre plan? Fundera på någon takkupa elelr takfönster i det långa allrummet däruppe isåfall, som på övre inspirationsfotot.

Tänker ni vägg eller räcke mellan övre allrum och utrymmet nere? Tänk på att allt ljud och matos sprider sig väldigt bra mellan våningsplanen om det är öppet.

Trappan ser väldigt smal ut?

Undrar också var ni tänkt ha matplatsen?
 
Tycker det känns som trappan stjäl ganska mycket användbar plats på övervåningen?
 
Tänk på att ALL aktivitet låter ner till vardagsrummet. Man vill inte sitta och ta det lugnt på kvällen och så spelar barnen tv-spel och tjoar. Har bott i ett hus med öppet till nick och säger ALDRIG mer. Och vårt barn var då bara ett år. Vågar inte tänka på hur det varit att bo där nu med två tonåringar.

Mao hus med öppet till nock är, i mina ögon, inte för barnfamiljer. Men snyggt och stiligt (med rätt ljudabsorbenter) för ett par med utflugna barn.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Öppet till nock funkar. Men öppet mellan olika rum och våningsplan kan ju ha sina nackdelar
 
Gammelnörden
Jag har fnulat på fönstren på fasadritningen för framsidan och när jag var hemma hos grannen ,som bor i ett 80-talshus och har sådana där fyrkantiga fönster i tvättstugan, slog det mig att det kanske skulle funka med smala liggande fönster i samma proportioner som överluften på altandörrarna? Då skulle fönstren inte krocka med arbetsbänken i tvättstugan (vilket det gör hos grannen) eller badkaret i badrummet samt det skulle kanske upplevas mer privat (mindre insyn från gatan) och lättmöblerat i sov-/gästrummet? :)
 
  • Gilla
Mellanbarn och 1 till
  • Laddar…
WOW vad många bra kommentarer, tack!! Ska gå igenom allt noggrant och stämma av med planritningen. Återkommer!

Grannarna i Hälsingland måste väl bara bli glada över att få lite avbrott från röda villor med vita knutar eller? ;-)

MVH
Helén
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag fick lite kli i fingrarna och gjorde en planlösning på bottenplan och fasadritning på framsidan utifrån TS ritningar för att förtydliga mina förslag. Jag tog bort fönstret vid dörren så att man kan ställa skor och och hänga av sig jackan innanför dörren. Ursäkta att det är lite snett o vint...
Hoppas det kan ge lite idéer. :)
Skiss av planlösning och fasad för bottenplan på ett hus, med borttaget fönster vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Arkitektritning av en husbaksida med en dubbeldörr och tre fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidans fönster och dörrar...
 
Gammelnörden
Ritning av övervåningen med markerade takfönster, möblering, och begränsad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag övervåningen; Streckade fyrkanter i duschrum och TV-hörna är takfönster. I förslagsvis föräldrasovrummet, är den streckade fyrkanten en takkupa eller fönster som på inspirationsbilden på laduhus, för att ta tillvara utsikten(?). Jag har gissat att all yta utanför grovt streckade linjen inte är tillgänglig. (Kanske kan man ändå göra ett superpraktiskt tvättnedkast ifrån duschrummet till tvättstugan nedanför utanför grova linjen?
Stort tack Helén för inlägget! Jag har haft roligt hela veckan trots influensa.:)
 
Redigerat:
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag fick lite kli i fingrarna och gjorde en planlösning på bottenplan och fasadritning på framsidan utifrån TS ritningar för att förtydliga mina förslag. Jag tog bort fönstret vid dörren så att man kan ställa skor och och hänga av sig jackan innanför dörren. Ursäkta att det är lite snett o vint...
Hoppas det kan ge lite idéer. :)
[bild]
Men GUD vad du är gullig som lagt ned tid på att göra detta, TACK! Garderobslösningen/walk in skafferiet liknar väldigt mycket mina egna uppdaterade ritningar efter den input vi fick. Ska få den tillsnyggad av vår kontakt innan jag postar något.

Trappen: Vi hade faktiskt trappen exakt sådär i vårt första utkast av planlösning men bestämde oss för att det kan vara skönt att framtida tonåringar med besökare kan röra sig in och ut utan att behöva gå genom halva huset. Håller dock med om att vi borde utnyttja utrymmet under trappen för förvaring/vattenledningar etc.

Badrum: Vi vill ha ett stort badrum med separat del för badkar och två duschar, inga glasväggar eller läskiga duschdrapperier. Jag tänker att om man inte får plats med badlakan och handdukar i badrumskommoden så har man för många uppsättningar? :) Krisar det så har vi ju tvättstugan som också kommer funka som förvaring av sänkläder, reservbadlakan osv.

I köket tror jag att vi landar i, ungefär som du skissat, att ha en längre "köksö" som går hela vägen in mot yttervägg - vi kommer nog dock att behålla samma distans mellan de båda kökssidorna för att få mer plats i den öppna planlösningen. Jag vill väldigt gärna kunna ha ett låååångt bord på bredden i rummet och om köket äter upp mycket yta så kommer det känns för trångt. Tanken med köket från början var att man ska kunna se rakt ut till sjön när man kommer in genom ytterdörren på framsidan för att ta tillvara på utsiken.

Litet sovrum nedervåningen: Jo detta är tänkt att vara barnrum. Nog överlever ungarna en promenad på 35 meter? Både jag och sambon är uppvuxna med att ha sovrum på övervåningen medan toalett+föräldrarna sover på nedervåningen så jag föreställer mig att det inte kommer vara något problem. Ja möblering (i hela huset egentligen) har vi inte haft något finger med utan det var han som förfinade skisserna som lade till dessa - håller med dig gällande garderober etc.

Övervåning: Här kommer den vänstra delen att vara öppen (med staket) och fungera som vardagsrum (jag vill inte ha någon tv på nedervåningen) och i övrigt ville vi klämma in 2 stycken barnrum plus ett badrum där vi ville utnyttja rördragningen i köket för avlopp. Denna kommer vi dock inte inreda i steg 1 så detta har vi lite tid att klura på.

Fönster: Vi tänkte placera fönsterna på 100 eller 110 m höjd och sätta spegelfilm på dem för att säkra insynen och se till så att tvättbänken rummer under. Vad tror du om det? Utseendemässigt är jag inte jättebekväm med höga smala fönster. Är rädd för att huset ska se ut som en "skokartong" som vilken villa som helst och inte den "lada" vi vill skapa känslan av.
 
Jag tycker man bör fundera en vända till angående placering av säng kontra ingång i sovrum. Dörr på samma vägg som sänggavel ger inte samma lugn som om den är vid fotändan "vägg bakom ryggen, ansiktet mot entren" är alltid att föredra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Hittade den här bilden på Pinterest med en klurig lösning på hur man kan få till sjöutsikt på övervåningen.:)
Modern husdesign med långsmala fönster på övervåningen som ger illusion av sjöutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.