Säljarna är skyldiga att hålla huset i det skick det var vid kontraktsskrivningen fram till tillträdet. Har de kallställt huset och därmed orsakat skador bör ni kunna ha rätt till viss ersättning.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder och 1 till
  • Laddar…
H
possum77 possum77 skrev:
Säljarna är skyldiga att hålla huset i det skick det var vid kontraktsskrivningen fram till tillträdet. Har de kallställt huset och därmed orsakat skador bör ni kunna ha rätt till viss ersättning.

Ska undersöka den saken! Tack!
 
H
possum77 possum77 skrev:
Säljarna är skyldiga att hålla huset i det skick det var vid kontraktsskrivningen fram till tillträdet. Har de kallställt huset och därmed orsakat skador bör ni kunna ha rätt till viss ersättning.
Vänder man sig till mäklaren? Säljaren? Försäkringen de tecknat(för dolda fel mm)?
 
H husisen skrev:
Vänder man sig till mäklaren? Säljaren? Försäkringen de tecknat(för dolda fel mm)?
Det är inget dolt fel utan ett kontraktsbrott från säljarnas sida. Prata primärt med säljarna och försök lösa det på ett konstruktivt vis. Är de ovilliga så hör av er till mäklaren.
 
Angående tryckimpregnerat så behöver det inte vara så hemskt alla gånger, det kan vara exempelvis mildare behandling av cuprinol och inte kreololja osv.

Jag har lite cuprinol på mina syllar och det luktar lite gran om dem, det märks knappt.
 
S johd01 skrev:
Angående tryckimpregnerat så behöver det inte vara så hemskt alla gånger, det kan vara exempelvis mildare behandling av cuprinol och inte kreololja osv.

Jag har lite cuprinol på mina syllar och det luktar lite gran om dem, det märks knappt.
Problemet med lukter är ju att man blir överkänslig för just den speciella lukt som man stört sig på.
Man blir som en mänsklig mögelhund om man en gång har haft problem med huslukt/mögellukt.
Det som andra inte uppfattar upplever man som väldigt besvärande tydlig lukt.
Ljungby fuktkontroll tyckte jag var väldigt seriösa och kunniga,lätta att prata med och jag fick en känsla av att dem verkligen ville hjälpa till och inte bara tjäna pengar.
Hoppas det löser sig för er och att det inte är ett allvarligt problem.
Det är klart att om man ökar värmen i huset går ventilationen upp, men lukt kommer ju inte bara av sig självt tyvärr.
 
U Uraks skrev:
Problemet med lukter är ju att man blir överkänslig för just den speciella lukt som man stört sig på.
Man blir som en mänsklig mögelhund om man en gång har haft problem med huslukt/mögellukt.
Det som andra inte uppfattar upplever man som väldigt besvärande tydlig lukt.
Ljungby fuktkontroll tyckte jag var väldigt seriösa och kunniga,lätta att prata med och jag fick en känsla av att dem verkligen ville hjälpa till och inte bara tjäna pengar.
Hoppas det löser sig för er och att det inte är ett allvarligt problem.
Det är klart att om man ökar värmen i huset går ventilationen upp, men lukt kommer ju inte bara av sig självt tyvärr.
Jo Ljungby är duktiga. Jag köpte en Airsteril Vent hos Ljungby och satte i hallen, det gör att jag inte märker någon lukt längre och jag har även slutat reagera mot katterna.
 
Som sagt, troligen dålig fart på ventilationen och då speciellt i kombinationen med att värmen varit avstängd/låg.. blir ju lite av "fuktig sommarstuga" av det.

Ventiler ska inte vara igensatta.. finns ett skäl att de är där (dock väldigt vanligt att folk, tyvärr, smäller igen dem för att det drar kallt och/eller för att de vill tjäna några kronor på värmen).

Inte kul, men öppna upp allt och låt värmen göra sitt ett tag (nu är det ju vinter och luften är torr). Se också till att luften faktiskt dras ut någonstans.. borde åka ut minst på ett ställe uppe och ett nere.. fläktar/pax, färdigt ventilationssystem osv)

Börja inte oroa dig för så mycket mer nu, utan avvakta lite och blir det värre snarare än bättre.. så ska ni oroa er (och ta dit hjälp).. men annars kanske det rent av löser sig självt.
 
  • Gilla
Mannfelt och 1 till
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Som sagt, troligen dålig fart på ventilationen och då speciellt i kombinationen med att värmen varit avstängd/låg.. blir ju lite av "fuktig sommarstuga" av det.

Ventiler ska inte vara igensatta.. finns ett skäl att de är där (dock väldigt vanligt att folk, tyvärr, smäller igen dem för att det drar kallt och/eller för att de vill tjäna några kronor på värmen).

Inte kul, men öppna upp allt och låt värmen göra sitt ett tag (nu är det ju vinter och luften är torr). Se också till att luften faktiskt dras ut någonstans.. borde åka ut minst på ett ställe uppe och ett nere.. fläktar/pax, färdigt ventilationssystem osv)

Börja inte oroa dig för så mycket mer nu, utan avvakta lite och blir det värre snarare än bättre.. så ska ni oroa er (och ta dit hjälp).. men annars kanske det rent av löser sig självt.
Tack för alla svar.
Jag ska dock ta kontakt med mäklaren och se vad hon säger kring det juridiska..
 
