Hej!
Vi har precis flyttat till ett radhus byggt 1958. Något vi inte tänkte på innan var att vi skulle störa oss på att det är så lyhört. Man hör allt från steg till röster men allra värst, ena grannens radio som ibland dundrar igång kl 06 på morgonen och rakt in i vårt sovrum. Denne granne hör väldigt dåligt och har därför extra högt på både radio och tv. Både min man och jag har pratat med henne men har båda blivit avsnurpta med att hon har rättigheter och att vi är oförskämda som en enligt henne klagar (vi önskade bara att hon antingen kunde skruva ner eller använda ngt hjälpmedel).
Att höra sina grannar såhär hela tiden (är det inte radio så är det tv eller en dörr som smäller) har gett både min man och mig panik och vi funderar på att sälja. Samtidigt ligger huset i ett område där det sällan är.några radhus till salu (alla verkar trivas så bra trota lyhördhet) och vi köpte.precis och lär göra en förlust. Och det där med att orka flytta (har 2 små barn varav den ene skall börja skolan till hösten).
Vill höra Ni andra som har erfarenheter av lyhördhet. Hur har det påverkat er? Kan man göra ngt åt det? Vänjer man sig? Vi kommer från en lägenhet aom var lyhörd men kändes då som en annan sak - det var ju en lägenhet. Detta skulle ju bli vårt dröm om hus. Känns dock som det är svårt att landa med detta hängande över. Som om vi inte kommer till ro här..
 
Hjälpte en kompis att sätta upp några extra gipsskivor på vägg mot granne där man hörde ganska mycket, då jag inte hade något att jämföra mot så är det svår att säga hur bra det blev men min kompis blev nöjd, vi satta på 2 skivor gips på en vägg med gips lim, då han ändå hade tankar på att tapetsera om i sovrummet.
Det tar ju bort höga toner dock inte låga frekvenser som basen i musik eller fotsteg.

om man är villig att offra mer utrymme kan man sätta dit en ny stomme 2 cm utanför den gamla och få ännu bättre ljudreduktion med 2 lager gips på den, detta tar dock c:a 10 cm av rummet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi bor också i just ett radhus från 58. Vi kom, precis som ni, från lägenhet och hade upplevt en hel del lyhördhet. Nu bor vi på gaveln och vår granne, en änkeman i 80-årsåldern, gasar på med sin TV då och då. I början tyckte jag att det var ganska störande men jag har släppt det nu. I mitt fall hängde det också ihop med en del ångest att bli husägare och att sätta sig in i allt. Vårt hus hade en del problem så allt kändes lite övermäktigt där och då. Det är en hel del att sätta sig in i...

Som pjapen skriver, stomljud och bas är svåra att ta bort (vår fyraåring genererar nog en del sådana) men det går att ta bort/dämpa mellan och högfrekventa med ljuddämpande vägg.
 
Vi bor också i radhus, det är hyfsat bastant byggt men en del ljud kommer man aldrig ifrån.

Grannen på ena sidan består av ett pensionärspar, dessa hör vi aldrig. Barnfamiljen på andra sidan däremot, herre min skapare! I början störde vi oss på det men vi har släppt det, efter ett tag vänjer man sig.

Samtidigt har vi en liten nu och han är inte alltid den mest tystlåtna och en till är på intåg. Fördelen då med att ha en granne son för väsen för sig är att när en själv för oväsen så känns det lite som att ge och ta, man bryr sig helt enkelt inte speciellt mycket om det väsnas.

Det ni hade kunnat göra i sovrummet är att ljuddämpa väggen, det hade säkerligen hjälpt! Tycker absolut inte ni ska sälja för en sådan sak. Om hon nu är äldre så vet man ju aldrig hur länge han bor kvar och skulle det visa sig att ni säljer för att sedan se att hon flyttar om 1-2 år så kommer ni reta ihjäl er! :)
 
  • Gilla
Billy___
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.