Ett hus blir inte skadat av att ha låg temperatur och avstängd ventilation i några veckor.
Som nämnts tidigare så är ofta ventilationen undermålig i 70-talshus och det i kombination med låg värme ger just en "sommarstugelukt".

Vi har också ett hus från 70-talet, dock med riktig frånluftsventilation men tilluften var obefintlig eller helt felkonstruerad. I de rum vi hunnit få upp ordentlig tilluft finns nu inga luktproblem.

Jag har mycket svårt att tro att du har något att hämta hos vare sig mäklare eller säljare.

Däremot så ska du nog djupdyka i hur reparationen av den där läckande ballofixen genomfördes. Om den stått och läckt och de bara bytte den och inget mer så har ni ju högst troligt en icke åtgärdad fuktskada i köket....
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Angående tryckimpregnerat så behöver det inte vara så hemskt alla gånger, det kan vara exempelvis mildare behandling av cuprinol och inte kreololja osv.

Jag har lite cuprinol på mina syllar och det luktar lite gran om dem, det märks knappt.
Jag har/hade precis tvärtom. Cuprinolbehandlat trä i blindbotten som luktade h**vete. Och tryckimpregnerade syllar som inte luktar alls ... :)
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…

Bästa svaret

Enda lösningen är att byta syll! Tryckimpregnerat som ofta är behandlat med Cuprinol ger ifrån sig lukten periodvis och sätter sig i allt. Även om du inte känner att det luktar så kommer dina vänner/kollegor att känna lukten från era kläder.
Har testat allt med alla tips från diverse experter, tyvärr så fungerar det inte med olika maskiner som ozon osv när problemet fortfarande finns kvar och har suttit där sedan 1970. Det tar ca 1-3 sekunder att vänja sig vid lukten.
Åtgärder som vi har gjort är att dränera, suga ut massor under huset och lagt makadamm med ny plast över, monterat in ftx-vent, tätat ventiler och lagt plast under parketten samt fogat runt listern. Har även haft hemma en stor ozongenerator som används vid brand. Hade en mindre ioniserare i grunden i ett par år där vart det även sitter undertrycksfläkt och tidigare avfuktare.

Säljaren som sålde huset till er var väl medveten om problemet! Andra som vi har pratat med som har samma problem har krävt pengar från förra ägarna för syllbyte som även vi gjorde.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Nja, riktigt så kategorisk finns ingen anledning att vara.Vid misstanke om att man har problem med illaluktande syllar eller väggar bör man göra en fuktutredning innan man gör åtgärder.

Det går heller inte att så tvärsäkert säga att säljaren var medveten om problemet - det vet vi alldeles för lite om. Man blir så van vid sitt eget hus lukter att man inte tänker på det. Olika individer är också olika känsliga för dofter.

Riskerna med 70-talskonstruktionerna är idag så kända att det torde ingå i köparens undersökningsplikt att kontrollera. En överlåtelsebesiktning som inte tar upp denna problematik och rekommenderar en fördjupad undersökning av syllar och väggar skulle jag reklamera.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
K krilet skrev:
Enda lösningen är att byta syll! Tryckimpregnerat som ofta är behandlat med Cuprinol ger ifrån sig lukten periodvis och sätter sig i allt. Även om du inte känner att det luktar så kommer dina vänner/kollegor att känna lukten från era kläder.
Har testat allt med alla tips från diverse experter, tyvärr så fungerar det inte med olika maskiner som ozon osv när problemet fortfarande finns kvar och har suttit där sedan 1970. Det tar ca 1-3 sekunder att vänja sig vid lukten.
Åtgärder som vi har gjort är att dränera, suga ut massor under huset och lagt makadamm med ny plast över, monterat in ftx-vent, tätat ventiler och lagt plast under parketten samt fogat runt listern. Har även haft hemma en stor ozongenerator som används vid brand. Hade en mindre ioniserare i grunden i ett par år där vart det även sitter undertrycksfläkt och tidigare avfuktare.

Säljaren som sålde huset till er var väl medveten om problemet! Andra som vi har pratat med som har samma problem har krävt pengar från förra ägarna för syllbyte som även vi gjorde.
Nu vet vi ju inte att det är problemet här, och den lukten är ju inte "sommarstuga" snarare en kemisk lukt ... Och det är ju kanske onödigt att skrämma upp någon i onödan ...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
H husisen skrev:
Tack för alla svar.
Jag ska dock ta kontakt med mäklaren och se vad hon säger kring det juridiska..
Beroende på vart i Västra Götaland du bor, så kan jag rekommendera "Fukt i Väst AB". Tror de utgår från Uddevalla. De var mycket hjälpsamma (och faktiskt insatta i problemen, till skillnad från de andra två företagen som var ute innan och bara ville sälja avfuktare med installation av olika märken) när jag hade bekymmer med lukt i min krypgrund.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.